KUINKA PITÄÄ MOTIVAATIOTASOT YLLÄ

Jokaisella on omanlaisensa tapa lähestyä asioita ja ylläpitää mielenkiintoaan jotakin asiaa kohtaan. Väärää keinoa ei tietenkään tässäkään asiassa ole. Esimerkkeinä voisi toimia muun muassa: tahto olla paras, palava intohimo tai halu kehittää itseään. Yhdelle palkintokaapin koko saattaa määritellä hänet ihmisenä, tähtäimessä on ainoastaan seuraava pokaali ja se pitää hänet pelissä mukana. Toisella on ollut syntymästä asti intohimona muiden ihmisten auttaminen ja huomioiminen, hän saa suunnattoman onnellisuuden tunteen jo pelkästään kiitollisesta hymystä tai arvostavasta kiitoksesta. Kolmannelle henkinen pääoma on rikkautta parhaimmillaan, hän lukee mielellään sekä opiskelee paljon vain kehittääkseen itseään.

Mikään edellä mainituista vaihtoehdoista ei ole toista huonompi. Ja, jos olet jo löytänyt tavan motivoida itseäsi sekä tiedät miten hyödyntää sitä. Mahtava homma.

Et ole vielä löytänyt toimivinta tapaa?
Ei hätää. Tulet sen vielä löytämään. Tapoja on tuhansia. Mieti ensimmäisenä hiljaa itseksesi: Minkä takia nouset aamulla ylös sängystä, mikä saisi sinut mahdollisesti nousemaan sängyn pohjalta vieläkin nopeammin? Se saattaa olla jollekin konkreettisesti kosketeltavissa, ehkä se on raha tai jokin esine. Joku haluaa jättää perintönä tuleville sukupolville ajateltavaa kuvien, tekstien, äänen tai videoiden muodossa. Joidenkin elämä on siinä pisteessä, että terveydentila vaatii fyysisiä muutoksia elämänlaadun parantamiseksi. Oli se sitten mikä tahansa asia tai keino, jolla voit saada itsesi aamulla nopeammin sängystä ylös, hyödynnä sitä!

Philosophy

Kun keino itsensä motivoimiseksi on löytynyt, sitä ei saa päästää menemään, sitä ei saa kadottaa. Sen pitäisi pysyä kokoajan kirkkaana mielessä. Vain sitä kautta tavoitteita voidaan saavuttaa. Joskus kuitenkin jokaisella saattaa olla sellaisia päiviä, kun tavoite sumenee silmissä ja motivaatiota sen saavuttamiseksi on vaikea löytää. Silloin konkreettiset muistuttajat ympärillä auttavat äärettömän paljon. Kerron muutaman esimerkin tälläisistä asioista, minkälaisia ne voisivat olla:

1. Päivämäärän asettaminen.
Haluat ehkä päästä johonkin oppilaitokseen sisään. Yleensä valintakokeita varten kerrotaan päivämäärät valmiiksi, tiedät tasan tarkkaan milloin ne ovat ja kuinka montaa päivää niihin on. Kuvitellaan, että sait valintakoekutsun tänään ja siinä kerrotaan jokin sivumäärä mikä pitäisi lukea kirjallista osuutta varten. Kokeisiin on vain 90 päivää aikaa. Aika milloin lukeminen kannattaa aloittaa on nyt! 90 päivää ei ole pitkä aika. Miksi antaisit siitä edes yhden päivän etumatkan muille? Konkreettinen päivämäärä on merkitty ja siihen asti on syytä antaa kaikkensa, jos oikeasti haluaa tosissaan saavuttaa sen mitä päivämäärän alle on kirjattu.

Kun asettaa itselleen päivämäärän jollekin tavoitteelle tai asialle, se pakottaa ihmisen toimimaan ahkerammin saavuttaakseen haluamansa. Päivämäärä lähestyy vuorokausi vuorokaudelta ja mitä lähemmäksi sitä tullaan niin sitä kovemmaksi kasvaa halu suoriutua.

Reading

2. Kerro ystävälle.
Ystävät eivät anna ystävien luovuttaa tai pudota. He ovat tukenasi, kun teet isoja päätöksiä. Haluat sitten muuttaa elämäntapasi parempaan suuntaan tai vaihtaa työpaikkaa. Anna ystävien tietää aikeistasi ja he tukevat sinua! Todelliset ystävät eivät kiusoittele sinua donitseilla, kun aiot laihduttaa vaan repivät ne käsistäsi ja heittävät pois. Todelliset ystävät eivät myöskään häiritse sinua lukiessasi tärkeää koetta varten tai harjoitellessasi ratkaisevaa näytöstä varten, he kannustavat ja pitävät sinulle peukkuja. Kerro ystävälle.

