AAMUT OVAT TEHOKKAINTA TYÖAIKAA

Tavallinen tiistai kaikin puolin. Oikeastaan koulussa ei ole edes tunteja tänään. Eli käytännössä vapaapäivä, kun mukaan ei lasketa neljää hierontaa, joista jokainen ajoittuu iltapäivään. Saisin siis luvan kanssa nukkua niin pitkään kuin haluan. Kello kuitenkin soi aamulla 6:00.

Takana on noin kuusi tuntia unta, todennäköisesti levotonta, koska tyynyt löytyvät lattialta. Voisin jatkaa nukkumista, mutta en tahdo. Nousen sängystä ripeästi ja puen yhtä nopeasti vaatteet päälleni. Siirryn täydessä ulkoiluvarustuksessa keittiöön. Sekoitan aminohapot sheikkerin avulla veteen. Juon liuoksen yhdellä kulauksella ja lähden ulos. Ulkona on kylmää ja pimeää. Jalkoja hieman paleltaa, mutta se ei haittaa. Olen iloinen ja täynnä energiaa. Kello on 6:05.

aamuaurinko

Vedän hupun syvälle päähäni ja käännän kuulokkeiden volyymia kovemmalle, että varmasti kuulen tuulen läpi jokaisen sanan mitä tämänpäiväinen motivaatiopuhe haluaa minulle sanoa. Kävelen yhteensä 4.2 kilometriä ja aikaa siihen kului 45 minuuttia. Kävelyn jälkeen menen suoraan suihkuun. Päivä sai erinomaisen aloituksen.

Aamupala valmistetaan blenderin avulla: vettä, banaania, rypsiöljyä, kaurahiutaleita ja proteiinijauhetta (suklaa). Juoman yhteydessä otan monivitamiinin, D-vitamiinia ja Omega-3. Aamupala ”syöty” ja kello on noin 7:20.

Alan kirjoittamaan uutta blogipäivitystä. On jo valoisaa. Aamut ovat kaikkein tehokkainta työaikaa. Silloin ajatus juoksee sulavasti ja energiatasot ovat kohdillaan. Aamuaerobinen, raikas ilma sekä kylmä suihku ovat tehneet tehtävänsä ja virittäneet elimistön valmiustilaan. On aika toteuttaa aikaisemmin mielessä pyörineitä ajatuksia. Nyt on paras hetki sitä varten.

jaljet-laiturilla

Kello on 8:40. Kuntosali kutsuu. Ensin täytyy kuitenkin laittaa valmiiksi harjoituksen aikainen- (nopea hiilihydraatti ja BCAA) sekä jälkeinen juoma (nopea hiilihydraatti ja proteiinijauhe). Suunta kohti kuntosalia, joka onneksi sijaitsee lähellä, noin 200 metrin päässä. Harjoituksen kohteena selkä- sekä vatsalihakset.

Selkä:
Leuanveto, 4 x 6 – 8
Ylätalja + Pullover, 4 x Failure
Ylätalja yhdellä kädellä, 3 x 12 – 15
Kulmasoutu tangolla, 4 x 10 – 15
Kulmasoutu käsipainolla, 2 x Failure

Vatsat:
Vatsarutistus painopallon kanssa, 4 x Failure
Jalkojen nosto roikunnasta, 4 x Failure

Harjoituksen kesto alkulämmittelyineen 70 minuuttia. Juon palautusjuoman heti harjoituksen päätyttyä. Kello on noin 10:00, kun on taas suihkun aika. Tällä kertaa suihku on lämmin, koska aivotoimintani on varsin vireessä tässä vaiheessa päivää. Jatkan suihkun jälkeen hetken kirjoittamista siitä mihin ennen kuntosalia jäin. Syön kanaa, riisiä ja parsakaalia. Kello on 11:00. Ensimmäinen hieronta alkaa tunnin päästä.

pulldown

Miksi kerroin aamustani?
Kirjoitin aikaisemmin siitä, miksi aikainen aamu tekee minut onnelliseksi. Allekirjoitan edelleen aikaisemmat sanani. Kuitenkin moni usein vielä ihmettelee, että miksi herään ja teen mitä teen, vaikka en ole ”urheilija”, eikä minulla ole mitään tarvetta herätä niin ”aikaisin”…

Yksinkertaisesti vain rakastan aamulla aikaisin heräämistä. Niin kuin sanoin, aamu on henkilökohtaisesti itselleni tehokkainta työaikaa. Ei minun tarvitse mennä aamutreeneihin tai töihin kello 6:00 aamulla. Ei todellakaan. Ei kukaan minua siihen pakota. Mutta haluan tehdä niin! Saan liikkeelle lähtemisestä äärettömän paljon enemmän energiaa kuin nukkumisesta.

metsan-siimeksessa

Ei suhteellisen vähäiset yöunet ole mikään ylpeilyn aihe, ei myöskään aikaisin herääminen. Ne vain ovat tapani elää ja hengittää, ainakin toistaiseksi. Nautin siitä, terveys kestää ja energiaa riittää.

Kuka ei voisi olla tyytyväinen itseensä, kun kello on vasta 11:00 aamulla ja olet jo tehnyt kaksi liikuntasuoritusta, syönyt kolmesti sekä kerennyt tekemään myös töitä (kyllä, blogin ylläpito on osa työtäni). Kello on käytännössä vielä todella vähän, mutta olet tehnyt enemmän kuin moni tähän aikaan ja vuorokautta on jäljellä vielä kevyet 13 tuntia.

