VOIMISTELURENKAISTA HYÖTYÄ KOKO PERHEELLE

Kaupallinen yhteistyö: Suomen Voimistelutuote

Voimistelurenkaat eivät ole ainoastaan lasten viihdyttämistä tai voimistelijoiden ristiriipuntaa varten — niitä voi hyödyntää koko kansa. Iällä tai fyysisellä kunnolla ei ole perjaatteessa mitään väliä, koska voimistelurenkaat tarjoavat todella paljon monipuolisia mahdollisuuksia toteuttaa erilaisia harjoitteita. Renkailla pystyy tekemään muun muassa venytyksiä, harjoittamaan lihasvoimaa tai kehittämään tasapainoa sekä kehonhallintaa.

voimistelurenkaiden-kiinnitys

Voimistelurenkaat harjoitusvälineenä
Henkilökohtaisesti en ole hirveästi voimistelurenkaita hyödyntänyt harjoitellessa, vaikka ovatkin minulle sinänsä melko tutut koulun liikuntatunneilta sekä Liikunnanohjauksen peruskurssilta. Aion kuitenkin tehdä asiaan muutoksen, sillä voimistelurenkailla harjoittelu on samalla hyvin haastavaa, monipuolista, palkitsevaa sekä hauskaa. Ja tietysti oman jännitysmomenttinsa harjoitteluun tuo mahdollinen loukkaantumisriski: Entä jos ote lipeää? — se ajatus ei käy koskaan mielessä kuntosalilla edes pystypunnerrusta tehdessä.

Voimistelurenkailla harjoittelun edut: 

  • Käytetään ihmisen liikkuvimman nivelen eli olkanivelen koko liikerataa. Monessa muussa lajissa olkanivelen käyttö jää vain vartalon etupuolella tapahtuvaksi liikkeeksi, kun jokaista liike suuntaa olisi kuitenkin syytä käyttää.
  • Pienet tukilihakset joutuvat kovalle koetukselle (erityisesti olkapään alueella), kun kannatellaan käsien varassa koko kehon painoa. Samalla myös esimerkiksi keskivartaloa stabiloivat syvät lihakset joutuvat taistelemaan ylimääräistä heilumista vastaan.
  • Renkailla harjoitellessa ainoastaan mielikuvitus on rajana, koska aina pystyy viemään liikkeet uudelle tasolle ja sitä kautta progressiota pystyy viemään jatkuvasti eteenpäin.

voimistelurenkaat-vatsat-1

Voimistelurenkaat ovat myös äärimmäisen hyvä väline venyttelyä ajatellen. Vaikkei lihaskuntosi olisikaan sillä tasolla, että leuanvedot ja dipit renkaiden avulla onnistuisivat — ei se tarkoita sitä, ettet pystyisi monella tapaa hyödyntämään niitä. Voimistelurenkaiden korkeutta pystyy säätelemään, joten on vain itsestäsi kiinni miten ja millä tasolla renkaita  hyödynnät.

Mutta esimerkiksi renkaiden ollessa suhteellisen korkealla kiinni, pystyy niillä tekemään todella hyvin erilaisia venytysliikkeitä, jotka venyttävät useaa eri lihasryhmää:

  1. Kuvassa venyvät muun muassa rintalihakset, leveät selkälihakset, suorat vatsalihakset, lonkankoukistajat sekä säären etuosan lihakset.
  2. Kuvassa venyvät muun muassa leveä selkälihas, kyljen lihakset sekä reiden ulko-osan lihakset.

voimistelurenkaat-etulinjan-venytys

voimistelurenkaat-kyljen-venytys

Voimistelurenkaiden valinta
Voimistelurenkaita hankkiessa kannattaa huomioida renkaiden materiaali ja koko sekä tietysti kiinnitysremmien ja lukkojen laatu. Turvallisuus ennen kaikkea, koska renkailla on yleensä tarkoitus harjoitella myös ilmassa, eikä ainoastaan lattiatasossa.

Renkaiden koko on tärkeä (halkaisija ja paksuus), koska renkaita valmistetaan monenlaisia. Olympiastandardien mukaan valmistetut renkaat takaavat sen, ettei suorittaminen jää esimerkiksi vääränlaisesta halkaisijasta kiinni, joka puolestaan vaikeuttaa liikkeitä. Myös renkaiden materiaalilla on suuri merkitys pidon ja tuntuman takia. Paras materiaali voimistelurenkaille on ehdottomasti puu ja puisia renkaita käytetään myös olympialaisissa. Puu antaa muovisiin ja teräksisiin renkaisiin verrattuna paremman pidon ja tuntuu paljon mukavammalta kädessä.

Voimistelurenkaiden kiinnityksessä ei montaa liikkuvaa osaa ole — lähinnä lukot ja paikka minne haluaa renkaat kiinnittää. Niiden valintaan kannattaakin panostaa huolella, koska renkaissa roikuttaessa ja suuria liikkeitä tehdessä voimat voivat olla hyvin suuri. Kukaan ei halua tulla niskoilleen muutaman metrin korkeudesta sen takia, että renkailla harjoitellessa jokin yläpuoleltasi pettää.

voimistelurenkaat-roikunta-1

voimistelurenkaat-roikunta

Harjoitusvälineenä voimistelurenkaat kulkevat myös erittäin helposti mukana ja niitä voi käyttää sekä ulkoilmassa, että sisätiloissa. Tietysti kannattaa miettiä tarkkaan minne renkaat kiinnittää, sillä loukkaantumisriski on aina olemassa. Esimerkiksi vahvojen puiden oksille voi olla helppo kiinnittää renkaat tai liikuntasalin kattoparruun. Miksei renkaita voisi ottaa mukaan myös ulkomaille? Ne eivät vie paljoa tilaa matkalaukusta ja niiden kanssa pystyy tekemään erinomaisia kehonpainoharjoitteita, lähes missä tahansa.

Voimistelurenkaat ovat ehdottomasti hankinta joista pystyy hyötymään koko perhe. Aina lapsista vanhuksiin asti. Ainoastaan mielikuvitus on kirjaimellisesti rajana, kunhan muistaa ensin turvallisuuden. Voimistelurenkaita ei ole aluksi helppo hallita, mutta harjoittelu tulee aivan varmasti palkitsemaan monella tapaa. Itselläni on ainakin vielä usealla osa-alueella paljon kehitettävää ja sen takia haastavat voimistelurengas harjoitteet kiehtovat kovasti.

Kehonhallinta kuntoon mielikuvitusta käyttäen!


Suomessa valmistetut, olympiastandardit täyttävät ja
varmasti laadukkaat voimistelurenkaat voit tilata
osoitteesta: SUOMEN VOIMISTELUTUOTE

PROTEIININ TARVE KUNTOILIJALLA

Kaupallinen yhteistyö: Valio PROfeel

Kategorisoisin itseni kuuluvaksi kuntoilijoihin, vaikka harrastan säännöllisesti kuntosalilla käyntiä ja pyrin tavoitteellisesti rakentamaan lisää lihasmassaa. Näillä mittasuhteilla tuskin silti tulen koskaan näyttämään ”oikealta” kehonrakentajalta — oli halu miten kova tahansa. Harjoittelen ainoastaan itseäni varten.

pullover

alatalja

Olen tämän harrastuksen ja elämäntyylin takia seurannut omaa ruokailuani enemmän ja vähemmän kalori tarkasti useiden vuosien ajan. Taipaleella on ollut lyhyitä aikavälejä, kun en ole laskenut kaloreita, mutta suurimmaksi osaksi kirja on tarkka. Minusta on yksinkertaisesti mukavaa laskea numeerisia arvoja ruoka-aineiden ravintosisällöistä. On myös tavallaan helpottavaa, kun ei tarvitse kaupassa miettiä sitä, että mitä oikein ostaisi.

Kun teen itselleni ravinto-ohjelmia, pidän proteiinin määrän aina aika lailla samoissa gramma määrissä. Säännöllisen proteiinin määrän ympärille on helpompi lähteä rakentamaan ohjelmaa. Kirjoitin aiemmin proteiinin tehtävistä. Mutta kuinka paljon proteiinia tavoitteellinen kuntoilija sitten päivittäin tarvitsee?

proteiinijauheet-aina-mukana

Proteiinin tarve

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan mukaan päivittäinen proteiinin saantisuositus on 1,1-1,3g / painokiloa kohden 18-64-vuotiaille eli noin 10-20% päivittäisestä energiansaannista ja sitä vanhemmille suositus hieman nousee. Proteiinin tarpeeseen vaikuttavat iän lisäksi esimerkiksi myös lihasmassan määrä eli tarve saattaa olla hyvin yksilöllistä.

Tavoitteelliselle kuntoilijalle päivittäinen optimaalinen proteiinin tarve voi olla kuitenkin lähempänä 2g / per painokilo. Proteiinin tarvetta voidaan laskea tarkemmin myös rasvatonta painokiloa kohden, mutta kuitenkin yleisempi, yksinkertaisempi ja helpompi keino on laskea se kokonaispainon mukaan.

Jopa 3g proteiinia painokiloa kohden päivittäin voi olla suuremmille lihasvuorille optimaalinen määrä. Myös esimerkiksi urheiluvammoista tai leikkauksesta toipumisen aikana korkeammasta proteiinin saannista on hyötyä paranemisprosessin kannalta.

Esimerkki Laskukaava:
Proteiinin tarve rasvatonta painokiloa kohden (2g / painokilo).

Kuntoileva nainen joka painaa 80 kiloa (rasvaprosentti 30).

80 kg x 0,30 = 24 kg
80 kg – 24 kg = 56 kg (Rasvaton paino)
56 kg x 2 = 112 g
Optimaalinen proteiinin saanti päivittäin olisi tässä tapauksessa noin 112 g.

Edellä mainitussa esimerkissä esiintyvällä proteiini määrällä pystytään muokkaamaan lihaksen sekä rasvan määrää ja niiden suhdetta toisiinsa. Eli toisin sanoen proteiinin saanti 2g / per painokilo sopii laihduttajalle ja samalla myös lihasmassaa tavoittelevalle. Mutta kuten sanottu, proteiinin tarve on hyvin yksilöllistä sekä tapauskohtaista.

suklaa-heraproteiinilisa

valio-profeel-proteiinijauhe

Mikäli näyttää siltä ettei omassa ruokavaliossa ole jostain syystä tarpeeksi proteiinia, voivat esimerkiksi heraproteiinilisät olla yksi helppo ratkaisu ongelmaan. Ne ovat hyvin suosittuja muun muassa lukuisien makuvaihtoehtojen ja käytännöllisyyden takia. Proteiinilisät sopivat erinomaisesti vaikkapa puuroon tai smoothieen.

Saatko tarpeeksi proteiinia?