KUUNTELE KEHOA — KIPU & LOUKKAANTUMINEN

Suomalaisella mentaliteetilla pusketaan usein treenistä toiseen, vaikka takaraivossa jyskyttäisi kipu ja taustalla voisi jo olla loukkaantuminenkin. Varsinkin miesten keskuudessa voi huomata tämän mentaliteetin pitävän edelleen pintansa. Jokainen varmasti ymmärtää, että treenatessa vääränlainen kipu ei ole hyvästä. Se on merkki jostain. Silti ei vieläkään aina osata tulkita tai haluta uskoa omaa kehoaan, kun se signaalein kivun välityksellä haluaa kertoa meille jotakin. Keho on tärkein työkalusi ja kuoresi, jonka pitäisi kestää loppuelämän. Mikset siis kuuntelisi kunnolla, mitä se haluaa sinulle sanoa?

Usein voidaan luulla, että painojen määrä on ainoa mittari, millä voidaan määrittää kehitys. Käytetään niitä liikkeitä, joissa pystytään liikuttelemaan suurimpia rautoja ja noudatetaan orjallisesti harjoitusohjelmaa, osaamatta tai haluamatta soveltaa sitä. Sattuu. Liikkeet tuottavat kipua — silti ne on tehtävä, koska jos kuormat eivät ole nousujohteisesti kasvussa niin kehitys lakkaa. Aloittelijoille tälläinen ajatusmalli voi olla ainoa tapa, koska ei tiedosteta vielä muunlaisia keinoja. Monen on kuljettava se tie, mutta mitä pidemmälle mennään ja mitä enemmän treenivuosia kertyy niin olisi myös syytä alkaa tiedostamaan, ettei painomäärä ole ainoa kehityksen mittari. On kuitenkin aina heitä, joille painot ovat kaikki kaikessa.

Foam Rolling 2

Mistä kipu kertoo?

Kipu on kehon signaali, varoitusmerkki, joka kertoo elimistön häiriötilasta tai vammasta. Se signaali olisi syytä ottaa vakavasti. Kehoa ympäröivät hermopäätteet tuskin lähettävät huvikseen aivoille viestiä siitä että nyt koskee. Kivun kustannuksella on jopa typerää jatkaa harjoitusta. Keskeytä, ota vähän takapakkia ja mieti: ”Onko liikettä järkevää toistaa heti vai tunnustellaanko seuraavalla kerralla uudestaan?” Todennäköisesti liikettä ei kannata lähteä toistamaan saman tien uudelleen, koska kipusignaali on merkki siitä, ettei kaikki ole niin kuin pitää.

Esimerkki 1: Haet penkkipunnerruksessa raskasta kuuden toiston sarjaa (6 x 140 kg), Neljännen toiston kohdalla oikeanpuolen rintalihaksessa tuntuu viiltävä kipu. Jätät sarjan kesken, Tarkistat mistä on kysymys ja onko lihas kunnossa. Ei käynyt pahasti, selvittiin säikähdyksellä.
Esimerkki 2: Sama alkutilanne kuin kohdassa 1. Neljännen toiston kohdalla tunnet viiltävää kipua oikeanpuoleisessa rintalihaksessa, mutta jatkat sarjaa. Viides toisto onnistuu. Koskee. Kuudennella toistolla rintalihas repeää. Loukkaantuminen.

Kohdassa yksi ymmärrettiin kuunnella kehon varoitusmerkkejä. Onneksi. Seuraavilla treenikerroilla on todennäköisesti syytä kokeilla penkkipunnerrusta hieman varovaisemmin, mutta pahempi loukkaantuminen ainakin pystyttiin välttämään. Kohdassa kaksi taisteltiin kivusta huolimatta. Huono päätös. Sen takia monen kuukauden penkkitreenit jäävät todennäköisesti kokonaan välistä ja edessä on lepoa sekä kuntoutusta.

Aina kipu ei kerkeä varoittamaan ennen kuin todella sattuu, mutta signaaleja on kuitenkin syytä pitää silmällä. Harvemmin ongelmat paranevat samalla tavalla kuin ovat tulleet. On pidettävä mielessä ettei mikään liike ole ylivertainen. Kaikki on korvattavissa. Mikäli edellä mainittu penkkipunnerrus on lempiliikkeesi, mutta sen tekeminen aiheuttaa joka kerta kipua niin on syytä vaihtaa hetkeksi joihinkin muihin liikkeisiin, jotka eivät synnytä kivun tuntemuksia ja palata taas myöhemmin varovaisesti penkkipunnerruksen pariin.

Ei ole mitään syytä rikkoa itseään pidemmäksi aikaa muutaman liikkeen takia tai, että oman kehon kuunteleminen oli toissijaista verrattuna tuloksiin. Hetkellinen lepo on varmasti parempi ratkaisu kuin pidempiaikainen loukkaantuminen tai pahimmassa tapauksessa pysyvä vamma, joka estää harjoittelun kokonaan.

Lähes jokainen varmasti osaa erottaa terveen lihaskivun sellaisesta kivusta joka ei harjoitteluun kuulu.

Jätä suurin ego kotiin ja kuuntele.

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta