VOIMISTELURENKAISTA HYÖTYÄ KOKO PERHEELLE

Kaupallinen yhteistyö: Suomen Voimistelutuote

Voimistelurenkaat eivät ole ainoastaan lasten viihdyttämistä tai voimistelijoiden ristiriipuntaa varten — niitä voi hyödyntää koko kansa. Iällä tai fyysisellä kunnolla ei ole perjaatteessa mitään väliä, koska voimistelurenkaat tarjoavat todella paljon monipuolisia mahdollisuuksia toteuttaa erilaisia harjoitteita. Renkailla pystyy tekemään muun muassa venytyksiä, harjoittamaan lihasvoimaa tai kehittämään tasapainoa sekä kehonhallintaa.

voimistelurenkaiden-kiinnitys

Voimistelurenkaat harjoitusvälineenä
Henkilökohtaisesti en ole hirveästi voimistelurenkaita hyödyntänyt harjoitellessa, vaikka ovatkin minulle sinänsä melko tutut koulun liikuntatunneilta sekä Liikunnanohjauksen peruskurssilta. Aion kuitenkin tehdä asiaan muutoksen, sillä voimistelurenkailla harjoittelu on samalla hyvin haastavaa, monipuolista, palkitsevaa sekä hauskaa. Ja tietysti oman jännitysmomenttinsa harjoitteluun tuo mahdollinen loukkaantumisriski: Entä jos ote lipeää? — se ajatus ei käy koskaan mielessä kuntosalilla edes pystypunnerrusta tehdessä.

Voimistelurenkailla harjoittelun edut: 

  • Käytetään ihmisen liikkuvimman nivelen eli olkanivelen koko liikerataa. Monessa muussa lajissa olkanivelen käyttö jää vain vartalon etupuolella tapahtuvaksi liikkeeksi, kun jokaista liike suuntaa olisi kuitenkin syytä käyttää.
  • Pienet tukilihakset joutuvat kovalle koetukselle (erityisesti olkapään alueella), kun kannatellaan käsien varassa koko kehon painoa. Samalla myös esimerkiksi keskivartaloa stabiloivat syvät lihakset joutuvat taistelemaan ylimääräistä heilumista vastaan.
  • Renkailla harjoitellessa ainoastaan mielikuvitus on rajana, koska aina pystyy viemään liikkeet uudelle tasolle ja sitä kautta progressiota pystyy viemään jatkuvasti eteenpäin.

voimistelurenkaat-vatsat-1

Voimistelurenkaat ovat myös äärimmäisen hyvä väline venyttelyä ajatellen. Vaikkei lihaskuntosi olisikaan sillä tasolla, että leuanvedot ja dipit renkaiden avulla onnistuisivat — ei se tarkoita sitä, ettet pystyisi monella tapaa hyödyntämään niitä. Voimistelurenkaiden korkeutta pystyy säätelemään, joten on vain itsestäsi kiinni miten ja millä tasolla renkaita  hyödynnät.

Mutta esimerkiksi renkaiden ollessa suhteellisen korkealla kiinni, pystyy niillä tekemään todella hyvin erilaisia venytysliikkeitä, jotka venyttävät useaa eri lihasryhmää:

  1. Kuvassa venyvät muun muassa rintalihakset, leveät selkälihakset, suorat vatsalihakset, lonkankoukistajat sekä säären etuosan lihakset.
  2. Kuvassa venyvät muun muassa leveä selkälihas, kyljen lihakset sekä reiden ulko-osan lihakset.

voimistelurenkaat-etulinjan-venytys

voimistelurenkaat-kyljen-venytys

Voimistelurenkaiden valinta
Voimistelurenkaita hankkiessa kannattaa huomioida renkaiden materiaali ja koko sekä tietysti kiinnitysremmien ja lukkojen laatu. Turvallisuus ennen kaikkea, koska renkailla on yleensä tarkoitus harjoitella myös ilmassa, eikä ainoastaan lattiatasossa.

