MITÄ LISÄRAVINTEITA KÄYTÄN?

Mitä ovat lisäravinteet?
”Lisäravinne” nimi kertoo kaiken. Lisäravinteet ovat tarkoitettu käytettäväksi normaalin ravinnon lisänä ja tukena. Lisäravinteilla ei pidä korvata kiinteää ruokaa. Eikä ruokavaliotaan todellakaan kannata rakentaa lisäravinteiden ympärille vaan juuri toisinpäin. Kiinteän ruoan tulee olla kaiken perusta jonka ympärille voidaan lähteä lisäämään lisäravinteita.

Nykymaailmassa lisäravinteita löytyy aivan laidasta laitaan, massanlisääjistä rasvanpolttajiin, ateriankorvikkeista tehonlisääjiin… Yritä siitä ottaa selvää, että mitä kannattaa käyttää ja mitä ei, jos ylipäänsä kannattaa käyttää yhtään mitään. Lisäravinteet ovat yksilöllisiä ja se kannattaa huomioida. Kaikki lisäravinteet eivät todellakaan sovi kaikille.

Mitä lisäravinteita käytän ja miksi?

1. Heraproteiini
Heraproteiinilla on korkein biologinen proteiiniarvo eli se sisältää kaikki aminohapot täydellisessä tasapainossa, jolloin keho pystyy hyödyntämään proteiinit mahdollisimman tehokkaasti.

Proteiinia otan aina heti harjoituksen jälkeen saadakseni mahdollisimman nopeasti uutta rakennusainetta kuormituksessa kärsineille lihaksille. Tätä kautta palautuminen saadaan mahdollisimman nopeasti käyntiin. Proteiinijauheet ovat todella prosessoituja tuotteita, jonka takia ne imeytyvät elimistöön nopeasti.

Miksi hera? Erittäin helppo ja nopea keino varmistaa, että saa treenin jälkeen tarvitsemansa ravintoaineet palautumista varten. Se on myös suhteellisen halpa tuote (verrattuna esimerkiksi rahkaan tai raejuustoon).

2. Hiilihydraattijauhe
Hiilihydraatit ovat lihasten ja hermoston tärkein polttoaine.

Lihakset tarvitsevat palautuakseen myös hiilihydraatteja. Pelkissä heraproteiineissa ei yleensä ole hiilihydraatteja nimeksikään. Joten palautusjuomaani lisään proteiinin lisäksi myös hiilihydraatteja. Hiilihydraateista elimistö pystyy vapauttamaan energiaa nopeasti käyttöönsä, keho tarvitsee hiilihydraatteja muun muassa lihaskasvuun, aineenvaihdunnan ylläpitoon ja elimistön toimintaa varten.

3. Kreatiini
Kreatiini eli kreatiinimonohydraatti on elimistön luonnollinen yhdiste, joka varastoi energiaa lihassoluihin (kerää myös nestettä lihaksistoon). Energian varastoituminen parantaa harjoituskestävyyttä lyhyissä suorituksissa, kuten voimaharjoittelussa. Kreatiini lisää suoritustehoa ja näin ollen myös edesauttaa lihaksen kasvua. Kreatiini on mahdollisesti kaikkein tutkituin lisäravinne maailmassa.

Miksi käytän kreatiinia? Kreatiini on todella halpa lisäravinne ja jonka käytön vaikutukset huomaa todella lyhyessä ajassa, muun muassa kasvaneista voimatasoista ja pidentyneistä sarjamääristä. Henkilökohtaisesti saan kreatiinista huomattavan hyödyn treeneihini.

4. Vitamiinit / Monivitamiinit
”Vitamiinit ovat elimistön pienessä määrin tarvitsemia orgaanisia yhdisteitä, joita elimistö ei itse kykene tuottamaan lainkaan tai tuotanto on riittämätön. Silloin ne on saatava ravinnosta.”

Käytän monivitamiini valmisteita. Tiedän, että vihannesten saantini on riittämätöntä, otan siis mielelläni vitamiinit purkeista. Ennemmin vähän liikaa kuin liian vähän. Omega-3 rasvahappoja tulee myös syötyä tablettien muodossa päivittäin. Ravinnostahan niitä saisi kalasta, mutta sitäkin tulee syötyä todella harvoin. Omega-3 rasvahapot ovat välttämättömiä muun muassa sydämen hyvinvoinnin kannalta. Suomi kuuluu sydän- ja verisuonitautien riskialueeseen, joten jokaisen pitäisi huolehtia näiden rashappojen riittävästä saannista.

Supplement D

Lisäravinteita, joita olen kokeillut, mutten käytä:

Massanlisääjät: Nimi kertoo kaiken. Jauheen muotoon on pakattu erittäin energia- ja ravintorikas sekoitus, jonka tarkoitus on tuoda käyttäjälleen lisää massaa helposti juotavassa muodossa. Kaloreita vaan on helpompi saada suuria määriä juomalla kuin syömällä, niin se on.

Olen kokeillut kyseisiä lisäravinteita. Todellakin ovat toimivia, paino nousee niiden avulla nopeasti. Miksi? Näihin tuotteisiin on yleensä sullottu järkyttävä määrä sokereita, tottakai paino nousee sen takia. Toimivia kyllä, mutta on silti fiksumpaa ottaa kalorit monipuolisesta syötävässä muodossa olevasta ruoasta. Massanlisääjät ovat kalliita, säästä ne rahat ja syö oikeaa ruokaa.

Tehonlisääjät / Boosterit: Boosterit ovat tarkoitettu otettavaksi ennen treeniä. Niiden tarkoitus on nimensä mukaan antaa treeniin tehoa. Ne sisältävät aineksia, jotka parantavat energisyyttä, keskittymiskykyä ja voimantuottoa. Esimerkiksi yksi ainesosa melkein kaikissa näissä tuotteissa on kofeiini.

Hyviä tuotteita käytettäväksi esimerkiksi silloin, kun olet menossa salille väsyneenä, varmasti tuo lisäpotkua treenaamiseen. Tehot voivat olla huomattavia, johtuen tietysti tuotteesta ja annostuksesta.

Näitä tuotteita on aivan laidasta laitaan. Osa varmasti toimii paremmin kuin hyvin. Toiset eivät taas toimi lainkaan. Aina kannattaa tutkia tuoteselosteet ja panostaa laatuun.

Rasvanpolttajat: Kiihdyttävät aineenvaihduntaa ja sisältävät runsaasti piristeitä kuten kofeiinia. Varmasti jossain määrin toimivia lisäravinteita, tietenkin riippuen taas tuotteesta. Aineenvaihduntaansa pystyy kuitenkin kiihdyttämään monella muullakin tavalla ilman näitä. Jäävät minun osaltani kaupan hyllyille notkumaan.

Loppusanat
Huolehdi ensin siitä, että ravintopuoli on kunnossa ennen kuin edes ajattelet lisäravinteiden hankintaa. Ruokailun onnistuessa rutiinilla voit halutessasi miettiä lisäravinteiden ottamissa mukaan kuvioihin. Silloinkin kannattaa kokeilla lisäravinteita vain vähän kerrallaa, mikä toimii ja mikä ei. Etsi itsellesi ne toimivimmat vaihtoehdot, jos olet päättänyt lähteä tälle polulle. Lisäravinteet eivät todellakaan ole mitään pakollisia tuotteita, ne ovat vain ja ainoastaan ravintolisiä, joilla voidaan tuoda hieman pilkettä arkeen ja treenin ympärille. Kiinteä kunnollinen ravinto ja terveelliset ruokailutottumukset ovat kaiken A ja O!