INHOKISTA SUOSIKIKSI — MITÄ SE VAATII?

Meillä kaikilla on niitä. Asioita, jotka mieluummin kiertäisimme tai jättäisimme kokonaan tekemättä kuin, että menisimme suoraan niitä kohti. Moni saattaa jättää kyseiset asiat huomiotta ja lähteä toiseen suuntaan. Kun taas toiseen kategoriaan kuuluvat he, jotka suuntaavaat tälläisiä asioita päin ja ottavat ne mielellään vastaan, haasteena.

Stairs 2

Mitä se sitten vaatii, että epämiellyttävistä asioista saadaan vähemmän epämielyttäviä tai jopa miellyttäviä?

1. Toistoja, toistoja, toistoja ja toistoja toisensa perään.
Kysymys on siitä, että asiasta muokkaantuu tapa. Joidenkin mukaan uuden tavan omaksuminen vaatii kolme (3) viikkoa, kun toisaalla kolmen viikon väite kumotaan ja aikamääre nostetaan jopa kahteentoista (12) viikkoon. Viikkomäärillä ei kuitenkaan ole perjaatteessa väliä. Tässä asia yhteydessä ainoastaan sillä on merkitystä, että tapojen sisäistäminen vaatii paljon huomiota ja jatkuvaa työstämistä. Jos et ole valmis kohtaamaan epämiellyttäviä asioita säännöllisesti niin todennäköisesti ne myös pysyvät sellaisina.

2. Ajatusmallin muuttaminen.
Sen sijaan, että näkisit aina punaista jonkun lausuessa sanan: ”Crossfit.” (tai olkoon asia aivan mikä tahansa), niin yritä nähdä asian positiiviset puolet. Negatiivisuudella et todellakaan voita mitään. Mielestäsi kippileuat saattavat näyttää todella typeriltä tai edellisenä vuonna rikoit olkapääsi tempausta tehdessäsi — Crossfit urasi jäi siihen. Ehkä asiat ovat niin, mutta niiden esiintuominen negatiivisessa valossa on täysin turhaa ja aiheutat ympärillesi ainoastaan huonon ilmapiirin sekä kiusallista hiljaisuutta. Kokeile puolestaan erilaista lähestymismallia, ota ajatukset mielenkiinnolla vastaan, saatat oppia jotain uutta. Jokainen kuitenkin harrastaa Crossfittiä vain kehittääkseen itseään, onko se huono asia? Ei ole. Sinun ei tarvitse siitä pitää, mutta moni muu on asiasta eri mieltä.

3. Erilaisien lähestymistapojen kokeileminen.
Joku inhoaa kuntosaliharjoittelua ja toinen vihaa porrastreenejä tai juoksua. Asioita voi tehdä niin monella tavalla että on lähestulkoon virhe jämähtää paikoilleen vanhoihin kaavoihinsa. Perinteinen portaiden nouseminen ylös ja alas voi olla älyttömän turhauttavaa puuhaa. Ei sen kuitenkaan tarvitse aina toistaa samaa rutiinia, erilaisia liikkumistyylejä on kehitetty portaita varten satoja, ellei tuhansia. Ne saattavat näyttää hassuilta, mutta johtopäätöksiä ei kannata tehdä ennen kuin kokeilee! Saatat löytää jotain mahtavaa. Juoksumaastojakin on miljoonia erilaisia. Ehkei tavallinen hölkkääminen maantietä pitkin edestakaisin ole sinua varten, mutta jokin toinen vaihtoehto varmasti voi miellyttää enemmän. Uskalla kokeilla kaikkea, ennen kuin suljet ne pois vaihtoehdoista.

4. Aloita ja motivoidu.
Oletko koskaan saavuttanut jotain näkemättä yhtään eforttia sen eteen? Yleensä vastaus on kieltävä. Harvoin myöskään saavutetaan mitään etteikö edestä löytyisi jotain ei niin miellyttävää. Jokaisen on pakko aloittaa jostain ja sen jälkeen kysymys kuuluu seuraavasti: ”Tulevatko epämiellyttävät tilanteet olemaan sinulle esteitä, hidasteita vai haasteita?” Jos vastauksesi on jompikumpi jälkimmäisistä vaihtoehdoista, joko hidaste tai haaste, olet oikeassa suunnassa. Niistä molemmista tullaan selviämään, ei niin mieluisat tilanteet eivät ole tulleet tänne jäädäkseen. Motivoidu niistä, kohtaa ne rohkeasti, mitä voikaan löytyä niiden toiselta puolelta? Ja vastaus ”este” on vain yksinkertaisesti väärä.

Stairs 1

Henkilökohtaisesti inhosin monien vuosien ajan treenata jalkoja, oli sitten kyseessä pakarat, etu- tai takareidet. Joka viikko joka tapauksessa kuitenkin tein alaraajat. Ei se koskaan minua sytyttänyt kun harjoitusohjelmassa oli seuraavana vuorossa jalkapäivä. Päinvastoin. Mutta se oli vain pakko tehdä, koska mielessä pyöri vahvasti pelkokuvat ”chicken legseistä”. Sellaiseen tilanteeseen en todellakaan halunnut päätyä. Viikosta toiseen oli aina yksi treenipäivä jonka olisi mielellään voinut skipata kokonaan. Siitä oli kuitenkin tullut tapa, ei ehkä niin mieluinen, jokaviikkoinen silti. Todennäköisesti en pitänyt jalkojen treenaamisesta, koska ne ovat fyysisesti ja psyykkisesti haastavimmat lihasryhmät harjoittaa.

Ajan kuluessa olen kokeillut paljon erilaisia liikkeitä, variaatioita ja harjoitustyylejä. On löytynyt paljon hyviä tekniikoita, joita tekee mielellään. Valtavasta valikoimasta pitää vain löytää ne itselleen sopivat harjoitteet. Motivaation puutteesta ei ole koskaan myöskään jäänyt harjoituksia väliin. Jokainen lihasryhmä on treenattava, miellytti tai ei. Ihminen on kuitenkin kokonaisuus, eikä mitään tiettyä osaa kehosta pidä ylikorostaa tai jättää oman onnensa nojaan.

Kaikkein tärkeimmäksi asiaksi kuitenkin uusien erilaisten liikkeiden, toistomäärien ja motivaation joukosta itselläni nousee ajatusmallin muuttaminen. Ihmisen keho on vahva koneisto, mutta mieli on se joka asettaa sille rajat sekä tavoitteet. Kun mieli on tarpeeksi luja niin keho kyllä seuraa perässä. Sitä osa-aluetta olen pyrkinyt kehittämään. Enää jalkojen harjoittaminen ei tunnu pakonomaiselta. Jalkapäivät tuntuvat mukavilta haasteilta, jotka haluaa ottaa vastaan. Ne ovat fyysisen olemuksen ja mentaalipuolen taisteluita, joista tullaan aina vahvempana takaisin. On mahtavaa puskea kehoa kerta toisensa jälkeen pidemmälle ja pidemmälle, eikä hikipisaroitakaan tarvitse säästellä. Kun jalka ei enää taivu ja kyykkyyn ei enää pääse — se sattuu ja tuntuu pahalta, mutta sen jälkeen on aina voittajafiilis. Parempaa tunnetta ei ole kuin seuraavan päivän lihaskivut ja tuskaiset askeleet!

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta