HIERONTAPALLO OSAKSI KEHONHUOLTOA

Kaupallinen yhteistyö: Sportheavy.fi.

Kehonhuolto ei mene koskaan pois muodista ja mitä enemmän sinulla on kotikonsteja oman olosi helpottamiseksi niin sen parempi. Nykyään putkirullaus on suuressa huudossa, mutta lyhimmilläkään putkirullilla ei pääse kaikkiin lihaksiin käsiksi sellaisella paineella ja tarkkuudella kuin olisi syytä, koska niiden pinta-ala on liian suuri. Pienempiä alueita pystytään aivan loistavasti käsittelemään esimerkiksi erilaisilla ”hierontapalloilla”.

hierontapallot

rullailu-pohje-2

Hierontapallon valinta

Käytännössä lihaksien kireystilojen lievitykseen kelpaa lähes mikä tahansa pallo, muun muassa salibandypallo, tennispallo, pesäpallo, golfpallo tai hierontapalloksikin tituleeraattu lacrossepallo. On myös varsinaisia hieronta- tai triggerpalloja joissa on erilaisia nystyröitä, joilla saadaan aikaan hieman toisenlainen paineen tuntu kuin sileäpintaisilla palloilla.

Perusperiaate hierontapallon valinnassa on se, että mitä pienempi pallon halkaisija on, sitä tarkemman ja kohdistetumman paineen sillä saa aikaan. Myös pallon materiaalilla on väliä, koska pallon päälle kohdistetaan suhteellisen paljon painoa ja silloin sen ei pitäisi antaa kovinkaan paljoa periksi tai ”hieronnan” teho laskee. Esimerkiksi tennispallo saattaa painua kasaan raskaamman paineen alla, eikä siitä silloin ole juurikaan hyötyä. Yllämainituista palloista hierontaa varten brutaalein on ehdottomasti golfpallo, koska se ei anna yhtään periksi ja on kooltaan kaikista pienin.

Kuvissa esiintyvät mustat pallot ovat tarkoitettu täysin hierontaa varten. Kumi ei välttämättä materiaalina sovi kaikille, joten nämä Blackroll merkkiset mustat yksittäiset hierontapallot ovat silloin loistava valinta. Niiden valmistukseen ei ole käytetty mitään kemikaaleja, ne hylkivät vettä ja ne ovat myös helposti desinfioitavissa. Isompi Blackroll -pallo on halkaisijaltaan 12 cm ja pienempi 8 cm. Lacrossepallot ovat puolestaan halkaisijaltaan 6 cm.

hierontapallot-kaikki

Lacrossepallot sopivat erinomaisesti hierontatarkoituksiin, koska ne on tehty kokonaan kumista ja pintamateriaalinsa puolesta antavat hieman periksi, eivätkä varmasti mene kasaan suuremmankaan painon alla. Kumi on myös siitä hyvä materiaali, että se estää liukumista ja näin ollen pallo ei pääse karkaamaan käyttäjänsä alta, vaikka hieronta-asento olisi hieman haastavampi.

On myös olemassa niin kutsuttuja ”DuoBall” -hierontapalloja (kuvissa). Ne sopivat erinomaisesti esimerkiksi selän, niskan sekä kyynärvarsien hierontaan. Niillä saa aikaan todella hyvän paineen muun muassa selkärangan ympärille, jolloin selkäranka jää pallojen välissä olevaan uraan ja sitä kautta voidaan saada helposti kotikonstein ”nikamalukkoja” auki. DuoBall ei kuitenkaan sovellu niin hyvin paikallisten lihaskireyksien hoitoon, koska se ei liiku yhtä monipuolisesti kuin yksittäinen hierontapallo.

blackroll-perhe

hierontapallot-vari

Hierontapallon käyttö

Nimensä mukaisesti hierontapalloilla haetaan samaa vaikutusta kuin hieronnalla. Eli pyritään yksinkertaisuudessaan lievittämään lihaksissa vallitsevia lihaskireyksiä. Pallolla pystytään käsittelemään lähes jokaista pinnallista lihasta, kuten hieronnassa, mutta se voi vaatia hieman mielikuvituksen käyttöä ja mielenkiintoisia asentovariaatioita. Perusideana on se, että lihaksesta etsitään kireä (kipeä) kohta ja aiheutetaan pallolla alueelle painetta niin kauan kunnes lihas alkaa rentoutumaan.

