VASTUSKUMINAUHAT JA NIIDEN MONIPUOLISUUS

Kaupallinen yhteistyö: Kuntokauppa.fi

Vastuskuminauhat todellakin ovat äärimmäisen hyvä työkalu monessakin asiassa ja niitä näkee käytettävän kaikkialla. Eikä ihme, ovathan ne todella edullisia ja ainoastaan mielikuvitus on rajana niiden käyttämisen suhteen!

Vastuskuminauhoja on useita erilaisia ja niiden suosio vain kasvaa sitä mukaa, kun niiden ominaisuuksia sekä käyttötarkoituksia opitaan hyödyntämään enemmän. Esimerkiksi voimamiehet käyttävät kuminauhoja muun muassa penkkipunnerruksessa, räjähtävää nopeutta kehittäessä. Fysioterapeutit käyttävät niitä erilaisissa kuntoutusmenetelmissä ja kuntosaleilla näkee usein kuinka vastuskuminauhojen avulla pystytään keventämään omaa kehonpainoaan leuanvetoja tehdessä.

vastuskuminauhan-valinta

vastuskuminauha-valitse

Vastuskuminauhan valinta
Nauhan paksuus yleensä määrittelee sen kuinka suurta vetolujuutta se kestää. Varmasti voi löytää kuminauhoja, jotka kestävät yhdestä kilosta – kahteen kiloa vetoa. Sitten toisessa ääripäässä on puolestaan sellaisia vastuskuminauhoja, jotka kestävät jopa 100 kilon vetovoimaa. Itse en esimerkiksi edellä mainitulla vastuskuminauhalla tekisi yhtään mitään, koska voimaa ei tosiaan löydy niin paljoa, mutta varmasti niillekin oma käyttäjäryhmänsä löytyy.

 Joitain vastuskuminauhoja pystytään venyttämään mahdollisesti 300 % aloituspituudestaan, joten materiaali todellakin on hyvin joustavaa. Useimmille se pelko on täysin turha, että hyvä vastuskuminauha katkeaisi käytössä.

Kaikille tutun tavallisen vastuskuminauhan lisäksi on myös esimerkiksi sellaisia kuminauhoja, joissa on molemmissa päissä kahvat ja yhtälailla niitä voidaan hyödyntää esimerkiksi kuntoutuksessa. Kahvoista on huomattavasti mukavampi pitää kiinni, kuin kuminauhasta itsestään. Ja vastuskuminauhaa, joka on suljettu ja malliltaan ympyrän muotoinen voidaan kutsua myös nimellä ”voimakuminauha”. Jokaiselle aivan varmasti löytyy vahvuudeltaan ja ulkonäöltään mieleinen kuminauha. Valinnanvaraa on todella paljon.

vastuskuminauha-hauiskaanto-1

Vastuskuminauhojen käyttö
Niin kuin mainitsin, ainoastaan mielikuvitus on rajana vastuskuminauhojen käytössä. Itse käytän niitä eniten lämmittelyyn, mutta paljon myös lisämausteena erilaisiin supersarjoihin. Esimerkiksi vipunostoissa (sivulle, eteen, taakse) kuminauhat toimivat loistavasti ja niillä pystyy puristamaan lihaksista viimeisetkin mehut pois.

Vastuskuminauhojen aiheuttaman vastuksen suuntaa pystyy muuttamaan helposti kiinnittämällä sen vaikkapa ovenkahvaan ja juuri tämä ominaisuus tekee kuminauhasta todella moniuloitteisen harjoituspartnerin. Jos vastuskuminauhaa verrattaisiin esimerkiksi käsipainoon, niin käsipainon kuorma on aina vakio ja kuorman suunta kulkee aina painovoiman suuntaan eli alaspäin. Vastuskuminauhan avulla pystytään puolestaan itse säätelemään mistä suunnasta kuormitus tulee. Se on suuri etu, jota kannattaa hyödyntää.

Vastuskuminauhoja voi käyttää kaikkialla ja aivan koska tahansa.

vastuskuminauha-punnerrus

vastuskuminauha-punnerrus-1

Henkilökohtaisesti käytän vastuskuminauhoja valehtelematta joka treenissä — vähintään lämmittelyn aikana. Lämmittelen aina erityisen huolella kiertäjäkalvosimia, koska minulla on ollut jonkin verran ongelmia vasemman olkapään kanssa. Myös ennen alaraajojen treenaamista lämmittelen olkapäät hyvin, koska erityisesti maastaveto saattaa kuormittaa niitä. Kiputilat ovatkin vähentyneet huomattavasti kunnollisen lihasten lämmittämisen johdosta. Olen todennut erityisen hyviksi lämmittelyvälineiksi juuri vastuskuminauhat, koska syvät pienet tukilihakset joutuvat tekemään paljon töitä jarruttaessaan venytettyä kuminauhaa vastaan.

