SITRUUNA PIRISTÄMÄÄN JA TEHOSTAMAAN ARKEA

Aloitan nykyään jokaisen aamun nauttimalla sitruunalla maustettua vettä. Juon sitruunavettä heti herättyä, tyhjään vatsaan. En koe aamuisin nälän tunnetta, joten käynnistän päivät suoraan nesteytyksellä. Nesteytys on osa-alue, jota ei voi korostaa liikaa, ihmisen kehonpainosta nesteitä on kuitenkin noin 50-70 % ja suuri osa ihmisistä juo päivittäin aivan liian vähän. Puristan aamuisin puolikkaan sitruunan kolmeen desilitraan vettä ja puolen tunnin jälkeen syön yleensä kunnollisen aamupalan.

Sitruunalla on tunnetusti paljon terveyshyötyjä ja myös siksi itse sitä käytän. Samalla se tuo oman pienen vivahteensa veden makuun. Vaikka mielestäni vesi on kaikista paras juomavaihtoehto, joka tilanteessa, niin tiedän monia, jotka eivät ”pidä” veden mausta ja sitruunavesi olisikin tällaiseen tilanteeseen toimiva vaihtoehto. Ohessa muutama syy, miksi sitruunaa kannattaa käyttää:

1. Vitamiinit ja kivennäisaineet

Sitruunat sisältävät runsaasti C-vitamiinia, joka on ihmisen tarvitsema vesiliukoinen vitamiini. C-vitamiini tunnetaan muun muassa siitä, että se vahvistaa vastustuskykyä, esimerkiksi lievittäen flunssaa. Sitruunoissa on myös tarpeellisia kivennäisaineita, kuten magnesiumia, kalsiumia ja kaliumia. Kaliumia sitruunassa on kivennäisaineista eniten (160 mg / 100 g), sitä tarvitaan muun muassa lihasten rakentumista varten sekä verenpaineen säätelyyn.

2. Nesteytys

Jos riittävä päivittäinen juominen on haastavaa, niin sitruunaveden maun avulla on helppo lisätä nesteen määrän nauttimista. Riittävällä veden saannilla on puolestaan paljon terveydellisiä hyötyjä. Se muun muassa parantaa suorituskykyä ja mielentilaa. Nesteiden nauttiminen saa myös aikaan kylläisyyden tunnetta sekä nopeuttaa lievästi aineenvaihduntaa, joten sitä kautta se tukee esimerkiksi laihduttamisprojektia.

3. Antioksidantit

Sitruunoissa ja hedelmissä yleensä on flavonoideja, jotka vaikuttavat niiden väriin, koostumukseen sekä makuun ja samalla ne toimivat antioksidantteina. Antioksidantit ovat välttämättömiä yhdisteitä elimistön terveenä pysymiselle. Niiden päätehtävänä on estää toisten yhdisteiden hapettumista ja tasapainottaa elimistön stressireaktioita. Monet antioksidantit suojaavat soluja erilaisilta vaurioilta. Sitrushedelmien flavonoidit hyödyttävät verenkiertoa ja insuliiniherkkyyttä, aineenvaihdunnallisesta näkökulmasta tarkasteltuna.

En ehkä välttämättä heti allekirjoittaisi sitruunan syöpää parantavia ominaispiirteitä tai sen laihdutusta edistäviä ominaisuuksia. Sitruunat ovat mukava lisä jokapäiväiseen arkeen. Ne sopivat veden lisäksi myös ruokien maustamiseen (esimerkiksi lohen kanssa). Vaikkei puolikas sitruuna pystykään tarjoamaan kerta-annoksena kovin paljon vitamiineja tai kivennäisaineita, on sen lisääminen omaan ruokavalioon aina kotiin päin. ”Ylimääräinen” C-vitamiini ja hedelmien nauttiminen ovat vain hyvä asia.

Pientä vivahdetta arkeen!


Seuraile sosiaalisessa mediassa! 🙂

Facebook: @aaroblogi

Instagram: @aarohuttunen

Snapchat: @aarouh

Bloglovin

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 7
Tykkää jutusta