SUOSIKKILIIKKEET SALILLA (OSA 2.)

TOIVEPOSTAUS, osa 2.

Vastaukset jatkuvat kysymykseen: ”Suosikkiliikkeesi?

Edellisessä osassa paljastin suosikkiliikkeeni selälle, etu- ja takareisille, pakaroille sekä pohkeille. Tässä osassa käsitellään enemmän kehon yläkertaa ja hieman pienempiä lihasryhmiä, vuorossa ovat: olkapäät, ojentajat, hauikset, kyynärvarret, vatsat ja rinta.

Jatketaan samalla linjalla aikaisemman päivityksen kanssa eli mainitsen ainoastaan yhden liikkeen lihasryhmää kohti, vaikka suuresti nautin myös esimerkiksi olkapäiden takalohkojen harjoittamisesta — niitä ei tässä kirjoituksessa tulla huomioimaan. Siinä olisi kuitenkin yksi erittäin tärkeä lihaksiston osa, joka monella laahaa perässä ja jolle ei anneta tarpeeksi huomiota treenatessa. Takalohko ei kasva punnerruksin ja siksi se usein on paljon jäljessä verrattuna etu- ja sivuosiin. Muista takalohkot ja rakenna symmetriset sekä tasapainoiset olkapäät! Mutta nyt itse asiaan.

Olkapäät: Vipunostot Sivuille

Pystypunnerruksen sijaan valitsin vipunostot, koska niissä saa aivan järjettömän poltteen olkapäihin hyvin kevyilläkin painoilla. Rauhalliset-, hallitut toistot, pudotussarjat, korkeat toistomäärät ja suhteellisen lyhyet palautumisajat ovat tie käsien liikuntakyvyttömyyteen (hyvällä tavalla). Sarjat ovat jatkuvasti taistelua paineen tunnetta vastaan ja sen tuntemuksen läpi puskemista. Siinä mitataan henkistä kanttia, kun pudotussarjan viimeinen sarja tehdään pelkästään omien käsien painolla ja sekin tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta. Pelkkää rakkautta.

Ojentajat: Ranskalainen Punnerrus

Variaatioita ranskalaiseen punnerrukseen on useita, mutta itse tykkään eniten tehdä sen Z-tangolla (mutkatangolla) tasapenkillä maaten. Liikkeessä saa erittäin hyvän venytyksen ja supistuksen ojentajille, eikä tosiaan tarvitse edes ”suuria” kuormia käyttää — ainakaan näillä voimatasoilla. Kaikkien olkapäille liike ei kuitenkaan välttämättä sovi ja suoritustekniikka saattaa jopa näyttää jonkun mielestä pelottavalta, mutta kyseessä on silti todella toimiva harjoite.

Hauikset: Hauiskääntö Suoralla Tangolla

Perinteinen. Old School. Raskas, mutta yksinkertaisesti lempiliikkeeni hauiksille. Kyykkyräkissä hauiskäännön tekemisessä on vain sitä jotain — vitsi vitsi, älkää tehkö sitä, jos salilla on muitakin, joiden pakarat saattavat mahdollisesti tarvita tankoa enemmän kuin sinun egosi ja hauiksesi! Vaihtelen aika paljon ote leveyttä sekä myötä- ja vastaotetta hauiskääntöjä tehdessäni.

Kyynärvarret: Vasarakääntö

Kyynärvarret a.k.a forkut. Pieni lihasryhmä joka on aktiivisena monessa liikkeessä väkisinkin. Jos mavessa tai leuanvedossa täytyy aina käyttää remmejä sen takia, että tanko pysyisi hyppysissä, niin näille lihaksille ehkä kannattaisi antaa myös hieman omaa aikaa treenien lomassa. Erikseen kohdistettuja forkkuliikkeitä ei välttämättä tarvitse tehdä, koska ne ottavat epäsuoraa osumaa paljon, mutta esimerkiksi vasarakääntö käsipainolla tai ristikkäistaljassa köyden avulla vahvistavat niitä tehokkaasti.

Vatsat: Jalkojen Nosto Roikunnasta

Ehdoton all time favorite liike. Todella haastava, kymmenine variaatioineen. Kaiken tasoisille treenaajille löytyy varmasti sopiva ja kehittävä suoritustapa jalkojen nostoa varten. Erityisesti pidän ”Toes to the bar” -tyylisesti suoritustekniikasta, mutta henkilökohtaisena haasteena usein on se, että harvalla salilla on tarpeeksi korkealla minkäänlaista tankoa, että voisin roikkua siinä täysin suorana. Tämä on kuitenkin kuningasliike!

Rinta: Penkkipunnerrus Käsipainoilla

Penkkipunnerrusta suoralla tangolla teen hyvin harvoin ja, jos teen niin super sarjana jonkun toisen liikkeen kanssa. Suosin liikkeessä käsipainoja, koska niiden kanssa saa aikaan paljon paremman supistuksen ja venytyksen sekä pystyy käyttämään isompaa liikerataa. Käsipainoilla punnerrusta tehtäessä voi tehdä liikkeen myös esimerkiksi vuorokäsin, jolloin saa rinnalle hieman erilaista rasitusta.

Suurimmat lihasryhmät on nyt käyty läpi. Toivottavasti vastasin kysymykseen tarpeeksi hyvin! Liikkeet ovat tämänhetkisiä suosikkejani, mutta sehän ei tarkoita sitä, etteikö ne voisi muuttua koska vain. Kaikkia uusia liikkeitä ja variaatioita täytyy aina kokeilla, koska koskaan ei voi etukäteen tietää mikä liike tai laite on esimerkiksi juuri sinun välityksillesi sopiva.

Mitkä ovat sinun suosikkiliikkeesi? 


Seuraile sosiaalisessa mediassa! 🙂

Facebook: @aaroblogi

Instagram: @aarohuttunen

Snapchat: @aarouh

Bloglovin

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

2 vastausta artikkeliin “SUOSIKKILIIKKEET SALILLA (OSA 2.)”

  1. itellä löytyy kans vipunostot pudotussarjoilla mukana, ja kilon painoihin siirryttäessä tulee aina et ei hemmetti varmaan näyttää naurettavalta pikkupainoilla pusertamiselta (vaikka polte onkin jäätävä), mutten oo tajunnutkaan et pelkillä käsien painoilla voi tämän tehdä kans! täytyy laittaa kokeiluun, ei ne kilot enää niin hävetäkään 😀

    • Moi Meri!

      Haha, saattaahan se näyttää vähän hassulta, mutta ei sillä oo mitään merkitystä – kunhan ajaa asiansa… 😉 Ehdottomasti vaan omat kädet kokeiluun vielä viimeiseen pudotukseen. Sellainen ”avuton lintu” -fiilishän siitä tulee, mutta toimii. 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 10
Tykkää jutusta