PROTEIININ TEHTÄVÄT JA PROTEIINIJAUHEET

Kaupallinen yhteistyö: Valio PROfeel

Proteiini, se ihmisiä kaikkein eniten puhututtava ravintoaine. Puheenaihe joka on nyt pinnalla, ehkä enemmän kuin koskaan. Epäilen, että sen on saanut aikaan suurilta osin niin kutsuttu ”fitness-buumi” sekä kauneusihanteiden muuttuminen urheilullisempaan suuntaan. Samalla jalansijaa ovat ottaneet enenevissä määrin erilaiset lisäravinteet, erityisesti proteiinijauheet. On äärimmäisen hyvä, että proteiineista puhutaan, koska ne ovat ihmiselle loppujen lopuksi elinehto. Ilman proteiineja soluja ei pystyisi rakentumaan ja leikkimme loppuisivat hyvin lyhyeen.

proteiini-valio

Proteiinin tehtävät
Elimistö pilkkoo ruoansulatusjärjestelmässä ravinnosta saatavat proteiinit aminohapoiksi. Pilkotuista aminohapoista välttämättömiä elimistö ei pysty itse valmistamaan, sen takia proteiinien saanti ravinnosta on tärkeää. Proteiinit ovat solujemme rakennusaineita ja osallistuvat melkein kaikkiin solujen tehtäviin.

Monen mielestä proteiinien tärkein tehtävä on todennäköisesti lihasten rakentaminen, mutta se ei kuitenkaan jää niiden ainoaksi tehtäväksi. Proteiinin muita hyötyjä:

  • Erityisesti lapset ja vanhukset tarvitsevat proteiinia luuston rakennusaineeksi. Lapsilla proteiini tukee luuston kehitystä ja vanhuksilla se estää luiden sekä lihasten hajoamista (osteoporoosi / murtumat / lihaskato).
  • Proteiinit kontrolloivat hyvin näläntunnetta. Proteiinia nauttiessa verensokeri nousee maltillisesti ja pysyy tasaisempana, joka johtaa pidempiaikaiseen kylläisyyden tunteeseen.
  • Proteiineista on hyötyä laihduttamisessa, koska se säästää lihaskudoksia osallistumalla niiden rakentamiseen.

Proteiinijauheet
Jauheita käytetään erityisesti harjoitusten ympärillä sekä lisäproteiinina ruokavaliota täydentäessä. Proteiinijauheista voidaan saada lihaksille nopeasti ja helposti rakennusaineita, jotka auttavat niitä korjaamaan mahdollisia mikrovaurioita, joita kuormituksen aikana on aiheutunut. Kaikista käytetyin proteiini lisäravinteissa on todennäköisesti heraproteiini.

proteiini-makuja-valio

proteiini-makuja

Henkilökohtaisesti olen käyttänyt proteiinijauheita lähes koko kuntosaliharrastukseni ajan.  Aluksi en tiennyt ravinnosta mitään ja jauheet olivat minulle ainoastaan helppo energianlähde, kun juoksin kuntosali- ja kamppailulaji treenien välillä. Muutkin käyttivät niitä, siksi käytin minäkin.

Lopulta tajusin ravinnon merkityksen harjoittelussa ja aloin laajentamaan tietotaitoani sen suhteen. Proteiinijauheet ovat silti aina kulkeneet mukana, vähintään harjoittelun jälkeen. Koin niistä olevan hyötyä palautumisen suhteen. Huomasin myös, etten pystynyt raskaan harjoituksen jälkeen syömään mitään kiinteää pitkään aikaan, ellen pakottanut itseäni. En ole koskaan ollut ”hyvä” syömään. Siksi juotavassa muodossa olevat jauheet ovat itselleni loistava ratkaisu.

palautusjuoma

treenikassi

Ja jos jostain syystä joskus ateriavälit venyvät tai jääkaappi ammottaa tyhjyyttään niin proteiinijauheista saa taiottua vaikka ja mitä. Ne ovat pelastaneet minut monesti vaanivan katabolian hampaista — tuskin kahden käden sormet edes riittävät laskemaan niitä kertoja.

Jokaisen tulisi huolehtia omasta proteiinin saannistaan.

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta