LAIHDUTTAMISEEN EI TARVITA VALMISTA HARJOITUSOHJELMAA

Laihduttaminen on nykyään lähestulkoon muoti-ilmiö. Moni havittelee kapeampaa vyötäröä, energisempiä vuorokausia tai pienempää vaatekokoa. Tavoitteet voivat olla hyvin yksilöllisiä ja erilaisia syitä saattaa olla satoja. Samalla markkinoilla tarjotaan tuhansia keinoja painon pudottamista varten. On laihduttavia pillereitä, harjoitusohjelmia, TV-shopin super laihdutus laitteita ja kaiken maailman dieettejä. Mikähän näistä keinosta sitten toimii?

Varmasti kaikki edellä mainitut keinot toimivat — omalla tavallaan. Henkilökohtaisesti kuitenkin kiertäisin laihdutuspillerit kaukaa, enkä välttämättä uskoisi TV-shopin uskomattomien vatsalihaslaitteiden hauista kasvattavaan vaikutukseen. Jos joku kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, harvoin se myöskään sitä on.

valitsen-sinut

Laihduttaminen on kuitenkin loppujen lopuksi äärimmäisen yksinkertaista, mutta usein siitä tehdään liian suuri numero. Se ei todellakaan ole rakettitiedettä ja uskon 100 % varmasti, että jokainen pystyy laihduttamaan, jos oikeasti tahtoo. Laihduttamista varten on ainoastaan kaksi asiaa jotka onnistuneeseen reseptiin tarvitaan. Niitä noudattamalla onnistut varmasti:

1. Harrasta liikuntaa.

2. Syö vähemmän kuin kulutat.

Alussa ei tarvita mitään muuta kuin vähän terveellisempiä ratkaisuja ravinnon suhteen ja ripaus sellaista liikuntaa mistä pystyt nauttimaan. Crossfit rääkit ja korkeasykkeiset HIIT-treenit eivät välttämättä tässä tapauksessa jätä hyvää makua suuhun. Aloita kevyesti ja lisää kuormitusta vähitellen nousujohteisesti.

leuanveto-metsassa

Reseptin kaksi ainesosaa ovat epäilemättä aivan jokaiselle tuttuja. Molemmat niistä ovat erittäin helposti toteutettavissa, mutta niistä voidaan silti saada ylitsepääsemättömän vaikeita. Helpoista asioista ei ole mitään syytä tehdä itselleen abstraktia algebraa.

Tarvitaan ainoastaan päätös, tavoite ja hieman viitseliäisyyttä. Jos lähtötaso on matalalla, niin jo todella pienillä arjen muutoksilla pystytään saavuttamaan äärettömän suuria tuloksia. Pienet askeleet oikeaan suuntaan vievät lopulta haluttuun lopputulokseen. Pienillä askelilla todellakin tarkoitan pieniä askelia: Lisää muutama lyhytkestoinen kävelylenkki viikko-ohjelmaasi ja syö vähän enemmän kasviksia sekä juo vettä.

Kun tällaisia uusia, parempaan tähtääviä arjen ratkaisuja aletaan tekemään säännöllisesti ja nousujohteisesti — laihtuminen on taattu. Tässä vaiheessa saattaisi olla virhe tarttua 8-viikon valmiiksi tehtyyn dieettiohjelmaan. Vaikka ohjelmalla varmasti saadaan tuloksia, niin mitä sitten tapahtuu, kun kahdeksan viikon jakso on takana päin? Harva ensimmäistä kertaa tosissaan laihduttava ihminen osaa jatkaa omillaan ohjelman loputtua. On tietysti helppo jatkaa samalla ohjelmalla vielä toiset kahdeksan viikkoa, mutta jossain vaiheessa seinä saattaa nousta vastaan ja äkkiä löydetään itsemme lähtöpisteestä. Ollaan tilanteessa, josta olen kirjoittanut myös aikaisemmin: Dieetistä – Dieettiin.

valitse-oikein

Esimerkillinen onnistumistarina: Useita vuosia takaperin kuuntelin yhden tuttavan aikeista laihduttaa (+ 50-vuotias suomalaismies). Hän kertoi suoraan, ettei kuntosaliharjoittelu ole häntä varten — se on hyvä tiedostaa. Ei kuntosali todellakaan ole ainoa oikea liikuntamuoto. Kerroin hänelle samat asiat kuin mitä tämä kirjoitus pitää sisällään. En neuvonut ravinnossa, enkä ohjannut liikunnassa.

Hänen ei ilmeisesti tarvinnut kuin konkreettisesti kuulla ne sanat. Sillä, kun puoli vuotta myöhemmin näin hänet, hän oli laihduttanut yli 30 kiloa ja vaatekokoa oli pienentynyt kolme numeroa. Kaikki tämä ainoastaan aloittamalla kävelemään pieniä lenkkejä ennen töihin lähtöä ja kirjaimellisesti vaihtamalla lenkkimakkaran porkkanaan. Alussa kävelylenkit olivat kuulemma lyhyitä 2 – 3 kilometrin matkoja ja niitä oli viikossa kaksi. Puolen vuoden jälkeen lenkkejä oli viikossa 5 – 6 ja ne olivat 5 – 10 kilometrin mittaisia. Pelkästään siis vain kävelyä ja hyötyliikuntaa.

tee-se-itse

En oikeastaan tiedä oliko tässä tapauksessa sanoilla mitään vaikutusta, koska päätöksen laihduttamisesta hän oli aikaisemmin kuitenkin jo tehnyt. Mutta joka tapauksessa tapaus todistaa sen, että pienillä ratkaisuilla pystytään saavuttamaan radikaaleja muutoksia.

Valitse oikein ja onnistut varmasti.

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

2 vastausta artikkeliin “LAIHDUTTAMISEEN EI TARVITA VALMISTA HARJOITUSOHJELMAA”

  1. Luin kirjoituksesi juuri oikealla hetkellä. Synnytin mahtavan poitsun vajaa 3kk sitten ja painoa olisi pudotettava vielä 6kg. En ole ennen tarvinnut laihduttaa sillä olen aina ollut aktiivinen ja syönyt mitä haluan. Nyt olen ihmeissäni kun ruokavaliota täytyykin tarkkailla sillä yhtä aktiivinen liikkuminen kuin ennen ei ole ainakaan hetkeen mahdollista. Tässä tuppaa unohtamaan maalaisjärjen mutta kirjoituksesi palautti sitä vähän takaisin. On tullut jo liikaa luettua vinkkejä painonpudotukseen ja tuloksena on ollut ahdistunut mieli ja kaiken yrittäminen kerralla. Kiitos mahtavan yksinkertaisesta neuvostasi

    • Moikka Nina,

      Ensiksi onneksi olkoon!

      Joo ei se laihduttaminen ole mitään ”vaikeaa” loppujen lopuksi. Kunhan vain jaksaa yksinkertaisia terveellisempiä valintoja tehdä päivittäin. Vauvajumppaa vain arkeen mukaan, jos tuon ikäisen kanssa vielä sellaista saa harrastaa. 🙂 Kiitos itsellesi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta