HERÄTTELYTREENI FLUNSSAN JÄLKEEN

Iski flunssa työharjoittelun jälkeen. Lämpöä en mitannut kertaakaan, mutta luultavasti sitä hieman jossain vaiheessa oli, koska vilunväreitä tuli herkästi ja vaatetta piti niskaan heittää enemmän. En edes muista milloin viimeksi olisi ollut minkäänlaista nuhaa tai mitään sen tapaistakaan ja siitä täytyy olla kiitollinen. Tältä tuskin olisin pelkillä vitamiineilla välttynyt, koska olin työharjoittelussa joka päivä kuitenkin asiakkaiden iholla, joista monilla oli jonkinlaista flunssan poikasta. Mutta ei siinä mitään, rehellinen sairastaminen on ihan ok, aina silloin tällöin.

Kova jalkatreeni sen veti viimeisetkin mehut kropasta pois ja seuraavana päivänä sitä oltiinkin aika tukossa. Viikon päivät olin pois salilta ihan varmuuden vuoksi (perjantaista – perjantaihin). Olisin salille uskaltanut hieman aikaisemminkin mennä — pidin silti hieman pidemmän ”kevennysviikon”, vaikken viikosta sitä sairasteluosuutta siihen laskekaan.

Ajatukset kasaan

Monelle on turhauttavaa olla pois rakastamansa lajin parista sairauden takia ja on se myös minulle sitä, mutta on siinä hyviäkin puolia sekä on pidemmällä tähtäimellä kannattavaa. Ensimmäiseksi lähestyn ajatusta sillä näkökulmalla, että, jos nyt kipeänä menen salille — kohta saattaa olla tilanne puolet pahempi ja skenaario eskaloituu entisestään ja se ei palvele ketään millään tavalla. Parempi vain olla pois tapahtumapaikalta ja antaa kropalle aikaa palautua. Flunssa on itsessään katabolinen eli lihasta hajoittava tila elimistössä, eikä sitä ole mitään syytä korostaa rankaisemalla lihaksia kuntosalin puolella entistä enemmän.

Samalla kerkeää hyvin miettiä tulevia treenejä ja latautua niihin henkisesti. Mitä pidemmän ajan joutuu olemaan rautojen parista pois, sitä mukavampaa on aina palata niiden luokse. Fyysisesti lepääminen tekee hyvää, mutta niin myös henkisesti, jos vain ajattelee asian siltä kannalta. On aivan turhaa miettiä koko ajan esimerkiksi sitä, että: ”Tulokset laskee, lihakset katoaa, ahdistaa, kun ei uskalla liikkua.” Ei oikeasti ole mitään syytä huoleen. Lihakset eivät katoa mihinkään viikossa, eivätkä tulokset. Salille palatessa saattaa olla, että pientä alkukankeutta on tauon jälkeen havaittavissa tai voi jopa olla, että raudat tuntuvat kevyemmiltä, kuin ennen tätä lepotaukoa, koska lihaksille on annettu aikaa palautua kunnolla.

On aina parempi miettiä asioita positiivisessa valossa. Ja lopulta, kun tuntuu siltä, että kroppa on valmis ottamaan vastaan ensimmäisen treenin levon jälkeen, silloin fiilis on äärettömän hyvä. Viimein päästään itse asiaan uudelleen! Kannattaa silti aloittaa aina hieman kevyemmin pitkän tauon jälkeen, koska kroppa ei välttämättä ole aivan vireessä. Esimerkiksi tuntuma lihaksiin saattaa olla huonompi, eikä painetta ole jäljellä. Äkkiä joka tapauksessa ollaan taas samassa tilanteessa kuin ennen lepojaksoa (riippuu tietysti sen pituudesta).

Herättelytreeni

Usein ensimmäisen treenin aikana innostutaan treenaamaan täysillä, vaikka ajatus saattoi olla: ”Otetaampa alussa hieman kevyemmin.” Todennäköisesti kroppa muistuttaa siitä seuraavana päivänä melkoisilla lihaskivuilla, mutta eihän se vaarallista ole. Kevyt startti olisi silti aina paikallaan. Itse tein kaikki lihasryhmät läpi kevyesti pumppaillen, mitään sarjaa en vienyt lähellekkää failurea, painot olivat kevyitä ja sarjat pitkiä. Tein isoja perusliikkeitä, kolme sarjaa per liike. Tunnin verran treeniin meni alkulämmittelyineen:

Jalan ojennus, 3 x 15

Jalan koukistus + Pohjenousu, 3 x 15

Takakyykky, 3 x 12

Suorin Jaloin Maastaveto, 3 x 12

Penkkipunnerrus + Ylätalja, 3 x 12

VinopenkkipunnerrusAlatalja, 3 x 12

Pystypunnerrus, 3 x 12

Vipunostot sivuille, 3 x 15

Ojentajapunnerrus taljassa + Hauiskääntö, 3 x 12

Paljon liikkeitä ja myös supersarjoja, mutta painot todellakin kevyitä. Minuutin palautukset sarjojen välillä. Kroppa tuntui todella hyvältä, harvemmin viikon levon jälkeen ensimmäinen treeni on tuntunut noin mukavalta, vaikka aina olen pyrkinyt kevyesti aloittamaan. Huomasi hyvin kuinka kevyilläkin painoilla pumppi tuli nopeasti ja nesteet lähtivät kropassa liikkeelle.

Back in business, lihakset ovat valmiina tositoimiin!

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 10
Tykkää jutusta