”SINUSTA ON TULLUT VIISAS” -KOMMENTTI

Tapasin muutama kuukausi takaperin vanhan ystäväni. Olen tuntenut hänet lähemmäs 20 vuotta. Eli koko ikäni. Olemme kokeneet yhdessä paljon. Olimme samaan aikaan esikoulussa, harrastimme samoja lajeja ja opiskelimme yhdessä. Nykyään pidämme vähän yhteyttä toisiimme, mutta aina on kuitenkin mukava nähdä, vaikka edes sattumalta.

Törmäsimme siis nimeltämainitsemattomassa paikassa. Juttelimme niitä näitä ja jaoimme kuulumisia. Mutta yksi hänen kommenttinsa jäi kaikumaan korviini, tai oikeastaan on kyse kehusta. Se kuului näin: ”Sinusta on tullut viisas.

kokemuksia

Kehu, jota en ole koskaan aiemmin kuullut. Kehu joka kuulostaa hyvin mahtipontiselta ja josta olen äärimmäisen otettu. Ikävä kyllä en voi ottaa tätä kehua vastaan. En nyt, enkä koskaan. Viisauden lahjaa ei minulle ole suotu. Sitä en todellakaan ole. En millään osa-alueella.

Olen miettinyt ajatuksia tämän lauseen takana. Mistä se oikeasti on voinut saada alkunsa? Voiko käyttäytymiseni antaa sellaisen kuvan, ehkä. Ehkä hänelle, koska näemme korkeintaan muutaman kerran vuodessa. Vai voiko se johtua sisällöstä jota tuotan — en edes tiedä lukeeko hän tekstejäni…

yksin-kalliolla

Luulen, että kehu on kaikkien tekijöiden summa. Olen muuttunut 90 %:sti siitä, mitä olin 16-vuotiaana, kun vielä vietimme paljon enemmän aikaa yhdessä.

Olen muuttanut sen jälkeen yli 20 kertaa ja opiskellut monessa eri oppilaitoksessa. Lopetin tietoisesti kaikkien videopelien pelaamisen, koska olin niihin riippuvainen. Vähensin alkoholin käyttöä huomattavasti (nykyään yhden käden sormilla laskettavissa vuositasolla). Löysin uuden harrastuksen joka vei sydämeni ja jonka takia nykyään olen tässä elämäntilanteessa. Painan yli 30 kiloa enemmän. Aloin kirjoittamaan blogia ja perustin toiminimen.

Se ei kuitenkaan ole tärkeintä mitä on tapahtunut ulkoisesti. Kaikista tärkeintä on se, miten olen muuttunut sisäisesti. Olen tehnyt paljon virheitä, olen elänyt ja tarttunut uusiin mahdollisuuksiin. En ole jäänyt maahan makaamaan, kun elämä potkii vasten kasvoja. Olen tehnyt juuri sitä mikä tuntuu itsestäni parhaalta, enkä ole kuunnellut muiden mielipiteitä tai vastaväitteitä.

oppimista

Virheistä olen ottanut opikseni ja niitä on aivan varmasti vielä odotettavissa erittäin paljon, hyvä niin, koska niiden avulla päästään eteenpäin… Pyrin aina kehittämään itsestäni ”vahvempaa” niin fyysisesti, psyykkisesti kuin verbaalisestikin. Itsensä kehittäminen ei tule loppumaan koskaan.

En voi sanoa kokeneeni paljon, mutta sen voin sanoa, että ajatusmaailmani on muuttunut täysin.

Ehkä se on viisautta, joka minusta paistaa.

JALALLINEN PUTKIRULLA (HIGHROLLER)

Kaupallinen yhteistyö: HighRoller

Sain kesällä kutsun workshopiin, jossa pääsisi kokeilemaan tuotetta nimeltä HighRoller. Olin aikaisemmin kuullut erilaisilta tahoilta positiivista palautetta tästä uudesta innovaatiosta ja tietenkin vastasin tulevani erittäin mielelläni, kun kerran sellainen mahdollisuus tarjottiin. Lyhyesti selitettynä HighRoller on Foam Roller a.k.a Putkirulla, jossa on jalat. Jalkojen avulla rullaa pystytään käyttämään monipuolisemmin sekä ergonomisemmin kuin tavallista putkirullaa. Henkilökohtaisesti aihe kiinnosti minua äärimmäisen paljon, koska kehonhuolto on todella lähellä sydäntäni harrastusteni, koulutukseni ja ammattini puolesta.

highroller-workshop-1

Ajattelin workshopin alussa osaavani käyttää HighRolleria, olenhan käyttänyt putkirullaa useita vuosia: ”Tuskin sen käyttö voisi hirveästi erota tavallisesta putkirullasta.Olin väärässä. Tämä jalallinen putkirulla tarjosi sellaisia rullausmahdollisuuksia joita en varmasti olisi tajunnut hetkeen hyödyntää, ellen olisi saanut kuulla niistä.

Tunti aloitettiin tuote-esittelyllä, kerrottiin muun muassa mistä se oli saanut alkunsa. Sen jälkeen käytiin läpi putkirullauksen perusteita ja faskioiden eli lihaskalvojen merkitystä. Faskiat olivat itselleni jo ennestään tuttu käsite sekä olen myös kirjoittanut putkirullauksesta ja sen hyödyistä aikaisemmin (Putkirullaus (Foam Rolling)). Vaikka aihe olisi ollutkin tuntematon, niin asiat selitettiin todella hyvin ja selkeästi — aivan varmasti jokainen tunnilla oleva ymmärsi, miksi ja mitä tulemme tekemään.

HighRollerin ulkonäöllinen ja teknillinen toteutus tekivät minuun suuren vaikutuksen. Rullan pintamateriaali on vahva ja kuviointi hyvännäköinen. Rullan sisällä pystyy säilyttämään kaikki pienemmät osat, joka tekee kuljettamista helppoa (oma kantokassi). Jokainen osa on laadukas ja HighRoller tuntuu tukevalta pystyttäessä. Jaloista saa helposti pidemmät varsiosat irti ja jalkapalojen alla on liukuesteet, joiden avulla rullaa pystytään käyttämään alustalla kuin alustalla. Kaikin puolin erittäin tasokas tuote.

highroller-kuljetus-valmis

highroller-ruuvi

highroller-osina

highroller-kayttovalmis

Rullaaminen HighRollerilla oli huomattavasti mielyttävämpää ja fyysisesti vähemmän kuormittavaa kuin tavallisella putkirullalla. Sinun ei tarvinnut kannatella omaa painoasi niin paljon, koska rullan jalat mahdollistivat monipuolisemmat rullausasennot. Ergonomista. Ohjaaminen koko tunnin ajan oli erittäin rentoa ja energistä. Ohjaaja tiesi mistä puhui, sillä hänen antamansa informaatio kävi yksi yhteen omien kokemuksieni ja koulutukseni kanssa. Hän myös osasi hyödyntää kaikkia tuotteen ominaisuuksia ja pystyi vastaamaan varmuudella kaikkiin esitettyihin kysymyksiin.

Putkirullaus tekniikat
Kävimme workshopissa läpi erilaisia rullaustekniikoita suurimmille lihasryhmille. Näitä tekniikoita pystyy hyödyntämään myös tavallisen putkirullan kanssa, mutta jalallisella putkirullalla ne ovat huomattavasti helpommin toteutettavissa.

1. Pitkä kevyt rullaus
Tarkoitus lämmittää lihasta kevyellä tuntumalla. Pidetään rullaamisen tahti suhteellisen nopeana. Sopii erityisesti lihasten lämmittämiseen, esimerkiksi ennen harjoittelua.

2. Pitkä hidas rullaus
Edetään koko lihasrungon matka, lisäten hieman painetta (kipua ei saa tuntua). Rullausnopeus pidetään noin 3 cm / sekunnissa. Sopii lihasten palautumiseen ja nestekierron lisäämiseen.

3. Pyörivä rullaus
Voidaan toteuttaa paikallisena tai etenevänä rullauksena. Pyritään vaikuttamaan kuona-ainekertymiin, jolloin pysähdytään lihaksen ”kipukohtaan”, kunnes kivun tuntemus lievittyy.

4. Sivulta sivulle rullaaminen
Liikutetaan lihasta rullan päällä sivulta sivulle, jolloin pyritään saamaan lihaskalvoihin liikettä.

5. Paine (Triggerpiste)
Pysähdytään lihaksessa olevan kipupisteen päälle. Lisätään painetta ja pidetään se noin 30 sekunnista muutamaan minuuttiin tai kunnes kivun tunne helpottaa. Pyritään ”pakottaa” lihas rentoutumaan.

highroller-takareisi

highroller-pohje

highroller-reiden-ulkosyrja

highroller-selka

Yllä demonstroituna muutamia esimerkkejä liikkeistä joita HighRollerilla pystytään tekemään (Takareisi, Pohje, Reiden ulkosyrjä ja Yläselkä). Kuvista voi nähdä jalallisen putkirullan monipuolisuuden. Sitä voidaan käyttää joko jaloilla tai ilman, sekä jopa vain toisen puolen jalkojen ollessa kiinnitettyinä. Rulla pysyy hyvin paikoillaan ja on tukeva kaikissa olomuodoissaan. Ja esimerkiksi pystyssä tehtävien liikkeiden helpottamiseksi voidaan hyödyntää rullan päissä olevia ruuveja, joista saa hyvin tukea.

Henkilökohtaisesti minun on vaikea keksiä HighRollerista mitään pahaa sanottavaa. Tottakai sen kasaaminen ja purkaminen vievät oman aikansa, mutta se on sen arvoista. Omassa arjessani se on saanut pysyvän paikan kehonhuollon osa-alueella.

Lisää tietoa HighRollerista heidän kotisivuillaan:
HIGH ROLLER – FOAM ROLLING ELEVATION