KANNA RYHTISI YLPEYDELLÄ

Pituudesta voidaan olla montaa mieltä. Toiset ihailevat pitkiä ihmisiä, kun toiset pitävät hieman lyhyemmistä. Meitä löytyy maapallolta useaan erilaiseen lähtöön. Yksi saattaa olla synnynnäisesti lyhytkasvuinen ja vaatteet täytyy etsiä lastenosastolta. Toinen kasvaa yli 200 cm pitkäksi ja kolauttelee päätään ovenkarmeihin. Kun taas kolmannen pituuskasvu pysähtyy kansallisten pituus keskiarvojen sisäpuolelle.

Yhdessä asiassa olemme kuitenkin samalla linjalla. Nimittäin siinä, ettemme voi vaikuttaa omiin geeneihimme. Pituuskasvu määräytyykin hyvin pitkälti geneettisen valinnan kautta. Meille on ennalta määräytynyt pituus, joka toteutuu, jos kasvuolosuhteet ovat kunnolliset. Kasvuolosuhteisiin vaikuttaa muun muassa ravitsemus, sairaudet ja elämäntavat.

Sitten tullaan siihen, että tuskin kukaan haluaisikaan vaikuttaa omaan pituuskasvuunsa tietoisesti. Ei ainakaan ennen murrosikää. Murrosiässä asiat saattavat silti kääntyä päälaelleen, se on herkkää aikaa. Hormonit hyrräävät ja mielialat voivat pomppia laidasta laitaan sekunneissa. Kriisejä tulee ja kriisejä menee. Murrosikä ei tietenkään tuo jokaiselle mukanaan ”hankaluuksia”, mutta moni saattaa niistä kärsiä omalla tavallaan…

Seeking 3

Allekirjoittaneen tarina
Kasvoin 15-16 ikävuosien välillä noin 20 cm vuodessa. Pitkä olin jo aikaisemmin, mutta nyt pituutta oli koko komeudessaan 193 cm. Se oli psyykkisesti ja fyysisesti itselleni kova paikka. En tuntenut sopivani muottiin, kun luokalla lähes jokainen oli kaksi päänmittaa lyhyempi. Niin kuin arvata saattaa pituuskasvu toi mukanaan myös toiminnallisia muutoksia ja ”kömpelyys” vain lisääntyi. En koskaan ole ollut liikunnallisesti lahjakas, muttei pituus ainakaan asiaa yhtään auttanut.

Olin niihin aikoihin hirveän epävarma ja valmis antamaan pituudestani 20 cm pois saman tien, jos se vain olisi ollut mahdollista. En osannut arvostaa sitä. Kävelin tiedostamattani todella huonossa ryhdissä, koska halusin olla pituuden suhteen samalla tasolla kuin muut. Sitten eräänä päivänä ruokailuun mennessämme yksi luokkalaisistani kysyi minulta: ”Aaro, miksi kävelet aina noin kumarassa?”. — Enpä ollut aikaisemmin asiaa ajatellut, katsoin ryhtiäni peilistä… Se tavallaan herätti minut tajuamaan todellisuuden. Ryhtini oli surkea ja asento näytti kamalalta.

Tajusin, etten voi pituudelleni mitään. Miksen kantaisi sitä ylpeydellä? Aloin tietoisesti kiinnittämään huomiota ryhtiini joka päiväisissä toiminnoissa. Joka kerta kävellessäni peilin ohi pyrin korjaamaan ryhtiäni: Rinta pystyyn, hartiat taakse ja lantio eteen…

Ryhdin kuntoon saaminen ei ole ollut mikään lyhytaikainen projekti. Useita vuosia kestäneet huonossa ryhdissä käveleminen ja istuminen olivat jättäneet jäljet. Ryhdin kehittäminen on vaatinut minulta vähintään yhtä monta vuotta tietoista vartalon kontrollointia ja jatkuvaa ajatustyötä. Projekti nimittäin jatkuu vielä tänäkin päivänä, en ole täydellisen tyytyväinen omaan ryhtiini ja välillä herään siihen kuinka huonossa ryhdissä kävelenkään.

Nykyään kuitenkin osaan arvostaa pituuttani, enkä antaisi senttiäkään pois.

Seeking 4

Tarinan opetus

Olet sitten minkä pituinen tahansa, ole siitä ylpeä. On aivan turhaa lähteä miettimään: ”Kumpa olisin 10 cm pidempi tai lyhyempi…”. Sitä ei tule tapahtumaan. Et pysty siihen vaikuttamaan. Mihin sitten pystyt vaikuttamaan on se, että miten asiaan suhtaudut. Pituutesi ei ole este, eikä hidaste. Se miten sitä hyödynnät on vain itsestäsi kiinni. Älä anna pituuden rajoittaa elämääsi niin kuin minä tein.

Annan yhden esimerkin: Olen kuullut monen pitkän naisen sanovan etteivät viitsi käyttää korkokenkiä, koska ovat niiden kanssa ystäväpiiriään huomattavasti pidempiä ja suurin osa miehistäkin jää pituudessa kakkoseksi — kiertävät kaukaa (alemmuuskompleksi). Jos oikeasti haluat laittaa korkokengät, laita! Pue ne ja kanna niitä itsevarmuudella. Me miehet ainakin katsomme sinua vain ja ainoastaan ihaillen ylöspäin.

 Ota pituudestasi kaikki irti ja erityisesti kanna ryhtisi ylpeydellä! Itsevarmuus on kaunista.

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

2 vastausta artikkeliin “KANNA RYHTISI YLPEYDELLÄ”

  1. Hyvä aihe! Vielä jatkoksi toivon venyttely- ja lihaskuntoliikkeiden ohjeita, jotka tukevat hyvään ryhtiin pääsemistä!!
    Itselläni on kamala ryhti ja yritän toki aina ”oikaista” itseni, kun vaan muistan. Helppoa se ei todellakaan ole, koska useiden vuosien huonoryhtisyys on jättänyt jälkensä kehooni väärällä tavalla.
    Pituuteni ei ole ollut ongelma, mutta isot tissit kyllä. Huonoryhtisyydellä olen niitä yrittänyt teininä peitellä. Tästä kierre alkoi ja vaikka en tissejäni enää häpeä, huono ryhti on tiukassa. Eli treenivinkkejä! Kiitos!

    • Moi Kirsi!

      Kiitoksia erinomaisesta kirjoitusaihe ehdotuksesta! Täytyy alkaa suunnittelemaan ja työstämään tekstejä aiheeseen liittyen.

      Varmasti moni muukin joutuu huonosta ryhdistä / ryhtiongelmista kärsimään. Ei tämä koko ajan koneistuva ja istumaan lähes pakottava yhteiskunta ainakaan asiaa yhtään auta… On kuitenkin hyvä, että tiedostat kyseisen asian itsessäsi ja pyrit siihen vaikuttamaan, se on jo suuri askel oikeaan suuntaan. Vaikeintahan on aloittaa. On vain yritettävä ensimmäisenä kiinnittää enemmän ja enemmän huomiota siihen.

      Tsemppiä! Palataan asiaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta