YRITIN KAIKKEA MAHDOLLISTA

Olen yrittänyt laihduttaa kymmeniä kertoja…
Olen yrittänyt kuntouttaa olkapäätäni jo vuoden verran…
Olen yrittänyt säästää rahaa…
Olen yrittänyt kehittää lihaskuntoani…
Olen yrittänyt jo aivan kaikkea!

Kaikkea? Todennäköisesti et ole.

reunalla

Naapurin Jackie kertoo sinulle yrittäneensä laihduttaa satoja kertoja ja kokeilleensa aivan kaikkea. Mutta miksei hän sitten ole laihtunut?  ”Satoja kertoja” — kuulostaa hyvin suurelta määrältä. Seuraava kysymys hänelle kuuluu näin: Nimeäisitkö kaikki 100 laihdutusyritystä? Äkkiä luku saattaa tippua alle kymmeneen. Alle viiteen. Ja kaikki näistä kerroista ovat toistaneet samaa menestyksetöntä kaavaa tai ehkä jopa kolmea erilaista. Epäonnistumisesta ollaan yksinkertaisesti tehty liioiteltu johtopäätös: ”Olen yrittänyt kaikkea.” ja vielä itse uskomme siihen.

Tähän asenteeseen tai ajatusmalliin voi törmätä usein erilaisissa tilanteissa, aivan kaikkialla. Esimerkiksi juuri laihduttaminen tai säästäminen ovat erinomaisia malliesimerkkejä. ”Olen yrittänyt” useita tai useita kymmeniä kertoa tehdä jotain, siinä kuitenkaan onnistumatta. Kun asia ei onnistukaan — pyyhe heitetään kehään ja kirjaimellisesti luovutetaan asian suhteen: ”Olen yrittänyt kaikkea ja niin monesti, että en varmasti ikinä tule onnistumaan.” Tällaisen ajatusmallin on jokainen varmasti jossain elämänsä vaiheessa kohdannut.

kivi

Kyseinen ajatusmalli on täysin tuhoon tuomittu. Kun uskottelemme itsellemme, että olemme yrittäneet jo kaikkea, niin kaivamme itseämme varten ainoastaan syvää kuoppaa. Oli kyse sitten mistä tahansa. Luovuttamisen ei pitäisi olla vaihtoehto, mikäli jotain haluamme saavuttaa.

Maailmassa on esimerkiksi tuhansia, ellei satoja tuhansia keinoja laihduttaa tai ansaita rahaa. Ja, jos joku todellakin väittää kokeilleensa niitä ”kaikkia niistä”, onnistumatta — asiaa voidaan vahvasti epäillä. Siinä tilanteessa on syytä laajentaa hieman ajatusmaailmaansa ja lähteä lähestymään asioita aivan toisenlaisesta näkökulmasta. Kun edellinen lähestymistapa ei jostain syystä tuottanut haluttua lopputulosta, on aika nousta luovuttajan kuopasta, jonka on itselleen omilla ajatuksillaan rakentanut.

vuorelle-kiipeaminen

Moni on todennäköisesti tavoitellut ennen sinua samoja asioita ja onnistunut niissä. Mikset sitten sinä voisi onnistua? Ehkä edellinen yritys kohdallasi ei onnistunut, mutta ei se varmasti onnistu yrittämättäkään. Keinoja on paljon, ne pitää vain löytää. Kaikki tavat eivät toimi jokaisella, mutta joku niistä väistämättä tulee vielä toimimaan, kunhan vain jatkat sinulle sopivan tavan etsimistä.

Yritä vielä!

3 VUOROKAUDEN SYKEANALYYSI JA TULOKSET

Tällä kertaa pääsin koulun puolesta tutustumaan Firstbeat -mittariin, jonka kautta voidaan analysoida hyvinvointia sykettä seuraamalla. Yksinkertaisuudessaan mittari kiinnitetään ihoon kahdessa elektrodissa olevan liimapinnan avulla ja sitä pidetään kolme vuorokautta, jonka ajalta sykettä mitataan. Mittaria ei oteta irti esimerkiksi nukkumisen tai harjoittelun ajaksi (ellei kyseessä ole uimalaji). Mittauksen jälkeen tietokoneen kautta pystytään tarkastelemaan tuloksia.

Aina on mahtavaa saada tietää jotain kautta enemmän oman kehon toiminnasta. Oli kyseessä sitten jokin testistö tai mittaustulokset, joiden perusteella pystytään tutkimaan kehon käyttäytymistä. Henkilökohtaisesti itseäni aihe ainakin kiinnostaa suuresti ja uskon, että myös enemmistölle oma terveydentila merkitsee paljon. 

firstbeat-laatikko

firstbeat-mittari

firstbeat

Firstbeat -mittaus
Mittari mittaa sydämen sykevaihtelua eli sydämen lyöntien välissä olevaa aikaa (Heart Rate Variability, HRV). Sykevaihteluun vaikuttaa suuresti elämämme tapahtumat ja sen takia sydämen kautta pystytään saamaan paljon tietoa kehomme tilasta. Vaikutuksia pystyy havaitsemaan sekä kehon sisäisistä, että ulkoisista muutoksista, esimerkiksi: sisään- ja uloshengitys, stressi, rentoutuminen, fyysinen aktiivisuus, tunne- ja hormonaaliset reaktiot sekä liikkeet vaikuttavat sykevaihteluun.

Sykevaihtelu on hyvin yksilöllistä ja se vaihtelee vuorokausien välillä. Muun muassa rentoutuminen ja kuormituksesta palautuminen kasvattavat sykevaihtelun määrää. Kun taas puolestaan liikunnallinen aktiivisuus ja stressi laskevat sitä. Eli yleisesti ottaen hyväkuntoisilla ihmisillä sykevaihtelu on suurempaa, verrattuna fyysisesti heikompi kuntoisiin.

firstbeat-sisalto

firstbeat-ohjeet

Firstbeat -mittarin käyttäminen
Ennen laitteen kiinnittämistä ihoon, on se aktivoitava tietokoneen kautta. Laitteeseen pitää antaa muutamia tietoja, kuten syntymäaika, paino, pituus ja aikaväli milloin laitetta käytetään. Kun laite on aktivoitu käyttäjän tiedoilla, voidaan sen käyttäminen aloittaa. Laite pidetään ihossa kiinni kolmen vuorokauden ajan.

Mittari kiinnitetään ensimmäisenä aamuna heti herättyä ja kolmannen vuorokauden jälkeen otetaan neljäntenä aamuna irti. Mittaus alkaa automaattisesti, kun laite kiinnitetään ihoon. Mittarissa vilkkuu vihreä valo sydämen sykkeen mukaan ja samalla se kertoo laitteen toimivan. Laite otetaan pois suihkua, saunaa ja uimista varten, koska se ei ole vedenkestävä. Irrottamisen jälkeen vaihdetaan uudet elektrodit.

Kolmen vuorokauden ajalta on myös syytä pitää päiväkirjaa, jolloin analyysin tuloksia on helpompi tulkita. Päiväkirjaa voi pitää niin tarkasti kuin haluaa, mutta ainakin merkittävimmät asiat on suositeltavaa kirjata ylös, kuten unenmäärä, harjoitusajankohdat ja työaika. 

Mittarin kiinnittäminen
Mittarin johdon molemmissa päissä oleviin neppareihin kiinnitetään yksi elektrodi (kuvissa siniset). Elektrodeista irrotetaan ensin suojakalvot. Firstbeat -laite kiinnitetään oikean solisluun alapuolelle ja johdon toinen pää kehon vasemman puolen kylkikaareen.

firstbeat-hyvinvointianalyysi

antureiden-asettelu

Tulokset
Suoritin mittauksen aikavälillä 11.11. – 13.11.2016 (perjantai aamusta, maanantai aamuun). Ei välttämättä ehkä ihan optimaalisin aika mitata palautumista, koska olin kyseisenä viikonloppuna ystävieni luona Joensuussa käymässä ja nukuin lattialla, patjalla koko viikonlopun. Mutta ainakin kyseiselle aikavälille sattui monenlaista ohjelmaa ja meillä oli muutamia mielenkiintoisia uusia aktiviteettaja edessä!

Perjantai 11. päivä.

firstbeat-sivu-3

Perjantaina oli kolme hierontaa ja pidin lepopäivä salilta. En käynyt aamulla edes kävelemässä. Diagrammeista voi nähdä, että hieronnat nostivat stressireaktioitani (punainen käyrä), myös tietokoneella istuminen vaikutti samalla tavalla (blogin kirjoittaminen ei selvästi ole niin rentouttavaa puuhaa). Töiden jälkeen ajoin Joensuuhun, noin 140 kilometriä. Pystyin mittauksen mukaan rentoutumaan koko päivänä kunnolla vasta kello 22:00 jälkeen, kun rauhoituimme sohvalle katsomaan elokuvaa.

Nukkumaan kävin yöllä kahdentoista aikaan ja diagrammit osoittavat, että kunnollinen palautuminen alkoi alle tunnin sisällä nukahtamisesta. Ja, jos joku oikein tarkasti tulkitsee, niin noin klo 23:00 aikoihin stressireaktiot ovat taas jostain syystä nousseet. Ei, kyse ei ole seksistä tai muusta vastaavasta toiminnasta. Olin tosiaan ystäväpariskunnan luona yötä. Olisikohan iltapala ollut niin rankka tai sitten harrastin aivotoimintaa tietokoneen kanssa.

Joka tapauksessa diagrammin alta voidaan nähdä, etten töiden aikana palautunut laisinkaan ja liikunta jäi naurettavan vähäiselle tasolle. Hyötyliikunta jäi myös käytännössä kokonaan pois (analyysin oikea alakulma, askeleita 603). Stressireaktioita loppujen lopuksi normaalia vähemmän ja palautumisen määrä oli hyvällä tasolla.

Lauantai 12. päivä.

firstbeat-sivu-4

Lauantaita edeltävänä yönä tuli nukuttua hyvin. Heräsin kello 8:00 ja hetken aikaa työskentelin koneella. Aikaisemmin olimme päättäneet, että käydään viikonlopun aikana Hot Joogassa (extremeä meille)! Tänään oli se päivä. Ainut vapaa joogatunti alkoi klo 10:00 aamulla, pakkohan sinne oli sitten nopean aamupalan jälkeen lähteä. Tunti kesti yhteensä 75 minuuttia ja tilassa oli 38 astetta lämmintä. Hiki valui 5 minuutin jälkeen.

Menimme tunnille tyylikkäästi muutamaa minuuttia myöhässä ja ohjaaja katsoi meitä tuimasti. Ilmapiiri oli aika uhkaava — noin 20 henkeä ja olimme ainoat miespuoliset, muut tunnilla olevat seurailivat katseillaan meitä epäillen. Mutta ei siinä mitään, tunnille vain reippaasti mukaan. Onnistuimme lopulta tekemään vaikutuksen ohjaajaan. Hän sanoi usean liikkeen kohdalla: Tätä älkää kokeilko, ellette ole harrastaneet joogaa kauan ja tiedätte mitä teette. Minulla ei ole aikaa opettaa puolta tuntia yhtä liikettä. Emmehän me tienneet mitä teemme, mutta tottakai kaikkia oli kokeiltava! Onnistuimme jokaisessa. Ohjaaja oli aivan ihmeissään, kun sain tehtyä vaikeimmankin tasapainoliikkeen, jota muut eivät tainneet edes yrittää — kamppailulajitaustasta oli hyötyä. Jooga oli yllättävän rankkaa, staattisine pitoineen.

Joogan jälkeen kävimme kaupassa ja teimme pitsaa. Stressi ei oman pitsapohjan teossa päässyt kauppareissun jälkeen laskemaan. Ruokailun jälkeen oli luvassa minun vetämäni jalkatreeni, pumppailua, kunnon paineet reisiin. Sykkeet kävivät korkeimmillaan harjoituksen aikana 178 (analyysin oikeanpuoleinen yläkulma). Ilta meni näköjään taas stressatessa, vaikka vain sisällä sohvalla istuimme ja söimme mutakakkua.

Yöuni oli huomattavasti huonompaa kuin edellisenä yönä. Vuorokauden palautumisen määrä jäi vain kohtalaiselle tasolle, mutta liikuntapisteitä keräsin jopa 84 / 100.

Sunnuntai 13. päivä.

firstbeat-sivu-5

Rento päivä. Hieman elokuvia aamulla ja päivällä salille. Rinta, hauis ja olkapäät, seurasin vuorostani johtajaa. Edelliseen päivään verrattuna diagrammeista huomaa selvästi, että ylävartalon treenaaminen on huomattavasti kevyempää kuin alavartalon. Sykkeet kävivät maksimissaan 148 paikkeilla. Illalla kävin vielä moikkaamassa serkkuja lähistöllä ja syömässä heillä, ennen kuin lähdin ajamaan takaisin kohti Savonlinnaa.

Yöllä palautuminen meni taas selvästi huonompaan suuntaan, vaikka nyt nukuin jo omassa sängyssäni. Diagrammit näyttävät kolme stressireaktioaluetta keskellä yötä — en käynyt yöllä vessassa, joten sekään ei niitä selittäisi. Olenko sitten nähnyt pahoja unia vai kävellyt unissani? Mene ja tiedä. Kuitenkin suhteellisen huono yö palautumista ajatellen, kun verrataan kahteen edelliseen yöhön.

Yhteenveto

firstbeat-sivu-6

Tosiaan hieman huonoon ajankohtaan mittaus ajoittui, koska kyseessä ei aivan ihanteelliset, normaalit arkirutiinit olleet. Patjalla nukkuminen ja ruokavaliosta poikkeaminen ovat saattaneet vaikuttaa jonkin verran tuloksiin. Mutta, koska vertailukohtia ei toistaiseksi ole, niin tästä on suunta seuraavaa mittausta ajatellen ainoastaan ylöspäin.

Kaikin puolin kuitenkin mielenkiintoisia tilastoja Firstbeat -mittauksesta sai. Aikaisemmin en ole samankaltaista sykeanalyysia tehnyt, saati sitten sen enempää edes sykettäni seurannut. Erinomainen keino sekä lisä oman hyvinvointinsa seuraamiseen, esimerkiksi kehonkoostumismittauksien oheen.

NOTE TO SELF: Ensi kerralla pidä päiväkirjaa tarkemmin, ettei tilastoja tarvitse yrittää lukea pelkän ulkomuistin avulla. Sitä kautta mittauksesta varmasti pystyy saamaan vieläkin enemmän irti.

Hyvinvointi avainasemassa.