MILLAISTA TREENIJAKOA NOUDATAN JA MIKSI?

TOIVEPOSTAUS

Kysymys kuului seuraavasti: ”Millaista treenijakoa noudatat?

Erittäin hyvä kysymys! En ole kirjoittanut kovin paljoa tai ainakaan tarkasti omasta harjoittelustani ylipäänsä. Kirjoitin viimeksi melkein vuosi sitten millaisella treenijaolla harjoittelen ja silloinen harjoitusohjelma jakaantui viiteen osaan. 5-jakoista harjoitusohjelmaa olenkin noudattanut todennäköisesti eniten, koska se on ollut helppo toteuttaa viikon sykleissä, jolloin tietyt lihasryhmät treenataan läpi aina samana viikonpäivänä. En kuitenkaan noudata 5-jakoista harjoitusohjelmaa tällä hetkellä.

Kokeilin kuukausi takaperin 3-jakoista ohjelmaa, jossa jako oli: ylävartalon työntävät lihakset, ylävartalon vetävät lihakset ja jalat. Ohjelmaa noudattaessani joka kolmas päivä oli lepo ja treenipäiviä oli peräkkäin kaksi. Toteutin ohjelmaa kolmen viikon ajan, mutta en kokenut sitä omakseni. En saanut itsestäni treeneissä niin paljoa irti kuin olisin halunnut, koska yhteen treeniin oli sisällytettävä useampi lihasryhmä. Se ei vain tuntunut hyvältä. Ja, jos tuntuu siltä on ohjelmaa vaihdettava, koska ohjelman on oltava sellainen jota pystyy noudattamaan.

4-jakoinen ohjelma

Vaihdoin 4-jakoiseen ohjelmaan, jossa jako menee seuraavasti:

Pohkeet | Takareidet | Selkä

Rinta | Ojentajat | Vatsat

Etureidet | Takareidet | Pakarat | Pohkeet

Olkapäät | Hauikset | Vatsat

Tätä jakoa nyt noudatan ja tästä jaosta olen pitänyt suuresti. Teen 2 tai 3 treeniä putkeen ja pidän yhden täyden lepopäivän. Kuuntelen omaa kehoani ja järkeäni lepopäivien suhteen. Mitään viikonpäiviä ei ole esimerkiksi sidottu tiettyihin lihasryhmiin. Yhden treenikierron kerkeää tekemään hyvin viikossa ja aloittamaan jo uutta kierrosta.

Takareidet saavat tällä jaolla kaksi suoraa treeniä kierrossa ja etureidet ainoastaan yhden. Kun taas muut lihasryhmät saavat suoraa-, sekä epäsuoraa rasitusta harjoituspäivien ja valittujen liikkeiden mukaan. Muun muassa hauislihas saa epäsuoraa rasitusta selkäpäivänä ja suoraan rasitusta omana päivänää olkapäiden kanssa.

4-jakoinen ohjelma sopii minulle hyvin, koska yhteen treeniin sisältyy vain muutama lihasryhmä ja pystyn ottamaan itsestäni kaiken irti niihin keskittyessäni. Vaihtelen suhteellisen paljon liikkeitä treenien välillä, koska on mukava pelailla mielikuvituksen kanssa ja kokeilla kaikkea uutta. Jokainen treeni kuitenkin viedään läpi hyvä tuntuma lihaksessa ylläpitäen — mitään ”repimistä” en harrasta. Liikkeen pitää tuntua siellä, mihin se on tarkoitettu.

4-jakoisessa ohjelmassa tietysti on myös enemmän vaihtelua kuin esimerkiksi 3- tai 2-jakoisessa, joten mielenkiinto liikkeitä ja harjoituspäiviä kohtaan pysyy yllä paljon paremmin. Ainakin henkilökohtaisesti pidän suuresti siitä, että voin keskittyä kunnolla muutamaan lihasryhmään ja tehdä useamman liikkeen jokaista lihasryhmää kohti, ilman, että treenit venyvät turhan pitkiksi.

Useampi jakoiset ohjelmat toimivat kohdallani.


PS. Käy osallistumassa Facebookin puolella Yoga Wheelin arvontaan! (Arvo 49,00€)

Arvonta suoritetaan 9.4.2017

Seuraile sosiaalisessa mediassa! 🙂

Facebook: @aaroblogi

Instagram: @aarohuttunen

Snapchat: @aarouh

Bloglovin

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 9
Tykkää jutusta