SUOSIKKILIIKKEET SALILLA (OSA 1.)

TOIVEPOSTAUS, osa 1.

Sain seuraavan yksinkertaisen, mutta erittäin hyvän kysymyksen: ”Suosikkiliikkeesi?

Olen saattanut sivuuttaa kysymystä jossain aikaisemmassa kirjoituksessa, mutta suoranaisesti en ole siihen vastannut. Laajensin kysymystä itse sen verran, että halusin nimetä suosikkiliikkeen kaikille vähän suuremmille lihasryhmille, kuten selkä, reidet, pakarat, olkapäät, hauikset ja ojentajat.

Suosin yleensä suuria moninivelliikkeitä, koska niiden kautta lihaksia pystytään rasittamaan monipuolisesti ja ne ovat yleisesti haastavampia suorittaa, kuin esimerkiksi tuettu hauiskääntö, jossa pyritään ainoastaan kuormittamaan hauislihasta. Teen myös tietysti paljon erilaisia kohdistavampia harjoitteita tietyille lihasryhmille, koska treenijakoni on kuitenkin hajautettu useammalle päivälle kuin yhdelle tai kahdelle. Nykyisestä treenijaosta myöhemmin!

Ennen suosikkiliikkeiden valintaa on mainittava, että monella lihaksella on useita erilaisia tehtäviä ja lohkoja, kuten olkapään etu-, sivu- ja takalohko tai rintalihaksien ylä-, keski- ja alaosa. Yleensä jokainen näistä lohkoista tai lihaksen erilaisista tehtävistä on huomioitava harjoitellessa erikseen, toimivan ja symmetrisen kokonaisuuden saavuttamiseksi. Valitsen vain yhden liikkeen lihasryhmää kohti, jonka tekemisestä nautin ”eniten”. Valinta ei tarkoita sitä, että liike olisi ylitse muiden tai edes sitä, että tekisin sitä jokaisessa treenissäni. Liikkeitä ja liikevariaatioita kun on tuhansia sekä niiden toimivuus saattaa olla hyvin yksilöllistä.

Suosikkiliikkeeni lihasryhmittäin ovat!

Selkä: Kulmasoutu

Selkä on ehdottomasti yksi lempilihasryhmistäni harjoittaa ja lempiliikkeen valinta oli helppo. Kulmasoutu on todennäköisesti jokaisessa selkätreenissäni mukana jollain tapaa. Useimmiten teen kulmasoudun vapaalla tangolla, mutta suosin myös T-kulmasoutua erityisesti sen takia, koska siinä on helppo toteuttaa pudotussarjoja yksinkin. Kulmasoutu kuormittaa samanaikaisesti useita lihasryhmiä, kuten alaselkää, olkapäiden takalohkoa, lapojen välissä olevia lihaksia, epäkkäitä ja ennen kaikkea leveää selkälihasta.

Etureidet: Hack-Kyykky

Viimeaikoina on tullut käytyä niin huonoilla saleilla, ettei Hack-kyykkyä ole niistä löytynyt, mutta se on varmasti lempilaitteeni etureisien kiusaamista varten. Laitteessa saa olla pystyasennossa, selkä on tuettuna ja jalkojen asentoa muuttamalla voidaan kohdistaa rasitusta myös reisien eri osiin.

Takareidet: Suorin Jaloin Maastaveto (SJMV)

Suosin suorin jaloin maastavetoa takareisiä tehdessä, koska siinä saa todella hyvän venytyksen aikaiseksi. Samalla se kuormittaa myös alaselkää ja keskivartaloa. Teen SJMV:n lähes aina joko vapaalla tangolla tai käsipainoilla.

Pakarat: Lantionnosto

Pakko valita niinkin ”naisellinen” liike kuin lantionnosto. Harvemmin näkee kenenkään miehen tätä tekevän, mutta äärimmäisen hyvä liike kyseessä! Variaatioita on useita, mutta itse tykkään tehdä perinteisellä tavalla, eli yläselkä penkkiä vasten ja vapaa tanko lantion päälle. Tehokas liike, jonka takia ainakin miespuolisena erotut joukosta.

Pohkeet: Pohjenousu Seisten (Painopakka)

Hyviä painopakallisia pohjenousukoneita on harvassa, mutta kun sellaisen kerran löytää niin sellaisesta en haluaisi päästää irti. Yksinkertaisesti pidän siitä, että asiat voi tehdä seisten ja samalla painopakka helpottaa kuorman vaihtamista, verrattanu esimerkiksi levypainoihin, joita on kanneltava ja nosteltava paikasta toiseen.

Tässä ensimmäinen osa suosikkiliikkeistäni kuntosalin puolella. Suurin osa valitsemistani liikkeistä on melko ”isoja” ja niistä voidaan tarvittaessa tehdä hyvinkin raskaita. Seuraavassa osassa pohditaan liikkeitä hieman pienempiä lihasryhmiä varten.

Mieltymyksien maailma.


Seuraile sosiaalisessa mediassa! 🙂

Facebook: @aaroblogi

Instagram: @aarohuttunen

Snapchat: @aarouh

Bloglovin

3 HENGEN ASUNNOSSA 6 HENGEN KOMMUUNI

Nyt on 2 viikkoa takana 6 viikon työharjoittelujaksosta, jonka toteutan Mikkelissä. Työharjoittelusta itsessään voin kirjoittaa myöhemmin, mutta keskitytään tässä kirjoituksessa tämän kuuden viikon aikaiseen asumismuotoon. Meitä asuu siis kuusi henkeä, käytännössä kolmen hengen soluasunnossa. Moni tuskin on tällaista asumismuotoa pidempiä aikoja kokeillut, mutta varmasti voi kuitenkin kuvitella, että erilaisia hyviä ja huonoja puolia tästä järjestelystä voidaan saada kasaan paljon.

Itse olen asunut monenlaisessa paikassa ja järjestelyssä viimeisten 5 vuoden aikana:

  1. Vanhempien luona, omassa huoneessa.
  2. Armeijassa 10 hengen tuvassa, teltassa ja taivasalla.
  3. Liikunnanohjauksen peruskurssilla pienessä 3 hengen huoneessa (20 neliötä).
  4. 3 hengen solussa kahden vaihto-opiskelijan kanssa (Japani ja Saksa).
  5. Kaksiossa kaverin kanssa.
  6. Kolmiossa kahden kaverin kanssa.
  7. Yksiössä tyttöystävän kanssa.
  8. Yksiössä yksin.

Jos listaan haluttaisiin vielä lisätä kaikki hotelliyöpymiset, mökkiviikonloput ja laivareissut, niin se jatkuisi hyvin pitkälle. Kaikenlaisia asumisjärjestelyjä on tosiaan tullut nähtyä ja koettua. Jos jokin asumismuoto pitäisi tällä hetkellä valita ykköseksi, olisi se ehdottomasti yksin asuminen — sopii parhaitan minulle, monestakin eri syystä. Kaikista edellä mainituista asumistavoista kuitenkin löydän paljon hyviä puolia.

6 hengen kommuuni

Lisätään listaan viimeisimpänä 3 hengen solussa kuuden hengen kanssa asuminen. Monelle tällainen skenaario saattaisi olla painajaismainen, mutta itse lähestyn ajatusta niin, että 6 viikkoa asuu aivan missä tahansa. Ja tiedän myös, että varmasti olen kokenut vielä paljon ”pahempaakin”. Tottakai asiaan vaikuttaa suuresti se millaisia tyyppejä asunnossa kanssasi asuu. Tässä tapauksessa tunnen kaikki (ovat luokaltani) ja tulen kaikkien kanssa toimeen. Toisaalta, sillä ei olisi minulle mitään merkitystä vaikken tuntisi entuudestaan ketään. Siinä tapauksessa asiat voisivat mennä jopa huomattavasti mielenkiintoisemmiksi.

Hyviä puolia tällaisessa asumisjärjestelyssä ovat esimerkiksi: tutustuu moneen ihmiseen paremmin, koko ajan on seuraa ja kaveri jolle puhua, jos sellaista tarvitsee. Samalla näkee ja oppii erilaisia toimintatapoja muun muassa keittiön puolella. Meillä tosiaan on vain yksi keittiö ja yksi vessa, jotka on jaettava ja joiden kanssa on hieman vuoroteltava. Iltaisin on myös mukavaa välillä pelata korttia, ihan vain ajatuksien nollaamista varten tai huvin vuoksi.

Huonoja puolia tietenkin löytyy, jos niitä haluaa etsiä. Vessajono saattaa olla kaikista mukavin ilo. Jääkaappi on aivan täpötäynnä sekä kaappitilan riittävyys on siinä ja siinä. Meitä asuu kaksi ihmistä per huone, eli omaa rauhaa ei käytännössä ole ollenkaan — mitä ainakin itse pidän suuressa arvossa. Emme toisaalta näe kuin muutaman tunnin vuorokaudesta, kun kaikilla on omat menonsa ja aikataulunsa, joten omaa aikaakin pystyy löytämään, jos sitä oikeasti etsii.

Itsetutkiskelua

Olen pistänyt täällä merkille erityisesti sen, kuinka suuresti tavallinen arkirytmini eroaa muista (ainakin tällä hetkellä kanssani asuvista). Suurin osa menee nukkumaan yhdeksän maissa illalla, kun herätys on kello 6:00 aamulla. Itse notkun hereillä vähintään 23:30 asti ja herään samaan aikaan kuin muutkin. Olen aina ollut aamuihminen, mutta ilmeisesti tavallaan myös yökyöpeli. Aikainen herätys ei vaikuta nukkumaan menemiseeni mitenkään ja herään silti täysin pirteänä, eikä herääminen ole koskaan mitenkään vastenmielinen ajatus.

Energiaa riittää aamusta iltaan ja heti aamullakin olen täydessä vireessä. En tarvitse kahvia tai muuta vastaavaa koneiden käynnistämiseen. Kahden viikon aikana olen jo monesti kuullut lauseen: ”Miten jaksat, kun menet viimeisenä nukkumaan ja heräät samaan aikaan kuin me?” — en oikeastaan osaa sitä sen ihmeellisemmin perustella. Ehkä se on vain tapojen, ajatusmallien ja valintojen yhteensulautuma.

Välillä tuntuu pahalta kolistella keittiössä kattiloita kello 23:00 aikoihin keittäessäni iltapuuroa, toisten nukkuessa. Yritän tietysti olla mahdollisimman hiljaa, mutta aina toiminnasta jotain ääntä lähtee. En sitä pahalla tee, mutta tahallaan kuitenkin, koska kalorivaje on aina täytettävä. Anteeksi siitä!

Asuminen opettaa.


Seuraile sosiaalisessa mediassa! 🙂

Facebook: @aaroblogi

Instagram: @aarohuttunen

Snapchat: @aarouh

Bloglovin