7 HUOMION ARVOISTA ASIAA SALIETIKETTIIN

Jokainen suhtautuu kuntosaliharjoitteluun ja käyttäytyy kuntosalilla omalla tavallaan. Ääritapauksissa yksi murto-osa treenaajista tykkää pitää ”showta” ja olla kaikkien silmätikkuna, pullistellen peilien edessä, nauttien hyvästä valaistuksesta. Toisessa päässä ovat he, jotka syventyvät ainoastaan omaan tekemiseensä salisoittolistaansa kuunnellen salin perimmäisessä nurkassa. Ja näiden kahden ääripään väliin jäävät sitten kaikki muut.

Yhtälailla jokaista treenaajaa pitäisi koskea samanlaiset hyvän käytöksen ja toiminnan rajat. Harvemmin kuitenkaan olet kuntosalilla aivan yksin, ainakaan julkisilla saleilla. Silloin kanssatreenaajia on syytä huomioida. Käytöstavat sekä muiden huomioiminen eivät todellakaan ole mitään ydinfysiikkaa ja monella salilla onkin esillä erilaisia käyttäytymisprotokollia, joiden mukaan toivotaan kaikkien kuntosalille astuvien elävän. Hyvä niin, sillä ilman näitä ”sääntöjä” tai ”muistutuksia” monet kuntosalit saattaisivat olla hyvinkin epämääräisessä kunnossa.

Henkilökohtaisesti pidän yksin treenaamisesta ja usein kuulokkeet ovat hyvin syvällä päässäni, mutta se ei tarkoita sitä ettenkö seuraisi mitä ympärillä tapahtuu ja käyttäytyisi sen mukaisesti. Haluan nostaa esille muutamia asioita kohteliaasta salikäyttäytymisestä, treenasit sitten miten tahansa. Yleinen viihtyvyys, käytännöllisyys ja siisteys kuntosalien puolella on kuitenkin meidän kaikkien yhteinen asia. Salietiketti voisi näyttää seuraavanlaiselta:

1. Ole tilanteen tasalla.

Katsele rauhassa ympärillesi salille saapuessasi ja tervehdi mahdollista henkilökuntaa sekä muita treenaajia kohteliaasti. Pelkkä hymy ja nyökkäys usein riittävät. Seuraa ympäriltä vapautuvia laitteita ja ympärillä treenaavia ihmisiä. Toisten sarjojen väliin ei ole syytä mennä, ainakaan kysymättä, etkä halua olla kenenkään tiellä joka tekee askelkyykkyä ja tarvitsee mahdollisesti hieman enemmän tilaa.

2. Kaikki eivät ole salilla sosialisoitumassa.

Jokaisella on omat tavoitteensa kuntosalin suhteen ja erilaisia käyttäytymismalleja on useita. Kuntosalilla vietetty aika vuorokaudessa on suhteellisen pieni ja moni haluaa käyttää sen ajan tehokkaasti itseensä. Sitä varten pääsääntöisesti kuntosalille mennään — kehittämään itseään. Ehkä tavoite on laihtuminen, lihaksen kasvattaminen tai hengityselimistön kehittäminen, mutta harvaa todennäköisesti kiinnostaa sarjojen välillä tietää esimerkiksi millainen sää ulkona on.

Anna toisille niin sanottu treenirauha ja jätä turhanpäiväiset puheenaiheet toiseen ajankohtaan. Teet samalla itsellesi suuren palveluksen, kun keskityt myös itse enemmän siihen olennaiseen.

3. Treenaamisesta saa kuulua ääntä.

Kirjoitin aikaisemmin päivityksen: Treenaamisen ei tarvitse olla kaunista. Ja edelleenkin allekirjoitan kyseisen asian. Treenaamisesta saa kuulua ääntä, olit sitten mies- tai naispuolinen. Kunhan ääntely ei ole ”ylikorostettua”. Heti ensimmäisen kevyen työsarjan ensimmäisen toiston aikana ei tarvitse alkaa huutamaan tai puhisemaan voimakkaasti, herättäen hilpeyttä kanssatreenaajissa. Se on täysin turhaa ja yleensä vain häiritsee muita. Jos kuitenkin lähestytään maksimi rautoja, sarjaennätyksiä tai viimeisiä raastavia toistoja, jotka nousevat vain hädin tuskin ylös — anna sen kuulua! Siinä ei ole mitään väärää.

4. Laita painot oikeille paikoilleen.

Tämä sääntö löytyy todennäköisesti jokaiselta salilta ja siihen on oikeasti monta syytä. Jos jaksat nostaa painot levytankoihin tai laitteisiin, jaksat kyllä nostaa ne siitä myös pois. On äärimmäisen ärsyttävää ja turhauttavaa siivoilla toisten jättämiä levypainoja tai käsipainoja niiden omille paikoille. Sitä paitsi kaikki eivät välttämättä jaksa nostaa 25 kilogramman levypainoa ylös, saati sitten 50 kilon levypainoa tai 70 kilon käsipainoa. Ja jo sen takia joltain saattaa jäädä jokin laite tai liike välistä, koska yksinkertaisesti siihen jätetyt painot saattavat olla liian raskaita.

Usein tai oikeastaan lähes aina painojen jättäminen laitteisiin tulkitaan siten, että laite on vielä käytössä — vaikkei välttämättä olisikaan. Myös sen takia painot on syytä raivata paikoilleen. Monilla saleilla on esimerkiksi tietyille levypainoille omat määrätyt paikkansa ja ei tosiaan ole hauska lähteä leikkimään piilosta 15 kilon levypainon kanssa, jonka paikalle on isketty 2,5 kilon lautaset. Sitten tämä 15 kilon levypaino löytyy lopulta jostain salin perältä käyttämättömänä. Hauska leikki. Kaikki painot aina takaisin niille varatuille paikoille, kiitos.

Tietenkin on inhimillistä välillä unohtaa jokin levytanko tai käsipaino sille kuulumattomaan paikkaan, mutta siitä ei ole syytä tehdä tapaa.


5. Kysy kohteliaasti, älä oleta.

Jos haluamasi laite on varattuna ja näyttää siltä, että siinä oleva treenaaja on juuri lopettelemassa, kysy kohteliaasti onko hän oikeasti lopettamassa, kun hän nousee laitteesta. Älä oleta, että hän lopetti. Pahimmassa tapauksessa menet laitteeseen kesken sarjojen ja hieman ujompi treenaaja ei välttämättä edes kehtaa sanoa asiasta mitään. Aina on parempi kysyä kuin olettaa.

6. Saa tehdä välissä.

Saanko tehdä välissä?”, on varmaan yleisin kysymys mitä kuntosalilla kuulee. Yleensä vastaus kysymykseen on myöntävä, koska kohteliaisuus pitää yllä hyvää salihenkeä. Mutta, jos menet tekemään sarjoja toisen henkilön sarjojen väliin, kannattaa huomioida muutama seikka. Älä ala tekemään mitään sarjoja joihin sisältyy esimerkiksi neljä pudotusta, jonka takia toisen sarjatauot venyvät ja venyvät. Muista kumpi laitteessa oli ensin. Älä myöskään sotke kanssatreenaajan mahdollisia laitteen välityssäätöjä tai kuormamääriä, paina ne vähintäänkin mieleesi, jos muutat niitä ja laita ne takaisin sarjasi päätyttyä. Kaikkien aika on tärkeää ja kenenkään harjoittelua ei tule häiritä turhalla välinpitämättömyydellä.

7. Kenellekään ei naureta.

Kaikki aloittavat jostain. Kenellekään ei naureta päin naamaa tai selän takana. Se ei ole reilua, eikä kohota kenenkään itsetuntoa. Jos esimerkiksi tiedät, että joku tekee liikkeen täysin väärin, niin yritä tarjota kohteliaasti apua — usein apu otetaan kiitollisena vastaan. Yksi ivallinen nauru voi olla toisen harrastuksen loppu. Olen henkilökohtaisesti kokenut nuorempana ”pilkkaamista” kuntosalilla, mutta sain myös paljon apua, josta olin ja olen todella kiitollinen.

Muiden huomioiminen on ainoastaan kotiin päin.

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

4 vastausta artikkeliin “7 HUOMION ARVOISTA ASIAA SALIETIKETTIIN”

  1. Tuo painojen jättäminen laitteisiin on kyllä rasittavaa, varsinkin lyhyenä ja pienikokoisena isojen painojen korkealta nostaminen ei vaan onnistu :D. Onneksi salilla voi myös pyytää apua sen 50kg levypainon poisnostamiseen. Kiitos mukavasta blogista, erotut positiivisesi massasta postauksillasi 🙂

    • Heippa Karoliina! 🙂

      Kaikilla pitäis tosiaan sen verran olla järkeä ja voimaa vielä sarjan jälkeenkin, että nostelee ne painot paikoilleen, jos ne on itse paikoilleen saanutkin… 😀 Toivottava vain sitten, että paikalla sattuu olemaan joku hieman pidempi, joka auttaa. Kiitos paljon palautteesta – parhaani yritän! 🙂

  2. Mua kans ärsyttää ne ketkä jättää painot laitteisiin lähtiessään tai jättävät ne jopa lattialle. Kiva sitten jos vahingossa kompuroi niihin kun salilla on muutenkin tavallista ns. ”vaarallisempaa”. Noi äänet ei mua sinänsä häiritse, mutta jotkut naiset, yleensä vähän vanhemmat, tekevät todella häiritseviä ah niin ihania ”ahhhhh mmmhhh aaahhh” -seksiääniä :)))

    • Moi Emilia!

      Tuo tapa ärsyttää varsinkin, jos on hieman ”tarkempi” tai ”siistimpi” -luonne. 😀 Tottakai siinä on vielä vaarallisuus elementti, kun ne jättää lojumaan – hyvä pointti! Hahha, tosiaan noita seksiäänetkin vähän häiritseviä…!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 25
Tykkää jutusta