Hierontapallon käyttö voi olla aluksi kivuliasta, mutta sitä suuremmalla syyllä sitä kannattaa tehdä. Lihas tottuu aina kipuun ja alkaa lopulta antamaan periksi eli rentoutumaan. Välillä kireät lihasalueet voivat vaatia paljon työtä ennen kuin alkavat rentoutumaan. Joskus kipu lievittyy huomattavasti jo 10 sekunnissa ja joskus siihen voi mennä muutama minuutti.

Pallolla voidaan tehdä pitkittäistä-, poikittaista- ja pyörittävää liikettä sekä trigger-piste (kipupiste) painallusta. Pyörittävä liike on todennäköisesti kaikista käytetyin tekniikka. Niin kuin hieronnassa, on myös pallon kanssa lihaksia käsitellessä syytä pysytellä lihasten päällä ja välttää luisia- sekä nivelalueita.

Kaikissa kehonhuolto menetelmissä on opeteltava kuuntelemaan omaa kehoaan. Ei ole mitään syytä aiheuttaa lihaksistoon sellaista painetta, että oma kipukynnys ylittyy. Tietenkin hieronta voi tuntua epämiellyttävältä, mutta sen aikana olisi syytä pystyä pysymään rentona. On myös tärkeää muistaa hengittää hieronnan aikana, etteivät lihakset jännity vastaan liian vähäisen hapensaannin takia.

Jos lihas ei näytä antautumisen merkkejä muutaman minuutin sisällä — sille voi antaa hetken palautusmisaikaa ja palata sen pariin myöhemmin uudestaan. Hieronta kannattaa aloittaa aina hieman kevyemmin, että lihas kerkeää lämmetä ja sen jälkeen lisätä painetta asteittain. Trigger-piste menetelmässä painetta voi pitää ensin esimerkiksi 30 sekunnin ajan ja tunnustella miltä lihas tuntuu sen jälkeen.

rullailu-jalkapohja

rullailu-pohje-1

Henkilökohtaisia kokemuksia hierontapalloista

Käytän itse eniten lacrossepalloa. Lähes joka päivä. Harvemmin kuitenkin kotioloissa. Käytän sitä joskus kuntosalilla, mutta aina koulussa! ”Aaro ja pallo.” -tuttu lause koulun käytävillä. Lacrossepallo on melkein sama asia kuin jokin lasten pomppupallo, se pomppii. Pompottelen palloa usein tauoilla pitkin koulun käytäviä, koska minun pitää olla koko ajan tekemässä jotain. En jaksa vain istua paikallani. Nyt tullaan siihen ettei pomputtelu todellakaan ole ainoa asia jota pallolla teen…

Pyörittelen palloa lähes jokaisella tunnilla jalkapohjani alla, kyynärvarren ja pöydän välissä, selän ja tuolin selkänojan välissä, tuolin istuinosan ja takareiden välissä. Milloin missäkin, miten päin tahansa. Itselleni se toimii äärimmäisen hyvänä keinona keskittyä. Istumiseen kyllästyn hyvin äkkiä, oli luento miten kiinnostava tahansa. Mutta, kun koko ajan pystyy tekemään jotain muutakin mielenkiinto pysyy helpommin yllä. Samalla pieni ”kipu” pitää hereillä kaikista pitkäveteisimmilläkin tunneilla.

Samaan pystyy opiskelemaan ja huoltamaan lihaksistoa. Win-win situation! Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan. Lacrossepallo kulkee helposti mukana aivan kaikkialle.

Kehonhuoltoa voi harrastaa missä tahansa, koska tahansa.


Oman hierontapallon voit hankkia helposti ja nopeasti suomalaiselta yritykseltä:
SPORTHEAVY.FI

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

2 vastausta artikkeliin “HIERONTAPALLO OSAKSI KEHONHUOLTOA”

  1. toi tuplapallo on päivien pelastus! selkään tulee usein pakottava tunne ja kerran ku käy rangan läpi pallolla niin ai että henki kulkee taas paremmin 🙂

    • Moikka,

      On kyllä todella tehokas kotikonsti selän rentouttamiseen, vaikka vähän voi koskeakin. 🙂 Itsekin melkein joka päivä rullaan sillä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta