TAVOITTEITAAN SAA MUUTTAA

Keväällä kirjoitin kuinka saavutin kauan tavoittelemani 100 kg haamurajan kehonpainon suhteen. Se oli minulle rajapyykki, jota oli suhteellisen hankala saavuttaa syömällä pelkästään puhtaasti, terveellisiä ravinto-aineita. Annoin keväällä myös esimerkin siitä miltä ateriani voivat yhden vuorokauden aikana näyttää: Minkälainen ruokavaliona on ja mitä syön?

100 kg kuulostaa elopainona erittäin hyvältä, mutta minun kropassani se ei kuitenkaan tuntunut niin hyvältä, koska sitä painoa oli hankala ylläpitää henkisesti, se oli taloudellisesti opiskelijabudjetille kallista sekä kaikkien ruokien valmistaminen vei hirveästi aikaa — syömisestä puhumattakaan.

hikinen

Edellä mainitun blogipäivityksen aikoihin söin vähän reilut 4 700 kaloria päivässä, mutta korkeimmillaan ne olivat kuitenkin keväällä 5 750 kalorin luokkaa. Sellainen ruokamäärä oli minulle psyykkisesti suuri kuorma, koska en todellakaan omista hyvää ruokahalua. Ruokailut olivat todella harvoin nautinto, koska sitä ruokaa vain oli niin paljon. Nälkää ei ollut missään vaiheessa, ei edes aamuisin.

Sitten herää kysymys: Miksi olen tehnyt jotain niin kauan mistä en edes nauti..? Minulla on varmaan siitä epätavallinen mieli, että jos jotain päätän, niin siitä pidetään myös kiinni. Sillä ei ole mitään väliä, jos yksi osa-alue kolmesta olisikin hieman epämieluisa, kunhan se palvelee tavoitetta. Ei se todellakaan kaikille sovi, enkä sitä kenellekään ole suosittelemassa. Ne vain ovat valintoja, jotka sinun täytyy tehdä itsesi kanssa — valitse se polku mikä itsestäni tuntuu parhaalta.

Saavutin kuitenkin lopulta tavoitteeni. Vaaka näytti viimein aamulla säännöllisesti yli 100 kiloa. Se oli mukava tunne, mutta vain hetkellinen. Ei se suurta nautintoa ollut, kun vuorokaudessa meni noin 3 tuntia ruokailuun ja iltapalan syöminen venyi aina lähemmäs kello 0:00.

selka

Yksi tavoite saavutettu, mutta tätä tavoitetta ei juuri nyt voi enää jalostaa eteenpäin. Lähtisinkö tavoittelemaan esimerkiksi 110 kg rajapintaa? En todellakaan. Mitähän se minulta vaatisi? 8 000 kalorin vuorokautista ”nauttimista”? Päätin kääntää kelkan ympäri ja ottaa suunnan sadasta kilosta alaspäin. Konkreettisesti en lyönyt lukkoon mitään painomäärää tai aikamäärettä, mikä voisi kuulostaa hyvältä. Tiesin ainoastaan sen, että kaloreita on syytä lähteä pudottamaan tai henkinen kantti saattaa jopa minulla kohta nostaa seinän vastaan.

Kesästä asti olen laskenut hyvin maltillisesti päivittäisiä kalorimääriä alaspäin. Oikeastaan en ole muuta tehnyt kuin vähentänyt hiilihydraattien määrää, niin yksinkertaista se on. Tällä hetkellä syön päivittäin noin 3 100 kcal vuorokaudessa. Eli puolen vuoden jälkeen alkupisteestä, syömäni kalorit ovat vähentyntyneet suunnilleen – 2 650 kcal / vrk. Sinänsä määrä on hyvin huvittava, koska jo pelkästään tuolla 2 650 kalorin päivittäisellä määrällä moni saattaisi jo pystyä kasvattamaan kokonaispainoaan. Mutta niin kuin joka asiassa, ihmiset ovat hyvin yksilöllisiä ja kaikki toimivat hieman eri tavoilla, vaikka kaava olisikin samanlainen.

kehityskuva

Aamupaino näyttää tällä hetkellä vähän reilu 90 kg — joka on tällaiselle 193 senttimetriselle suhteellisen alhainen paino, mutta ainakin minulla on todella paljon kevyempi ja parempi olo, kuin 10 kiloa painavampana. Enää ruokailuun ei mene noin kolmea tuntia vuorokaudesta, vaan korkeintaan tunti. Se on minulle erittäin suurta luksusta ja päivissä jää paljon enemmän pelivaraa kaikkeen muuhun. Ja, koska ruoan ystävä en ole, niin tämä sopii minulle paremmin kuin hyvin. Nälkää en näe vieläkään, vaikka kalorimäärät ovat laskeutuneet huomattavasti, verrattuna siihen mistä aloitin. Elimistö tottuu kaikkeen ja nyt ruokailut eivät ole enää edes suorittamista, vaan jopa nautinto.

En tiedä minne asti kaloreita pudotan, mutta alle 90 kilon en välttämättä hirveästi haluaisi mennä. Toistaiseksi tuntuu äärimmäisen hyvältä ja sillä tiellä jatkan.

Tavoitteet ovat itseäsi varten ja sinulla on oikeus myös muuttaa niitä.

VASTUSKUMINAUHAT JA NIIDEN MONIPUOLISUUS

Kaupallinen yhteistyö: Kuntokauppa.fi

Vastuskuminauhat todellakin ovat äärimmäisen hyvä työkalu monessakin asiassa ja niitä näkee käytettävän kaikkialla. Eikä ihme, ovathan ne todella edullisia ja ainoastaan mielikuvitus on rajana niiden käyttämisen suhteen!

Vastuskuminauhoja on useita erilaisia ja niiden suosio vain kasvaa sitä mukaa, kun niiden ominaisuuksia sekä käyttötarkoituksia opitaan hyödyntämään enemmän. Esimerkiksi voimamiehet käyttävät kuminauhoja muun muassa penkkipunnerruksessa, räjähtävää nopeutta kehittäessä. Fysioterapeutit käyttävät niitä erilaisissa kuntoutusmenetelmissä ja kuntosaleilla näkee usein kuinka vastuskuminauhojen avulla pystytään keventämään omaa kehonpainoaan leuanvetoja tehdessä.

vastuskuminauhan-valinta

vastuskuminauha-valitse

Vastuskuminauhan valinta
Nauhan paksuus yleensä määrittelee sen kuinka suurta vetolujuutta se kestää. Varmasti voi löytää kuminauhoja, jotka kestävät yhdestä kilosta – kahteen kiloa vetoa. Sitten toisessa ääripäässä on puolestaan sellaisia vastuskuminauhoja, jotka kestävät jopa 100 kilon vetovoimaa. Itse en esimerkiksi edellä mainitulla vastuskuminauhalla tekisi yhtään mitään, koska voimaa ei tosiaan löydy niin paljoa, mutta varmasti niillekin oma käyttäjäryhmänsä löytyy.

 Joitain vastuskuminauhoja pystytään venyttämään mahdollisesti 300 % aloituspituudestaan, joten materiaali todellakin on hyvin joustavaa. Useimmille se pelko on täysin turha, että hyvä vastuskuminauha katkeaisi käytössä.

Kaikille tutun tavallisen vastuskuminauhan lisäksi on myös esimerkiksi sellaisia kuminauhoja, joissa on molemmissa päissä kahvat ja yhtälailla niitä voidaan hyödyntää esimerkiksi kuntoutuksessa. Kahvoista on huomattavasti mukavampi pitää kiinni, kuin kuminauhasta itsestään. Ja vastuskuminauhaa, joka on suljettu ja malliltaan ympyrän muotoinen voidaan kutsua myös nimellä ”voimakuminauha”. Jokaiselle aivan varmasti löytyy vahvuudeltaan ja ulkonäöltään mieleinen kuminauha. Valinnanvaraa on todella paljon.

vastuskuminauha-hauiskaanto-1

Vastuskuminauhojen käyttö
Niin kuin mainitsin, ainoastaan mielikuvitus on rajana vastuskuminauhojen käytössä. Itse käytän niitä eniten lämmittelyyn, mutta paljon myös lisämausteena erilaisiin supersarjoihin. Esimerkiksi vipunostoissa (sivulle, eteen, taakse) kuminauhat toimivat loistavasti ja niillä pystyy puristamaan lihaksista viimeisetkin mehut pois.

Vastuskuminauhojen aiheuttaman vastuksen suuntaa pystyy muuttamaan helposti kiinnittämällä sen vaikkapa ovenkahvaan ja juuri tämä ominaisuus tekee kuminauhasta todella moniuloitteisen harjoituspartnerin. Jos vastuskuminauhaa verrattaisiin esimerkiksi käsipainoon, niin käsipainon kuorma on aina vakio ja kuorman suunta kulkee aina painovoiman suuntaan eli alaspäin. Vastuskuminauhan avulla pystytään puolestaan itse säätelemään mistä suunnasta kuormitus tulee. Se on suuri etu, jota kannattaa hyödyntää.

Vastuskuminauhoja voi käyttää kaikkialla ja aivan koska tahansa.

vastuskuminauha-punnerrus

vastuskuminauha-punnerrus-1

Henkilökohtaisesti käytän vastuskuminauhoja valehtelematta joka treenissä — vähintään lämmittelyn aikana. Lämmittelen aina erityisen huolella kiertäjäkalvosimia, koska minulla on ollut jonkin verran ongelmia vasemman olkapään kanssa. Myös ennen alaraajojen treenaamista lämmittelen olkapäät hyvin, koska erityisesti maastaveto saattaa kuormittaa niitä. Kiputilat ovatkin vähentyneet huomattavasti kunnollisen lihasten lämmittämisen johdosta. Olen todennut erityisen hyviksi lämmittelyvälineiksi juuri vastuskuminauhat, koska syvät pienet tukilihakset joutuvat tekemään paljon töitä jarruttaessaan venytettyä kuminauhaa vastaan.

Moni olkapääongelma voitaisiin välttää kunnollisella lämmittelyllä ja erityisesti pienten tukilihasten kunnossapidolla. Keho on kuitenkin koneisto joka toimii vuorovaikutuksella ja, jos yksikin pieni osa siitä pettää, niin kaikki ympärillä olevat osaset kärsivät.

Alla kuvia muutamista liikkeistä, joita teen aina lämmittelyn aikana. Olkavarren ulko- ja sisäkierto ovat kuuluneet rutiineihini jo vuosia. Suosittelen kaikkia ehdottomasti lämmittelemään sekä vahvistamaan olkaniveltä ympäröiviä lihaksia huolella, koska se on kuitenkin ihmiskehon liikkuvin nivel ja joutuu ottamaan paljon kuormitusta vastaan.

vastuskuminauha-kiertajakalvosin

vastuskuminauha-kiertajakalvosin-1

Blogin lukijoille 10 % alennus
kaikista vastuskuminauhoista!
KOODILLA: AARO10
Osoitteessa: Kuntokauppa.fi

vastuskuminauha-kaikki

Anna mielikuvituksen rakentaa raamit!


KUNTOKAUPPA.FI