VASTUSKUMINAUHAT JA NIIDEN MONIPUOLISUUS

Kaupallinen yhteistyö: Kuntokauppa.fi

Vastuskuminauhat todellakin ovat äärimmäisen hyvä työkalu monessakin asiassa ja niitä näkee käytettävän kaikkialla. Eikä ihme, ovathan ne todella edullisia ja ainoastaan mielikuvitus on rajana niiden käyttämisen suhteen!

Vastuskuminauhoja on useita erilaisia ja niiden suosio vain kasvaa sitä mukaa, kun niiden ominaisuuksia sekä käyttötarkoituksia opitaan hyödyntämään enemmän. Esimerkiksi voimamiehet käyttävät kuminauhoja muun muassa penkkipunnerruksessa, räjähtävää nopeutta kehittäessä. Fysioterapeutit käyttävät niitä erilaisissa kuntoutusmenetelmissä ja kuntosaleilla näkee usein kuinka vastuskuminauhojen avulla pystytään keventämään omaa kehonpainoaan leuanvetoja tehdessä.

vastuskuminauhan-valinta

vastuskuminauha-valitse

Vastuskuminauhan valinta
Nauhan paksuus yleensä määrittelee sen kuinka suurta vetolujuutta se kestää. Varmasti voi löytää kuminauhoja, jotka kestävät yhdestä kilosta – kahteen kiloa vetoa. Sitten toisessa ääripäässä on puolestaan sellaisia vastuskuminauhoja, jotka kestävät jopa 100 kilon vetovoimaa. Itse en esimerkiksi edellä mainitulla vastuskuminauhalla tekisi yhtään mitään, koska voimaa ei tosiaan löydy niin paljoa, mutta varmasti niillekin oma käyttäjäryhmänsä löytyy.

 Joitain vastuskuminauhoja pystytään venyttämään mahdollisesti 300 % aloituspituudestaan, joten materiaali todellakin on hyvin joustavaa. Useimmille se pelko on täysin turha, että hyvä vastuskuminauha katkeaisi käytössä.

Kaikille tutun tavallisen vastuskuminauhan lisäksi on myös esimerkiksi sellaisia kuminauhoja, joissa on molemmissa päissä kahvat ja yhtälailla niitä voidaan hyödyntää esimerkiksi kuntoutuksessa. Kahvoista on huomattavasti mukavampi pitää kiinni, kuin kuminauhasta itsestään. Ja vastuskuminauhaa, joka on suljettu ja malliltaan ympyrän muotoinen voidaan kutsua myös nimellä ”voimakuminauha”. Jokaiselle aivan varmasti löytyy vahvuudeltaan ja ulkonäöltään mieleinen kuminauha. Valinnanvaraa on todella paljon.

vastuskuminauha-hauiskaanto-1

Vastuskuminauhojen käyttö
Niin kuin mainitsin, ainoastaan mielikuvitus on rajana vastuskuminauhojen käytössä. Itse käytän niitä eniten lämmittelyyn, mutta paljon myös lisämausteena erilaisiin supersarjoihin. Esimerkiksi vipunostoissa (sivulle, eteen, taakse) kuminauhat toimivat loistavasti ja niillä pystyy puristamaan lihaksista viimeisetkin mehut pois.

Vastuskuminauhojen aiheuttaman vastuksen suuntaa pystyy muuttamaan helposti kiinnittämällä sen vaikkapa ovenkahvaan ja juuri tämä ominaisuus tekee kuminauhasta todella moniuloitteisen harjoituspartnerin. Jos vastuskuminauhaa verrattaisiin esimerkiksi käsipainoon, niin käsipainon kuorma on aina vakio ja kuorman suunta kulkee aina painovoiman suuntaan eli alaspäin. Vastuskuminauhan avulla pystytään puolestaan itse säätelemään mistä suunnasta kuormitus tulee. Se on suuri etu, jota kannattaa hyödyntää.

Vastuskuminauhoja voi käyttää kaikkialla ja aivan koska tahansa.

vastuskuminauha-punnerrus

vastuskuminauha-punnerrus-1

Henkilökohtaisesti käytän vastuskuminauhoja valehtelematta joka treenissä — vähintään lämmittelyn aikana. Lämmittelen aina erityisen huolella kiertäjäkalvosimia, koska minulla on ollut jonkin verran ongelmia vasemman olkapään kanssa. Myös ennen alaraajojen treenaamista lämmittelen olkapäät hyvin, koska erityisesti maastaveto saattaa kuormittaa niitä. Kiputilat ovatkin vähentyneet huomattavasti kunnollisen lihasten lämmittämisen johdosta. Olen todennut erityisen hyviksi lämmittelyvälineiksi juuri vastuskuminauhat, koska syvät pienet tukilihakset joutuvat tekemään paljon töitä jarruttaessaan venytettyä kuminauhaa vastaan.

Moni olkapääongelma voitaisiin välttää kunnollisella lämmittelyllä ja erityisesti pienten tukilihasten kunnossapidolla. Keho on kuitenkin koneisto joka toimii vuorovaikutuksella ja, jos yksikin pieni osa siitä pettää, niin kaikki ympärillä olevat osaset kärsivät.

Alla kuvia muutamista liikkeistä, joita teen aina lämmittelyn aikana. Olkavarren ulko- ja sisäkierto ovat kuuluneet rutiineihini jo vuosia. Suosittelen kaikkia ehdottomasti lämmittelemään sekä vahvistamaan olkaniveltä ympäröiviä lihaksia huolella, koska se on kuitenkin ihmiskehon liikkuvin nivel ja joutuu ottamaan paljon kuormitusta vastaan.

vastuskuminauha-kiertajakalvosin

vastuskuminauha-kiertajakalvosin-1

Blogin lukijoille 10 % alennus
kaikista vastuskuminauhoista!
KOODILLA: AARO10
Osoitteessa: Kuntokauppa.fi

vastuskuminauha-kaikki

Anna mielikuvituksen rakentaa raamit!


KUNTOKAUPPA.FI

APUVÄLINEISIIN JA VARUSTEISIIN TURVAUTUMINEN

Olin kolmen viikon työharjoittelujaksolla terveyskeskuksessa ja sain tutustua apuvälinepuolen toimintatapoihin. Siellä heräsi ajatus kirjoittaa päivitys kyseisestä aiheesta. Tekstissä käsittelen myös treenivarusteita ja luen ne osaksi apuvälineiden laajaa kirjoa. Aikaisemmin olen tietämättäni hieman pohjustanut tätä päivitystä tekstissä: TREENILAUKUN SISÄLTÖ. Kirjoitin näin: Liiallinen varusteiden käyttö saattaa passivoida joitain lihaksia liikkeen aikana. Esimerkiksi kyykkyä tehdessä voi unohtua vatsalihasten kunnollinen aktivointi (varsinkin syvien vatsalihasten), jos nostovyö on vedetty hirveän kireälle…” Nyt laajennetaan jonkin verran näkemystä siitä, mihin viimeksi olen ajatukseni jättänyt.

Apuväline

Apuvälineistä haetaan hyötyä arkeen tai tukea treeneihin. Välillä kuitenkin niihin turvautuminen viedään aivan liian pitkälle ja hyödynnetään niistä saatua tukea sekä turvaa jokaisessa arjen askareessa tai toistossa. Se ei välttämättä loppujen lopuksi ole kovinkaan järkevää. Tietenkin rannetuki auttaa pitämään rannetta suoremmassa pystypunnerruksen aikana ja tukiliivi pitää keskivartalon mukavasti paketissa. Mutta säännöllinen tukien käyttäminen on aina poispäin joltain kehon tukirakenteelta. Tuilla pystytään enemmän tai vähemmän kompensoimaan lihasten tekemään työtä, joka taas puolestaan saattaa passivoittaa joidenkin lihasten aktivaatiota liikkumisessa.

Tukia olisikin suositeltavaa käyttää vain hetkellisesti ja mahdollisimman vähän aikaa —
ainoastaan sen verran kuin on pakko. Mielellään ei ollenkaan.

Apuvälinelainaamossa on tarkat kriteerit sille, millä perusteilla välineitä lainataan. Ensisijainen kriteeri on toimintakyvyn parantaminen. Esimerkiksi, jos pelkällä polvituella pystytään helpottamaan vanhuksen arkea sen verran, ettei polven leikkausta tarvita niin on sijoitus vähintäänkin kannattava. Polvituen hankintahinta julkiselle sektorille on arviolta noin 50 – 100 €, kun taas polvileikkauksen ja polven kuntoutuksen kustannukset nousevat todennäköisesti lähemmäs 20 000 €, ellei jopa sen yli. Edellä mainittu esimerkki on paras mahdollinen skenaario siitä, kun tukia oikeasti tarvitaan.

On myös heitä, jotka ovat kerran saaneet hetkellisen hyödyn jostain apuvälineestä tai varusteesta. Sen parantavaan voimaan luotetaan enemmän kuin omaan peilikuvaan. Sitä käytetään kaikessa mitä tehdään. Ja, kohta ei enää uskalletakaan tehdä mitään ilman kyseistä asiaa. Omaan kehoon ei luoteta. Enää ei uskalleta varata painoa nilkalle kunnolla, kun nilkkatuki on tehnyt pitkään suuren osan työstä. Nyt ollaan huonoimmassa mahdollisessa skenaariossa. Tuki teki työnsä kiitettävästi, mutta siitä on osattava luopua. On taas aika alkaa luottamaan omaan lihaksistoonsa ja ruvettava kuormittamaan tukirakenteita ilman minkäänlaisia tukia. Ei ole mitään syytä elää loppuelämäänsä apuvälineiden kanssa, jos elämäntilanne ei siihen pakota.

Varusteet 1

Varusteet 2

Henkilökohtaisesti puen kaikki treenivarusteet päälle jo ennen salille menoa — saavutetaan oikea fiilis.
Nostovyö, rannetuet, hanskat, vetoremmit ja mielellään vielä kyynär- sekä polvituet… (En pue. Ei näin.)

Jos toimintakyvyn ylläpito ei vaadi apuvälineiden käyttöä, on suhteellisen turhaa ylipäänsä käyttää niitä. Tuet saattavat helpottaa joitain asioita, mutta helpon tien valitseminen on usein väärä ratkaisu pitkällä tähtäimellä. Mieti seuraavan kerran kaksi kertaa ennen kuin kiinnität nostovyön tai rannetuen: ”Tarvitsenko tätä oikeasti?” Ehkä se on henkinen voimavara tai tapa, mutta tarvitsetko sitä fyysisesti. Välillä koskee. Entä, jos kivun syynä ovat omat toimintamallit tai elintavat. Olisiko niissä kehitettävää. Esimerkiksi oikeaoppisen liikemallin opetteleminen jo itsessään vähentää monen apuvälineen tarvetta.

Omatoimisuus on lahja, eikä siitä kannata luopua ilman taistelua.