Friends Girls

3. Fyysisen olomuodon muuttaminen kuvan avulla.
Haluat mahdollisesti laihtua tai saada lihasmassaa. Ensimmäisenä on pidettävä mielessä, että useiden vuosien, mahdollisesti useiden kymmenien vuosien aikana muokkaantunutta ulkokuorta ei ole mahdollista saada muuttumaan hetkessä. Viikko ei varmasti tule siinä riittämään, eikä kuukausi, se vaatii lukuisien kuukausien tai vuosien omistautumisen. Tee päätös, mutta älä odota mahdotonta, ainakaan ihan pian tapahtuvaksi.

Ota kuva itsestäsi päätöksen ensimetreillä. Kirjoita kuvan taakse päivämäärä ja tarpeelliset mitat kuten paino, vyötärön tai hauiksen ympärys. Mikä ikinä tavoitteesi onkaan. Kiinnitä kuva paikkaan josta sen löydät ja näet. Kerro vanhalle itsellesi hyvästit, koska takaisin ei ole enää paluuta. Matka on kirjaimellisesti alkanut. Aina, kun tulee hetki jolloin oma peilikuva valehtelee, eikä mikään tunnu etenevän — palaa tämän kuvan luokse ja katso sitä tarkkaan. Jokin on aivan varmasti muuttunut. Teit päätöksen ja lähdit oikeaan suuntaan, jatka eteenpäin. Et halua nähdä kuvan henkilöä enää, sanoit hänelle jo hyvästit.

Jos et halua sitä tarpeeksi, keksit aina tekosyyn.

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

2 vastausta artikkeliin “KUINKA PITÄÄ MOTIVAATIOTASOT YLLÄ”

  1. Kysymykseni ei tähän postaukseen liity, mutta haluaisin kysyä mielipidettäsi!

    Kumpaa tapaa suosit/suosisit jos lasketaan kaloreita 21- vuotiaalle nuorelle miehen alulle, joka haluaa kasvattaa jo ennestään olevaa lihasmassaa? Ensimmäinen tapa on se 1g rasvaa per painokilo, 4g hiilareita per painokilo ja 2g proteiinia per painokilo.
    Toinen tapa on se 30% hiilareita, 40% proteiinia ja 30% rasvoja. Eli kumpi on sinun mielestäsi parempi tapa?

    Kiitos jo etukäteen vastauksestasi!

    • Moro!

      Erinomainen kysymys.

      Aloittelijalle varmasti erittäin hyviä yksinkertaisia päälinjoja nuo suhteellisen tarkat gramma määrät per painokilo. Niistä on helppo aloittaa, mutta sitten kun oman kehon käyttäytyminen alkaa tulemaan tutummaksi ja mukaan astuu ehkä jotain dieettejä (paleo, karppaus jne.) niin asiat muuttuvat huomattavasti vaikeammaksi ja vaaditaan enemmän säätämistä. Ei nyt kuitenkaan lähdetä ihan niin kaukaa hakemaan…

      Eli aloittelijana ”linjatuista” gramma määristä on mielestäni hyvä aloittaa. Mutta jokainen kuitenkin on yksilö ja keho käyttäytyy eri tavoin.

      Henkilökohtaisesti olen kokeillut monenlaista ja tällä hetkellä syön seuraavasti, jos lähdetään prosenttiosuuksia laskemaan kaloreista:
      20 % proteiinia / 60 % hiilihydraattia / 20 % rasvaa.

      Voin puhua vain omasta puolestani ja itselleni olen kokenut parhaaksi pitää proteiinien määrät vakiona (hieman yli 2 g / painokilo). Sitten hiilihydraattien ja rasvojen kanssa pelailen jonkin verran (lähinnä niiden lähteiden muodossa). Hiilihydraatteja tulee paljon, korkean aineenvaihdunnan takia.

      Loppujen lopuksi yksilölliset erot voivat olla niin suuria, että nuo prosenttiosuudet voivat olla mitä vain. Kultaista keskitietä tuskin onkaan.

      Toivottavasti vastasin kysymykseen ja anteeksi hieman ympäripyöreä vastaus. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta