TAVOITTEITAAN SAA MUUTTAA

Keväällä kirjoitin kuinka saavutin kauan tavoittelemani 100 kg haamurajan kehonpainon suhteen. Se oli minulle rajapyykki, jota oli suhteellisen hankala saavuttaa syömällä pelkästään puhtaasti, terveellisiä ravinto-aineita. Annoin keväällä myös esimerkin siitä miltä ateriani voivat yhden vuorokauden aikana näyttää: Minkälainen ruokavaliona on ja mitä syön?

100 kg kuulostaa elopainona erittäin hyvältä, mutta minun kropassani se ei kuitenkaan tuntunut niin hyvältä, koska sitä painoa oli hankala ylläpitää henkisesti, se oli taloudellisesti opiskelijabudjetille kallista sekä kaikkien ruokien valmistaminen vei hirveästi aikaa — syömisestä puhumattakaan.

hikinen

Edellä mainitun blogipäivityksen aikoihin söin vähän reilut 4 700 kaloria päivässä, mutta korkeimmillaan ne olivat kuitenkin keväällä 5 750 kalorin luokkaa. Sellainen ruokamäärä oli minulle psyykkisesti suuri kuorma, koska en todellakaan omista hyvää ruokahalua. Ruokailut olivat todella harvoin nautinto, koska sitä ruokaa vain oli niin paljon. Nälkää ei ollut missään vaiheessa, ei edes aamuisin.

Sitten herää kysymys: Miksi olen tehnyt jotain niin kauan mistä en edes nauti..? Minulla on varmaan siitä epätavallinen mieli, että jos jotain päätän, niin siitä pidetään myös kiinni. Sillä ei ole mitään väliä, jos yksi osa-alue kolmesta olisikin hieman epämieluisa, kunhan se palvelee tavoitetta. Ei se todellakaan kaikille sovi, enkä sitä kenellekään ole suosittelemassa. Ne vain ovat valintoja, jotka sinun täytyy tehdä itsesi kanssa — valitse se polku mikä itsestäni tuntuu parhaalta.

Saavutin kuitenkin lopulta tavoitteeni. Vaaka näytti viimein aamulla säännöllisesti yli 100 kiloa. Se oli mukava tunne, mutta vain hetkellinen. Ei se suurta nautintoa ollut, kun vuorokaudessa meni noin 3 tuntia ruokailuun ja iltapalan syöminen venyi aina lähemmäs kello 0:00.

selka

Yksi tavoite saavutettu, mutta tätä tavoitetta ei juuri nyt voi enää jalostaa eteenpäin. Lähtisinkö tavoittelemaan esimerkiksi 110 kg rajapintaa? En todellakaan. Mitähän se minulta vaatisi? 8 000 kalorin vuorokautista ”nauttimista”? Päätin kääntää kelkan ympäri ja ottaa suunnan sadasta kilosta alaspäin. Konkreettisesti en lyönyt lukkoon mitään painomäärää tai aikamäärettä, mikä voisi kuulostaa hyvältä. Tiesin ainoastaan sen, että kaloreita on syytä lähteä pudottamaan tai henkinen kantti saattaa jopa minulla kohta nostaa seinän vastaan.

Kesästä asti olen laskenut hyvin maltillisesti päivittäisiä kalorimääriä alaspäin. Oikeastaan en ole muuta tehnyt kuin vähentänyt hiilihydraattien määrää, niin yksinkertaista se on. Tällä hetkellä syön päivittäin noin 3 100 kcal vuorokaudessa. Eli puolen vuoden jälkeen alkupisteestä, syömäni kalorit ovat vähentyntyneet suunnilleen – 2 650 kcal / vrk. Sinänsä määrä on hyvin huvittava, koska jo pelkästään tuolla 2 650 kalorin päivittäisellä määrällä moni saattaisi jo pystyä kasvattamaan kokonaispainoaan. Mutta niin kuin joka asiassa, ihmiset ovat hyvin yksilöllisiä ja kaikki toimivat hieman eri tavoilla, vaikka kaava olisikin samanlainen.

kehityskuva

Aamupaino näyttää tällä hetkellä vähän reilu 90 kg — joka on tällaiselle 193 senttimetriselle suhteellisen alhainen paino, mutta ainakin minulla on todella paljon kevyempi ja parempi olo, kuin 10 kiloa painavampana. Enää ruokailuun ei mene noin kolmea tuntia vuorokaudesta, vaan korkeintaan tunti. Se on minulle erittäin suurta luksusta ja päivissä jää paljon enemmän pelivaraa kaikkeen muuhun. Ja, koska ruoan ystävä en ole, niin tämä sopii minulle paremmin kuin hyvin. Nälkää en näe vieläkään, vaikka kalorimäärät ovat laskeutuneet huomattavasti, verrattuna siihen mistä aloitin. Elimistö tottuu kaikkeen ja nyt ruokailut eivät ole enää edes suorittamista, vaan jopa nautinto.

En tiedä minne asti kaloreita pudotan, mutta alle 90 kilon en välttämättä hirveästi haluaisi mennä. Toistaiseksi tuntuu äärimmäisen hyvältä ja sillä tiellä jatkan.

Tavoitteet ovat itseäsi varten ja sinulla on oikeus myös muuttaa niitä.

LAIHDUTTAMISEEN EI TARVITA VALMISTA HARJOITUSOHJELMAA

Laihduttaminen on nykyään lähestulkoon muoti-ilmiö. Moni havittelee kapeampaa vyötäröä, energisempiä vuorokausia tai pienempää vaatekokoa. Tavoitteet voivat olla hyvin yksilöllisiä ja erilaisia syitä saattaa olla satoja. Samalla markkinoilla tarjotaan tuhansia keinoja painon pudottamista varten. On laihduttavia pillereitä, harjoitusohjelmia, TV-shopin super laihdutus laitteita ja kaiken maailman dieettejä. Mikähän näistä keinosta sitten toimii?

Varmasti kaikki edellä mainitut keinot toimivat — omalla tavallaan. Henkilökohtaisesti kuitenkin kiertäisin laihdutuspillerit kaukaa, enkä välttämättä uskoisi TV-shopin uskomattomien vatsalihaslaitteiden hauista kasvattavaan vaikutukseen. Jos joku kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, harvoin se myöskään sitä on.

valitsen-sinut

Laihduttaminen on kuitenkin loppujen lopuksi äärimmäisen yksinkertaista, mutta usein siitä tehdään liian suuri numero. Se ei todellakaan ole rakettitiedettä ja uskon 100 % varmasti, että jokainen pystyy laihduttamaan, jos oikeasti tahtoo. Laihduttamista varten on ainoastaan kaksi asiaa jotka onnistuneeseen reseptiin tarvitaan. Niitä noudattamalla onnistut varmasti:

1. Harrasta liikuntaa.

2. Syö vähemmän kuin kulutat.

Alussa ei tarvita mitään muuta kuin vähän terveellisempiä ratkaisuja ravinnon suhteen ja ripaus sellaista liikuntaa mistä pystyt nauttimaan. Crossfit rääkit ja korkeasykkeiset HIIT-treenit eivät välttämättä tässä tapauksessa jätä hyvää makua suuhun. Aloita kevyesti ja lisää kuormitusta vähitellen nousujohteisesti.

leuanveto-metsassa

Reseptin kaksi ainesosaa ovat epäilemättä aivan jokaiselle tuttuja. Molemmat niistä ovat erittäin helposti toteutettavissa, mutta niistä voidaan silti saada ylitsepääsemättömän vaikeita. Helpoista asioista ei ole mitään syytä tehdä itselleen abstraktia algebraa.

Tarvitaan ainoastaan päätös, tavoite ja hieman viitseliäisyyttä. Jos lähtötaso on matalalla, niin jo todella pienillä arjen muutoksilla pystytään saavuttamaan äärettömän suuria tuloksia. Pienet askeleet oikeaan suuntaan vievät lopulta haluttuun lopputulokseen. Pienillä askelilla todellakin tarkoitan pieniä askelia: Lisää muutama lyhytkestoinen kävelylenkki viikko-ohjelmaasi ja syö vähän enemmän kasviksia sekä juo vettä.

Kun tällaisia uusia, parempaan tähtääviä arjen ratkaisuja aletaan tekemään säännöllisesti ja nousujohteisesti — laihtuminen on taattu. Tässä vaiheessa saattaisi olla virhe tarttua 8-viikon valmiiksi tehtyyn dieettiohjelmaan. Vaikka ohjelmalla varmasti saadaan tuloksia, niin mitä sitten tapahtuu, kun kahdeksan viikon jakso on takana päin? Harva ensimmäistä kertaa tosissaan laihduttava ihminen osaa jatkaa omillaan ohjelman loputtua. On tietysti helppo jatkaa samalla ohjelmalla vielä toiset kahdeksan viikkoa, mutta jossain vaiheessa seinä saattaa nousta vastaan ja äkkiä löydetään itsemme lähtöpisteestä. Ollaan tilanteessa, josta olen kirjoittanut myös aikaisemmin: Dieetistä – Dieettiin.

valitse-oikein

Esimerkillinen onnistumistarina: Useita vuosia takaperin kuuntelin yhden tuttavan aikeista laihduttaa (+ 50-vuotias suomalaismies). Hän kertoi suoraan, ettei kuntosaliharjoittelu ole häntä varten — se on hyvä tiedostaa. Ei kuntosali todellakaan ole ainoa oikea liikuntamuoto. Kerroin hänelle samat asiat kuin mitä tämä kirjoitus pitää sisällään. En neuvonut ravinnossa, enkä ohjannut liikunnassa.

Hänen ei ilmeisesti tarvinnut kuin konkreettisesti kuulla ne sanat. Sillä, kun puoli vuotta myöhemmin näin hänet, hän oli laihduttanut yli 30 kiloa ja vaatekokoa oli pienentynyt kolme numeroa. Kaikki tämä ainoastaan aloittamalla kävelemään pieniä lenkkejä ennen töihin lähtöä ja kirjaimellisesti vaihtamalla lenkkimakkaran porkkanaan. Alussa kävelylenkit olivat kuulemma lyhyitä 2 – 3 kilometrin matkoja ja niitä oli viikossa kaksi. Puolen vuoden jälkeen lenkkejä oli viikossa 5 – 6 ja ne olivat 5 – 10 kilometrin mittaisia. Pelkästään siis vain kävelyä ja hyötyliikuntaa.

tee-se-itse

En oikeastaan tiedä oliko tässä tapauksessa sanoilla mitään vaikutusta, koska päätöksen laihduttamisesta hän oli aikaisemmin kuitenkin jo tehnyt. Mutta joka tapauksessa tapaus todistaa sen, että pienillä ratkaisuilla pystytään saavuttamaan radikaaleja muutoksia.

Valitse oikein ja onnistut varmasti.