Heräämistä varten ei tarvita velvollisuuksia.

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

6 vastausta artikkeliin “AAMUT OVAT TEHOKKAINTA TYÖAIKAA”

  1. Itse olen tyytyväisempi itseeni, kun olen nukkunut terveyden kannalta riittävät yöunet. Univelassa ajatus pätkii, treeneistä palautuminen hidastuu, kasvot vanhenee, herkkuhimot yltyy, sairastumisen ja tapaturmien riskit kasvaa jne. Toivon siis ettei kukaan ota mallia tämmöisestä, että olisi jotenkin parempi ihminen kun nukkuu vähän ja herää ajoissa. Koska pidemmän päälle tuossa ei ole mitään järkeä. Suosittelen lukemaan Aki Hintsan Voittamisen anatomian.

    • Moro,

      Ihmisiä on moneen lähtöön ja unen tarve on varmasti yksilöllistä. Tekstissä kirjoitan ”Ettei aikaisin herääminen ole ylpeilyn aihe jne.”. Lue ajatuksella. En kenellekään tainnut tälläistä rytmiä suositella? Kerroin vain omasta päivärytmistäni.

      Henkilökohtaisesti herkuttelen todella harvoin – en koe siihen olevan mitään tarvetta. En ole ollut kolmeen vuoteen sairas / kipeä, edes nuhassa. Palautumistani olen seurannut erilaisilla mittareilla sekä testeillä ja se on oikein hyvällä tasolla.

      Järkeä tai ei, jatkan valitsemallani tiellä. Hintsan kirjallisuuteen voin mielelläni tutustua lisää, ei siinä mitään.

  2. On niin huippu lukea jonkun nuoren kirjoittamana taas tämä, en ole yksin! Kuulostaa lähes mun vapaapäivän aamupäivältä. 😀 Välillä tunnen vääryyttä tästä ”aikaisuudestani”, kun tosiaan EI TARVITSE herätä. Tunnen yhden ikäluokkaani olevan, joka on samanlainen, yhden. Siksi usein tunnen itseni oudoksi, mutta eipä se ole haitannut. Vitsiäkin aiheesta saan kuulla jatkuvasti!

    Ja tuohon kuuden tunnin unimäärään, nukutko aina noin vähän? Itse nukun max 8 tuntia ja olen ylhäällä. Jos on illalla mennyt tavallista myöhempään, herään silti kuuden aikoihin ja seuraavana iltana/seuraavina iltoina yleensä väsymys illalla on iso ja menen nukkumaan hieman aiemmin/nukun paremmin. Vajeet tasoittuu huomaamatta viikon mittaan yleensä. 🙂 Usein kun sanotaan, että paljon liikkuvan tulisi nukkua vähintään 9 tuntia, en voi allekirjoittaa: olen virkeä, en sairastele, palaudun treeneistä ja muusta kuormituksesta hyvin… mitä itse olet tästä mieltä?

    • Moikka!

      Haha, välillä näin päin. 🙂 Suurin osa ihmisistä kuitenkin taitaa pitää siitä pitkään nukkumisesta, niin onhan se kummallista, kun joku haluaa vapaaehtoisesti nousta jo ennen aamun sarastusta… Mutta onhan meitä muitakin tosiaan!

      Voin samaistua tuohon max 8 tunnin unimäärään. Sisäinen kello herättää viimeistään seitsemän maissa, menin nukkumaan milloin tahansa. Tällä hetkellä kohdallani on enemmänkin sääntö, että menen 23:30 jälkeen nukkumaan ja herään ”aikaisin”. Kaikkeen tottuu.

      Ilmeisesti univajetta pystyy tasoittamaan, mutta itse en sitä koskaan mieti. Tottakai tiedostan unen tärkeyden muun muassa palautumista, immuniteettia ja aivotoimintaa ajatellen. En kuitenkaan ole huomannut ”vähäisten” unieni vaikuttavan mihinkään noista kohdallani. Ehdottomasti uni on äärettömän tärkeä asia, eikä sitä pidä todellakaan väheksyä.

      Kahdeksan tuntia unta yössä taitaa olla yleinen suositus, joten mitäpä siihen sanomaan. Niin kuin aikaisemmassa kommentissa sanoin: Kaikki on yksilöllistä. 🙂

  3. ihanaa että joku muukin herää kukonlaulun aikaan 🙂 mikään ei ole sen parempaa kun aamulla heittää treenivaatteet niskaan ja mennä salille,saa melkovarmasti olla yksin ja treenin jälkeen on niin täys virtaa ja päivä alotettu hyvin! välillä kyl tekee mieli vaan nukkua mut suurimman osan aamuista alotan kans tehokkaasti kroppaa herätellen 🙂

    • Moikka Miltsu!

      Todellakin – en tiedä parempaa tapaa aloittaa aamua! Vaikkakin on helpompi latautua salitreeniin ensin jollain lyhyehköllä aerobisella treenillä. Vaikea saada itsestään kaikkea irti, jos suoraan sängystä hyppää salille. 🙂 Tosiaan saa rauhassa harjoitella aamuaikaan se on aika varma juttu. Onhan se mukavaa, kun välillä voi painaa torkkua hyvillä mielin! 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta