KEHITYSTÄ EI TULE TARPEEKSI NOPEASTI

Moni haluaisi tehdä elämänsä aikana pientä pintaremonttia itselleen. Halutaan pudottaa painokiloja, saada lisää voimaa tai muuten vain hieman kiinteyttää olomuotoaan. Halutaan aktivoitua liikunnan suhteen enemmän. Tietenkin halutaan myös, että kaikki tämä tapahtuisi mahdollisimman nopeasti! Aika on rahaa ja sitä ei ole koskaan tarpeeksi. Ei välttämättä ollakaan valmiita panostamaan niin paljon asian eteen kuin ehkä olisi tarpeen. Tai ehkä ongelma on siinä, ettei olla vielä löydetty mieleistä liikuntamuotoa.

Jonain päivänä, aamulla herätessä ja peiliin katsoessa ajatusmaailman korkeimmalle palkintaopallille saattaa kuitenkin nousta ajatus elämäntaparemontista. Tehdään päätös matkan aloittamisesta — suuntana tietysti parempi elämä. Kiihdytetään nollasta sataan sekunnin murto-osissa. Hypätään kiihdyttävän luotijunan kyytiin. Hankitaan salijäsenyys, käydään aamulenkillä ja vaihdetaan aamuvanukas aamupuuroon. Vaihdetaan kaikki rutiinit yhdessä yössä. Siinä on useimmalle liian iso askel otettavaksi yhdellä kertaa. Liikaa muuttuvia komponentteja.

ruudukko

aavikko

Kaikkea ei välttämättä kannata yrittää muuttaa silmänräpäyksessä. Suunta saattaa olla oikea, mutta nopeammin kuin arvaakaan, edestä saattaa löytyä seinä ja jo ennen seinääkin saattaa olla vaarallisen korkeita kynnyksiä. Liian isot muutokset kertaiskulla voivat nostaa selkäkarvat pystyyn ja suunnitelma saa ikäviä piirteitä heti ensi metreiltä lähtien. Aamupuuro ei maistukaan hyvältä, eikä kuntosaliharjoittelu tunnu yhtään mielekkäältä… Kaikki tapahtui liian nopeasti.

Kun halutaan luoda pysyviä tuloksia, on syytä lähteä rakentamaan ennemmin pala palalta, kuin ”kaikki nyt ja heti” -periaatteella. Vähitellen tapoja muokkaamalla saadaan todennäköisesti myös parempi lopputulos. On järkevämpää edetä esimerkiksi muuttamalla ateria aterialta ja harjoitus harjoitukselta. Sitä kautta pystytään rakentamaan rutiinit ja löytämään ne asiat jotka sinulla itselläsi toimivat. Suin päin sotaan ryntäämällä saatetaan ampua itseämme jalkaan ja kaikki leviää käsiin jo ennen kuin alkoikaan.

yksin

Kukapa ei haluaisi olla hyvässä kunnossa muutaman päivän dieetillä..?
Se ei vain yksinkertaisesti ole ikävä kyllä mahdollista. Jos olet laiminlyönyt kehoasi liikunnan suhteen, esimerkiksi viimeiset 35 vuotta. Voisiko mitenkään olla realistista, että keho muuttuisi elämäntapoja vaihtamalla viikossa tai kahdessa unelmien vartaloksi, kun viimeiset 35 vuotta ollaan keskitytty johonkin aivan muuhun? Vastaus on: Se ei ole mahdollista.

Tässä on vielä pienenä lisänä se, että oma mieli on aina ihmisen pahin vihollinen. Peiliin katsoessa muutosta ei ole välttämättä tullut omien silmien mukaan yhtään, vaikka olisit vaa’an mukaan tiputtanut 10 kilogrammaa. Älä ole sokea omaa kehoasi kohtaan, mutta älä myöskään liian ankara. Ikävän monen matka päättyy tähän sudenkuoppaan. Kohta huomataan olevamme taas lähtöurissa ja mietitään mitä tapahtui.

Tarvitaan pidempiaikainen suunnitelma, tavoite sekä paljon kärsivällisyyttä. Asetettujen tavoitteiden eteen pitää olla valmis tekemään töitä! Tarvitaan selkeä näkemys siitä mitä halutaan saavuttaa. Näkemyksen pitää pysyä kirkkaana verkkokalvoilla, vaikka matkan varrella kohdattaisiin kuinka paljon ylä- ja alamäkiä. Tavoitteen on oltava kirkas alusta lähtien. Tavoitteeksi ei esimerkiksi riitä vain ympäripyöreä, kaikille tuttu lausahdus: Haluan pudottaa painoa. Silloinha voitaisiin karkeasti todeta sinun saavuttaneen tavoitteesi tiputtaessasi yhden kilon kokonaispainostasi. Mieli saattaa adaptoitua tähän: tavoite on saavutettu. Matka loppui ennen kuin alkoikaan.

tavoite

Aseta itsellesi selkeä tavoite tai tavoitteita: Pudotan painoa 10 kiloa. Pudotan painoa 25 kiloa. Saan vyötäröltä 15 cm pois. Juoksen maratonin. Nostan penkistä 120 kiloa. Mitä ikinä haluat saavuttaa niin kirjoita se ylös, paina se mieleesi ja valmistaudu siihen ettei sitä välttämättä saavuta helposti.

Kärsivällisyys palkitaan aina.

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

2 vastausta artikkeliin “KEHITYSTÄ EI TULE TARPEEKSI NOPEASTI”

  1. Löysin blogisi vasta ihan hetki sitten ja pikaisen selailun ja muutaman postauksen jälkeen voi vaan todeta, että kiva blogi sulla! Kirjoitat asiapitoista ja sujuvaa tekstiä kiinnostavista aiheista. Myönnän, että olin alkuun hieman skeptinen, sillä hyviä – varsinkaan miesten (ei pahalla pojat! :D) pitämiä – treeni/hyvinvointiblogeja on aika vähän…

    Tykkäsin myös noista vähän syvällisemmistä teksteistä (hankaluuksien voittamisesta jne.), sillä itselläkin on tullut vähän samanlaisia juttuja pohdittua ja koettua. Niin ja kiva kuulla, että joku muukin on itsepäisesti kerta toisensa jälkeen tsempannut ja hakenut omalle unelma-alalleen ja vieläpä päässyt! Nimimerkillä todella vaikeapääsyiselle alalle nyt kuudetta ja toivottavasti viimeistä kertaa hakeva… 😀

    Mut joo, jatka samaa rataa! Sait ainakin yhden vakkarilukijan lisää. 🙂

    • Moikka,

      Kiitos paljon ja erityisesti kiitos siitä, että kerroit ajatuksesi ääneen! 🙂 Ei meitä miehiä ainakaan liikaa tällä saralla ole… Miehenä on varsin vaikeaa saada naislukijoita ja miehet taas eivät hirveästi blogeja lue. Se karsii jo huomattavasti kirjoittajia — kiinnostus saattaa loppua tekemiseen aika nopeasti. Ikävää.

      Saatan kirjoittaa aika poikkeavalla tyylillä näitä tekstejäni, varsinkin mieheksi. Joku sanoma kuitenkin pitää aina olla… 🙂 Joo, et ole tosiaankaan ainoa! Ei mitään huolta. Päättäväisyys palkitaan aina. Arvostan tuota periksiantamattomuuden piirrettä ihmisessä äärettömän paljon. Siihen ei liian usein törmää. Kyllä varmasti tällä kertaa tajuavat ottaa sinut sisälle. Tsemppiä valintakokeisiin!

      Jatketaan. 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta