ENNAKKOLUULOT TREENAVIA IHMISIÄ KOHTAAN

Varmasti jokaista urheilulajia ja liikuntaharrastusta kohtaan osoitetaan erilaisia ennakkoluuloja. Moni ei esimerkiksi arvosta E-urheilua yhtään ja harva pystyy myöskään laskemaan biljardia tai shakkia urheilulajeiksi. Mielipiteitä löytyy aina ja ennakkoluulot määräytyvät yksilön arvojen sekä sen hetkisen tiedon mukaan. Jokaisella on ehdottomasti oikeus mielipiteisiin, mutta ilman tietoa on usein täysin turhaa vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä aiheeseen liittyen.

Minkälaisia ennakkoluuloja olen kohdannut?

Viimeiset 7 vuotta olen harrastanut kuntosalilla käyntiä enemmän ja vähemmän tosissani. Olen itseoppinut, enkä koskaan ole tavoitellut kisalavoja, mutta haluan silti aina kehittyä ja otan tämän ”harrastuksen” tai elämäntyylin todella vakavasti, vaikkakin rennolla asenteella. Lasken kaloreita, syön terveellisesti 99% ajasta ja saatan harjoitella enemmän kuin moni lauteille nousija. Nämä tavat ovat minulle tapa elää ja hengittää. Olen myös saanut kuulla niistä paljon vuosien varrella – kuulen edelleen.

Suurimmaksi osaksi ennakkoluulot osoitetaan ravitsemusta kohtaan, mutta tietysti myös treenimäärät ja ulkonäkökeskeisyys vedetään välillä keskiöön.

Ennakkoluulot

Ennakkoluulot

1. Tuskin voit edes syödä tätä tai lähteä ulos syömään, koska syöt vain kanaa, riisiä ja parsakaalia.

Tähän törmää jatkuvasti. Oletetaan, että kuntosaliharrastuksen vakavasti ottavat eivät syö mitään muuta kuin näitä tiettyjä kolmea ruoka-ainetta. Tottahan se on, että voisin ehdottomasti syödä niin vuoden ympäri (harva kuitenkaan pystyy siihen). Itselleni ei ole mikään ongelma syödä jatkuvasti samoja ruoka-aineita. Se nimittäin tekee ruoanlaittamisesta helppoa, kaupassa käymisestä nopeaa ja kaloreiden laskemisesta yksinkertaista. Ja, jos nauttisit näistä samoista asioista, niin tuskin olisi koskaan tarvetta miettiä esimerkiksi tarvitseeko laihduttaa, miksi on huono olo tai miksi vatsa ei toimi.

Nämä eivät kuitenkaan ole syitä olettaa, ettenkö voisi syödä mitään muuta. Asia ei todellakaan ole niin. Ruokavalioon kuin ruokavalioon pystyy sovittamaan lähes mitä tahansa ja koska tahansa, jos haluaa niin tehdä ja tietää mitä tekee. Kanan pystyy korvaamaan helposti yli 100:lla ruoka-aineella, samoin parsakaalin. Ei siis todellakaan ole mitään estettä ruokavalion puolesta, ettenkö voisi syödä muita ruokia tai lähteä ulos syömään. Kysymys kuuluu, että haluanko?

2. Kuntosalilla käynti on pinnallista ja treenaaminen ulkonäön takia on naurettavaa. Kuka haluaisi näyttää Bull Mentulalta?

Moni haluaisi hänen lihasmassansa, usko pois. Sen eteen on nähty tuhansia ja taas tuhansia tunteja työtä sekä omistautumista. Kenestäkään ei tule sen näköistä sattumalta, yhdessä yössä tai edes kahdessa. Pinnallista? Tuskin. Treenaaminen ulkonäön takia on aivan yhtä tärkeää kuin esimerkiksi liikunnan ilon takia. Tärkeintä on, että liikkuu. Jos joku pystyy motivoitumaan siitä, että kuukausi kuukaudelta peilistä näyttää siltä, että lantio kapenee – se on puhtaasti hyvä asia. Jokaisen pitäisi liikkua jollain tavalla, toisille se on kuntosali, joillekin riittää pelkästään lenkkeily koiran kanssa.

Henkilökohtaisesti nautin siitä, jos peilikuva pystyy näyttämään uuden verisuonen tai, kun hartialihaksen urat näkyvät paremmin hyvässä valaistuksessa. Onko se väärin? Mielestäni ei ole. Jokaisella on omanlaisensa kauneusihanteet, joita arvostaa ja vain prosentuaalinen osa väestöstä pitää lihaksikkaita ja esteettisiä vartaloja hyvännäköisinä. Kuinka moni haaveilee omalla kohdallaan näyttävistä vatsalihaksista? Mutta ei todennäköisesti tule koskaan saavuttamaan niitä, koska ei ole valmis näkemään niiden eteen tarvittavaa eforttia. Harva sanoo sen olevan helppoa, mutta varmasti useampi kertoo sen olleen sen arvoista.

Ennakkoluulot

3. Mikset voisi ottaa muutamaa shottia tai lähteä parille? Meneekö gainssit pilalle? Olet tylsää seuraa!

Ihan ensimmäisenä, jos sinulla on näin sulkeutuneita kavereita niin päästä heistä irti. Elämänarvot ovat tainneet lähteä kulkemaan radikaalisti eri suuntiin jossain vaiheessa. Hauskanpitoa varten ei tarvita alkoholia ja miksi kenenkään pitäisi juoda vain sen takia, jos joku muu juo? Anna riittävän hyvä syy ja I’m in (viinan maku tai vain hauskanpito eivät ole riittäviä syitä)! Sitä paitsi henkilökohtaisesti viihdyn baareissa paremmin selvinpäin ja aamulla minulla on epäilemättä parempi olo, niin fyysisesti, psyykkisesti, että taloudellisesti. Voin lähteä seuraksi, mutta jos seurani ei kelpaa selvänä – be my guest ja mene yksin.

Minkälaisia ennakkoluuloja sinä olet kohdannut?


PS. Olen aktivoitunut Youtuben puolella lähiaikoina!
Kumarran syvään, kun tilaat kanavani! 🙂

Sosiaalisen median kanavat:

Facebook: @aaroblogi
Instagram: @aarohuttunen
Youtube: @aarohuttunen
Snapchat: @aarouh 👻
Bloglovin

VOIMISTELURENKAISTA HYÖTYÄ KOKO PERHEELLE

Kaupallinen yhteistyö: Suomen Voimistelutuote

Voimistelurenkaat eivät ole ainoastaan lasten viihdyttämistä tai voimistelijoiden ristiriipuntaa varten — niitä voi hyödyntää koko kansa. Iällä tai fyysisellä kunnolla ei ole perjaatteessa mitään väliä, koska voimistelurenkaat tarjoavat todella paljon monipuolisia mahdollisuuksia toteuttaa erilaisia harjoitteita. Renkailla pystyy tekemään muun muassa venytyksiä, harjoittamaan lihasvoimaa tai kehittämään tasapainoa sekä kehonhallintaa.

voimistelurenkaiden-kiinnitys

Voimistelurenkaat harjoitusvälineenä
Henkilökohtaisesti en ole hirveästi voimistelurenkaita hyödyntänyt harjoitellessa, vaikka ovatkin minulle sinänsä melko tutut koulun liikuntatunneilta sekä Liikunnanohjauksen peruskurssilta. Aion kuitenkin tehdä asiaan muutoksen, sillä voimistelurenkailla harjoittelu on samalla hyvin haastavaa, monipuolista, palkitsevaa sekä hauskaa. Ja tietysti oman jännitysmomenttinsa harjoitteluun tuo mahdollinen loukkaantumisriski: Entä jos ote lipeää? — se ajatus ei käy koskaan mielessä kuntosalilla edes pystypunnerrusta tehdessä.

Voimistelurenkailla harjoittelun edut: 

  • Käytetään ihmisen liikkuvimman nivelen eli olkanivelen koko liikerataa. Monessa muussa lajissa olkanivelen käyttö jää vain vartalon etupuolella tapahtuvaksi liikkeeksi, kun jokaista liike suuntaa olisi kuitenkin syytä käyttää.
  • Pienet tukilihakset joutuvat kovalle koetukselle (erityisesti olkapään alueella), kun kannatellaan käsien varassa koko kehon painoa. Samalla myös esimerkiksi keskivartaloa stabiloivat syvät lihakset joutuvat taistelemaan ylimääräistä heilumista vastaan.
  • Renkailla harjoitellessa ainoastaan mielikuvitus on rajana, koska aina pystyy viemään liikkeet uudelle tasolle ja sitä kautta progressiota pystyy viemään jatkuvasti eteenpäin.

voimistelurenkaat-vatsat-1

Voimistelurenkaat ovat myös äärimmäisen hyvä väline venyttelyä ajatellen. Vaikkei lihaskuntosi olisikaan sillä tasolla, että leuanvedot ja dipit renkaiden avulla onnistuisivat — ei se tarkoita sitä, ettet pystyisi monella tapaa hyödyntämään niitä. Voimistelurenkaiden korkeutta pystyy säätelemään, joten on vain itsestäsi kiinni miten ja millä tasolla renkaita  hyödynnät.

Mutta esimerkiksi renkaiden ollessa suhteellisen korkealla kiinni, pystyy niillä tekemään todella hyvin erilaisia venytysliikkeitä, jotka venyttävät useaa eri lihasryhmää:

  1. Kuvassa venyvät muun muassa rintalihakset, leveät selkälihakset, suorat vatsalihakset, lonkankoukistajat sekä säären etuosan lihakset.
  2. Kuvassa venyvät muun muassa leveä selkälihas, kyljen lihakset sekä reiden ulko-osan lihakset.

voimistelurenkaat-etulinjan-venytys

voimistelurenkaat-kyljen-venytys

Voimistelurenkaiden valinta
Voimistelurenkaita hankkiessa kannattaa huomioida renkaiden materiaali ja koko sekä tietysti kiinnitysremmien ja lukkojen laatu. Turvallisuus ennen kaikkea, koska renkailla on yleensä tarkoitus harjoitella myös ilmassa, eikä ainoastaan lattiatasossa.

Renkaiden koko on tärkeä (halkaisija ja paksuus), koska renkaita valmistetaan monenlaisia. Olympiastandardien mukaan valmistetut renkaat takaavat sen, ettei suorittaminen jää esimerkiksi vääränlaisesta halkaisijasta kiinni, joka puolestaan vaikeuttaa liikkeitä. Myös renkaiden materiaalilla on suuri merkitys pidon ja tuntuman takia. Paras materiaali voimistelurenkaille on ehdottomasti puu ja puisia renkaita käytetään myös olympialaisissa. Puu antaa muovisiin ja teräksisiin renkaisiin verrattuna paremman pidon ja tuntuu paljon mukavammalta kädessä.

Voimistelurenkaiden kiinnityksessä ei montaa liikkuvaa osaa ole — lähinnä lukot ja paikka minne haluaa renkaat kiinnittää. Niiden valintaan kannattaakin panostaa huolella, koska renkaissa roikuttaessa ja suuria liikkeitä tehdessä voimat voivat olla hyvin suuri. Kukaan ei halua tulla niskoilleen muutaman metrin korkeudesta sen takia, että renkailla harjoitellessa jokin yläpuoleltasi pettää.

voimistelurenkaat-roikunta-1

voimistelurenkaat-roikunta

Harjoitusvälineenä voimistelurenkaat kulkevat myös erittäin helposti mukana ja niitä voi käyttää sekä ulkoilmassa, että sisätiloissa. Tietysti kannattaa miettiä tarkkaan minne renkaat kiinnittää, sillä loukkaantumisriski on aina olemassa. Esimerkiksi vahvojen puiden oksille voi olla helppo kiinnittää renkaat tai liikuntasalin kattoparruun. Miksei renkaita voisi ottaa mukaan myös ulkomaille? Ne eivät vie paljoa tilaa matkalaukusta ja niiden kanssa pystyy tekemään erinomaisia kehonpainoharjoitteita, lähes missä tahansa.

Voimistelurenkaat ovat ehdottomasti hankinta joista pystyy hyötymään koko perhe. Aina lapsista vanhuksiin asti. Ainoastaan mielikuvitus on kirjaimellisesti rajana, kunhan muistaa ensin turvallisuuden. Voimistelurenkaita ei ole aluksi helppo hallita, mutta harjoittelu tulee aivan varmasti palkitsemaan monella tapaa. Itselläni on ainakin vielä usealla osa-alueella paljon kehitettävää ja sen takia haastavat voimistelurengas harjoitteet kiehtovat kovasti.

Kehonhallinta kuntoon mielikuvitusta käyttäen!


Suomessa valmistetut, olympiastandardit täyttävät ja
varmasti laadukkaat voimistelurenkaat voit tilata
osoitteesta: SUOMEN VOIMISTELUTUOTE