Renkaiden koko on tärkeä (halkaisija ja paksuus), koska renkaita valmistetaan monenlaisia. Olympiastandardien mukaan valmistetut renkaat takaavat sen, ettei suorittaminen jää esimerkiksi vääränlaisesta halkaisijasta kiinni, joka puolestaan vaikeuttaa liikkeitä. Myös renkaiden materiaalilla on suuri merkitys pidon ja tuntuman takia. Paras materiaali voimistelurenkaille on ehdottomasti puu ja puisia renkaita käytetään myös olympialaisissa. Puu antaa muovisiin ja teräksisiin renkaisiin verrattuna paremman pidon ja tuntuu paljon mukavammalta kädessä.

Voimistelurenkaiden kiinnityksessä ei montaa liikkuvaa osaa ole — lähinnä lukot ja paikka minne haluaa renkaat kiinnittää. Niiden valintaan kannattaakin panostaa huolella, koska renkaissa roikuttaessa ja suuria liikkeitä tehdessä voimat voivat olla hyvin suuri. Kukaan ei halua tulla niskoilleen muutaman metrin korkeudesta sen takia, että renkailla harjoitellessa jokin yläpuoleltasi pettää.

voimistelurenkaat-roikunta-1

voimistelurenkaat-roikunta

Harjoitusvälineenä voimistelurenkaat kulkevat myös erittäin helposti mukana ja niitä voi käyttää sekä ulkoilmassa, että sisätiloissa. Tietysti kannattaa miettiä tarkkaan minne renkaat kiinnittää, sillä loukkaantumisriski on aina olemassa. Esimerkiksi vahvojen puiden oksille voi olla helppo kiinnittää renkaat tai liikuntasalin kattoparruun. Miksei renkaita voisi ottaa mukaan myös ulkomaille? Ne eivät vie paljoa tilaa matkalaukusta ja niiden kanssa pystyy tekemään erinomaisia kehonpainoharjoitteita, lähes missä tahansa.

Voimistelurenkaat ovat ehdottomasti hankinta joista pystyy hyötymään koko perhe. Aina lapsista vanhuksiin asti. Ainoastaan mielikuvitus on kirjaimellisesti rajana, kunhan muistaa ensin turvallisuuden. Voimistelurenkaita ei ole aluksi helppo hallita, mutta harjoittelu tulee aivan varmasti palkitsemaan monella tapaa. Itselläni on ainakin vielä usealla osa-alueella paljon kehitettävää ja sen takia haastavat voimistelurengas harjoitteet kiehtovat kovasti.

Kehonhallinta kuntoon mielikuvitusta käyttäen!


Suomessa valmistetut, olympiastandardit täyttävät ja
varmasti laadukkaat voimistelurenkaat voit tilata
osoitteesta: SUOMEN VOIMISTELUTUOTE

VASTUSKUMINAUHAT JA NIIDEN MONIPUOLISUUS

Kaupallinen yhteistyö: Kuntokauppa.fi

Vastuskuminauhat todellakin ovat äärimmäisen hyvä työkalu monessakin asiassa ja niitä näkee käytettävän kaikkialla. Eikä ihme, ovathan ne todella edullisia ja ainoastaan mielikuvitus on rajana niiden käyttämisen suhteen!

Vastuskuminauhoja on useita erilaisia ja niiden suosio vain kasvaa sitä mukaa, kun niiden ominaisuuksia sekä käyttötarkoituksia opitaan hyödyntämään enemmän. Esimerkiksi voimamiehet käyttävät kuminauhoja muun muassa penkkipunnerruksessa, räjähtävää nopeutta kehittäessä. Fysioterapeutit käyttävät niitä erilaisissa kuntoutusmenetelmissä ja kuntosaleilla näkee usein kuinka vastuskuminauhojen avulla pystytään keventämään omaa kehonpainoaan leuanvetoja tehdessä.

vastuskuminauhan-valinta

vastuskuminauha-valitse

Vastuskuminauhan valinta
Nauhan paksuus yleensä määrittelee sen kuinka suurta vetolujuutta se kestää. Varmasti voi löytää kuminauhoja, jotka kestävät yhdestä kilosta – kahteen kiloa vetoa. Sitten toisessa ääripäässä on puolestaan sellaisia vastuskuminauhoja, jotka kestävät jopa 100 kilon vetovoimaa. Itse en esimerkiksi edellä mainitulla vastuskuminauhalla tekisi yhtään mitään, koska voimaa ei tosiaan löydy niin paljoa, mutta varmasti niillekin oma käyttäjäryhmänsä löytyy.

 Joitain vastuskuminauhoja pystytään venyttämään mahdollisesti 300 % aloituspituudestaan, joten materiaali todellakin on hyvin joustavaa. Useimmille se pelko on täysin turha, että hyvä vastuskuminauha katkeaisi käytössä.

Kaikille tutun tavallisen vastuskuminauhan lisäksi on myös esimerkiksi sellaisia kuminauhoja, joissa on molemmissa päissä kahvat ja yhtälailla niitä voidaan hyödyntää esimerkiksi kuntoutuksessa. Kahvoista on huomattavasti mukavampi pitää kiinni, kuin kuminauhasta itsestään. Ja vastuskuminauhaa, joka on suljettu ja malliltaan ympyrän muotoinen voidaan kutsua myös nimellä ”voimakuminauha”. Jokaiselle aivan varmasti löytyy vahvuudeltaan ja ulkonäöltään mieleinen kuminauha. Valinnanvaraa on todella paljon.

vastuskuminauha-hauiskaanto-1

Vastuskuminauhojen käyttö
Niin kuin mainitsin, ainoastaan mielikuvitus on rajana vastuskuminauhojen käytössä. Itse käytän niitä eniten lämmittelyyn, mutta paljon myös lisämausteena erilaisiin supersarjoihin. Esimerkiksi vipunostoissa (sivulle, eteen, taakse) kuminauhat toimivat loistavasti ja niillä pystyy puristamaan lihaksista viimeisetkin mehut pois.

Vastuskuminauhojen aiheuttaman vastuksen suuntaa pystyy muuttamaan helposti kiinnittämällä sen vaikkapa ovenkahvaan ja juuri tämä ominaisuus tekee kuminauhasta todella moniuloitteisen harjoituspartnerin. Jos vastuskuminauhaa verrattaisiin esimerkiksi käsipainoon, niin käsipainon kuorma on aina vakio ja kuorman suunta kulkee aina painovoiman suuntaan eli alaspäin. Vastuskuminauhan avulla pystytään puolestaan itse säätelemään mistä suunnasta kuormitus tulee. Se on suuri etu, jota kannattaa hyödyntää.

Vastuskuminauhoja voi käyttää kaikkialla ja aivan koska tahansa.

vastuskuminauha-punnerrus

vastuskuminauha-punnerrus-1

Henkilökohtaisesti käytän vastuskuminauhoja valehtelematta joka treenissä — vähintään lämmittelyn aikana. Lämmittelen aina erityisen huolella kiertäjäkalvosimia, koska minulla on ollut jonkin verran ongelmia vasemman olkapään kanssa. Myös ennen alaraajojen treenaamista lämmittelen olkapäät hyvin, koska erityisesti maastaveto saattaa kuormittaa niitä. Kiputilat ovatkin vähentyneet huomattavasti kunnollisen lihasten lämmittämisen johdosta. Olen todennut erityisen hyviksi lämmittelyvälineiksi juuri vastuskuminauhat, koska syvät pienet tukilihakset joutuvat tekemään paljon töitä jarruttaessaan venytettyä kuminauhaa vastaan.

Moni olkapääongelma voitaisiin välttää kunnollisella lämmittelyllä ja erityisesti pienten tukilihasten kunnossapidolla. Keho on kuitenkin koneisto joka toimii vuorovaikutuksella ja, jos yksikin pieni osa siitä pettää, niin kaikki ympärillä olevat osaset kärsivät.

Alla kuvia muutamista liikkeistä, joita teen aina lämmittelyn aikana. Olkavarren ulko- ja sisäkierto ovat kuuluneet rutiineihini jo vuosia. Suosittelen kaikkia ehdottomasti lämmittelemään sekä vahvistamaan olkaniveltä ympäröiviä lihaksia huolella, koska se on kuitenkin ihmiskehon liikkuvin nivel ja joutuu ottamaan paljon kuormitusta vastaan.

vastuskuminauha-kiertajakalvosin

vastuskuminauha-kiertajakalvosin-1

Blogin lukijoille 10 % alennus
kaikista vastuskuminauhoista!
KOODILLA: AARO10
Osoitteessa: Kuntokauppa.fi

vastuskuminauha-kaikki

Anna mielikuvituksen rakentaa raamit!


KUNTOKAUPPA.FI