Moni olkapääongelma voitaisiin välttää kunnollisella lämmittelyllä ja erityisesti pienten tukilihasten kunnossapidolla. Keho on kuitenkin koneisto joka toimii vuorovaikutuksella ja, jos yksikin pieni osa siitä pettää, niin kaikki ympärillä olevat osaset kärsivät.

Alla kuvia muutamista liikkeistä, joita teen aina lämmittelyn aikana. Olkavarren ulko- ja sisäkierto ovat kuuluneet rutiineihini jo vuosia. Suosittelen kaikkia ehdottomasti lämmittelemään sekä vahvistamaan olkaniveltä ympäröiviä lihaksia huolella, koska se on kuitenkin ihmiskehon liikkuvin nivel ja joutuu ottamaan paljon kuormitusta vastaan.

vastuskuminauha-kiertajakalvosin

vastuskuminauha-kiertajakalvosin-1

Blogin lukijoille 10 % alennus
kaikista vastuskuminauhoista!
KOODILLA: AARO10
Osoitteessa: Kuntokauppa.fi

vastuskuminauha-kaikki

Anna mielikuvituksen rakentaa raamit!


KUNTOKAUPPA.FI

PROTEIINIPUUROKAKKU JA MAKEA PROTEIINISMOOTHIE

Kaupallinen yhteistyö: Valio PROfeel

En ole koskaan ollut  ”tavallisen” puuron olomuodon ystävä. Oli kyseessä sitten kaurapuuro, riisipuuro, ruispuuro tai mannapuuro, niin en välitä perinteisellä tavalla kattilassa keitetystä puurosta. Moni on ottanut haasteen vastaan ja yrittänyt tehdä minulla puuroa, luvaten, että tästä varmasti pidät. Ei sitä makua saa mausteilla tai erilaisilla keittotyyleillä sen paremmaksi. Puuron olomuodon täytyy vaihtua!

Puuro on kuitenkin jumalien ruokaa ja lähes ilmaista, joten pakkohan sen on jotenkin mennä alas. Yleensä vedän hiutaleet blenderin kautta alas, mutta keinoja on muitakin. Yksi keino on seuraavanlainen:

Ei tehdä kaurahiutaleista puuroa, vaan tehdään niistä kakku. Kakku jonka pystyy nostamaan lautaselta kokonaisena ja jonka koostumus on sisältä kuin muffinsilla (maailman helpoin resepti).

proteiinikakku-1

Ainesosat

Kaurahiutale: 50 g
Kananmunan valkuainen (3 kpl): 50 g
Heraproteiinijauhe, suklaa: 30 g
Soijamaito: 20 g
Steviaa

330 kaloria | 34 g proteiinia | 26 g hiilihydraattia | 6 g rasvaa

+ omat lisukkeet kakun päälle

Valmistus

Kaikki yllämainitut ainesosat sekaisin ja lautaselle.
Mikroon 1 – 2 minuuttia.
Lämmitetään sen verran, että juoksevat ainesosat ovat imeytyneet.

proteiinikakku

proteiinikakku-pala

Todella hyvää, yksinkertaista ja tämän kanssa sopii kaikki lisukkeet. Niin kuin kuvasta näkee, käytin mustikoita, banaania, hunajaa ja tyrnimarjoja, joita asiakkaalta olen saanut. Tyrnimarjat ovat oikeasti sellaisia marjoja, joilla on sielu!

Kyseinen kakku voidaan varmasti jo herkuksi luokitella, mutta koska minulta on kysytty paljon, että mitä syön ”herkkupäivänä”. Annetaanpa tästä vielä yksi helppo esimerkki ja resepti.

Tykkään juoda niin sanottuja kaloreita, koska se on helpompaa kuin kiinteän ravinnon syöminen ja juomien tekeminen on myös nopeampaa kuin ruoanlaitto:

proteiinismoothie-mansikka

Ainesosat

Heraproteiinijauhe, mansikka: 30 g
Kananmunan valkuainen (6 kpl): 100 g
Tummaa suklaata: 10 g
Oliiviöljyä: 5 g
Vettä

270 kaloria | 33 g proteiinia | 6 g hiilihydraattia | 12 g rasvaa

Valmistus

Sekoita jauheet ja valkuaiset keskenään blenderissä (lisää vähän vettä).
Sulata suklaa mikrossa.
Kun suklaa on sulanut sekoita siihen oliiviöljy.
Lisää suklaa smoothien päälle.

Aineksista voidaan tehdä myös puddingia vatkaamalla jauheet ja valkuaiset kunnolla keskenään. Tai joko kuvien esittelemää smoothieta, lisäämällä vettä ja sekoittamalla ne blenderissä (juoksevampaa). Suklaan voi tottakai sekoittaa juoman sekaan, siitä tulee ulkonäöllisesti vivahteikas. Valio PROfeel® heraproteiinijauheet sopivat erinomaisesti yhteen suklaan kanssa, koska niissä on säilytetty maidon luontainen sokeri.

proteiinismoothie-sekoitettu

Kokeile ja nauti!