100 KG HAAMURAJA — 5 000 KCAL PÄIVÄSSÄ (KEHITYSKUVIA)

Aamupaino on jo hetken aikaa näyttänyt yli sadan kilon ja iltapaino on korkeimmillaan näyttänyt lukua 104 kg. Yksi pitkäiaikaisista tavoitteistani on ollut 100 kilon saavuttaminen ja nyt se on konkreettisesti kosketeltavissa! En ole kuitenkaan missään vaiheessa halunnut saavuttaa sitä syömällä runsaskalorisia ruokia, jotka sisältävät paljon niin sanottuja ”tyhjiä kaloreita”. Kaikki kalorit on pyritty ottamaan hyvistä raaka-aineista ja noin 95 % ajasta olen noudattanut laatimaani ruokavaliota (MINKÄLAINEN RUOKAVALIONI ON JA MITÄ SYÖN?).

Vaaka - 100 kg

Mitä 100 kiloa itseltäni vaati?
Syömistä, itsensä tutkimista, päättäväisyyttä, pitkäjänteisyyttä ja kokeilemista.

Syön noin 5 050 kaloria päivässä, esimerkiksi hiilihydraatteja tulee yli 700 grammaa. On pitänyt etsiä ruoka-aineita ja valmistustapoja, jotka toimivat itselläni kaikista parhaiten. Tietenkin asioita hieman rajoittaa opiskelijabudjetti ja se ettei ruokahaluni ole luonnostaan mikään hyvä.

Välillä sitä pyörittelee skenaarioita mielessään, että mitä jos aineenvaihduntani olisi edes vähän hitaampi tai mitä näillä kalorimäärillä tapahtuisi, jos olisin 10 cm lyhyempi? Toisin sanoen: Ei tämä homma aina ruusuilla tanssimista ole — toisaalta, jos olisi, niin olisiko kaikki silloin sen arvoista?

Viimeksi, kun mielestäni tosissaan tavoittelin 100 kilon haamurajaa, paino nousi 90 kilosta – 96 kiloon. Sen jälkeen pää ei enää kestänyt, ruokavalio oli liian yksipuolinen (makaroni jauheliha ja niin edelleen). Se oli henkien taistelua, jokainen ateria oli sotatanner. Lopulta päätin aloittaa dieetin ja painoni laski 96 kilosta – 88 kiloon. Jälkeen päin sitä on miettinyt, kuinka kaiken olisi voinut tehdä niin paljon paremminkin. Onneksi täällä ollaan oppimassa ja samoja virheitä ei enää tehdä uudestaan.

Nyt viisaampana ja enemmän tietotaitoa sekä kokemuksia keränneenä tunnen itseni hieman paremmin. Aikaisemmin ajattelin ruoasta näin: ”Ei sillä ole mitään väliä miltä ruoka maistuu, kunhan se ajaa tarkoituksensa, paino nousee ja lihas kasvaa.” Ajattelumallissani on tapahtunut muutos kyseisen asian suhteen ja olen tajunnut, että näissä kalorimäärissä sillä on kriittinen merkitys miltä ruoka maistuu (ainakin itselleni).

Nykyään vietän mielelläni keittiössä enemmän aikaa ja teen kunnollisia, monipuolisia ja maistuvia ruokia. Joita pystyn syömään paremmalla ruokahalulla ja nopeammin. VS. Että tekisin yksipuolisia ruokia mahdollisimman nopeasti, jotka eivät loppupeleissä enää edes maistu hyvältä. — Tullaan Fifty-Fifty -tilanteeseen, aikaa kuluu molempiin kuitenkin yhtä paljon. Joko vietän ajan keittiössä tai vietän ajan syömällä, taistellen, huuhtoen ruoan vedellä kurkusta alas. Kumpi kuulostaa järkevämmältä vaihtoehdolta?

Mikä tätä projektia on myös helpottanut on se, että kaikkia taitoja pystytään kehittämään ja ruokahalukin lukeutuu tähän joukkioon. Niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin niin ruokahalu kasvaa syömällä.

Pohdinta
Yhdellä ajatuksella on mukava leikitellä aika ajoin… Aloittaessani tämän harrastuksen olin yhtä pitkä kuin nytkin, tosin painoin noin 62 kiloa. 62 kg → 100 kg. Nopealla laskutoimituksella saadaan painossa heittoa noin 40 kg. Se on iso harppaus. Vaikkei peilissä muutos omaan silmään näytä isolta niin lukuina muutos kuulostaa ja näyttää hyvältä.

Me Vs Me 2

Vasemmanpuoleiset kuvat on otettu kesällä 2010 ja oikeanpuoleiset kuvat kesällä 2015. Eroa kuvien välillä on viisi (5) vuotta ja noin 30 kiloa. Matkalle on mahtunut paljon ylä- ja alamäkiä — moni lahjakkaampi varmasti on / olisi tahkonnut samassa ajassa paljon suuremman muutoksen. Ei itseään silti kannata lähteä muihin vertaamaan, jokainen on yksilö. Ja onhan se niin, että tässä varressa on aina ollut ja tulee todennäköisesti aina olemaan paljon tilaa minne uusi lihaskudos on tervetullutta. Tässä kuitenkin esillä pieni pala omasta taipaleestani.

Toinen ajatus mikä välillä pyörähtää mielessä on se, että näillä ulottuvuuksilla olisi varmasti kymmeniä ja taas kymmeniä lajeja, joissa voisin olla huomattavasti parempi kuin tässä. Minulta on kysytty satoja kertoja: ”Pelaanko koripalloa tai lentopalloa vai uinko?” Ei, en tee mitään niistä, enkä ole koskaan tehnyt. Ääriviivojen puolesta minua ei pysty yhdistämään mihinkään kehonmuokkaus lajeihin… Ikävä kyllä. Ehkä vielä jonain päivänä.

En tiedä mikä minut on saanut tähän lajiin rakastumaan, oliko se kohtalo? Miten vain, mutta samalla linjalla jatketaan, itseään pidemmälle vieden ja kehittäen.

Haasteet on tehty voitettaviksi ja virheitä tehdään oppiaksemme.
Ne yhdessä tekevät tästä matkasta niin mielenkiintoisen.

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

8 vastausta artikkeliin “100 KG HAAMURAJA — 5 000 KCAL PÄIVÄSSÄ (KEHITYSKUVIA)”

  1. ei tuosta makaronista ja jauhelihasta pääse eroon mitenkään mutta siitä voi tehdä ihan siedettävän makuista lisäämällä siihen kaikkea. koita esim. sellasta et sipulia, currya, soijakastiketta, pakaste pinaattia, punaisia linssejä, mustapapuja ja ketsuppia. tosta kun mainitsit että ruoan valmistuksen täytyy olla nopeaa niin oon ihan samaa mieltä mutta ei se tarkoita että sen tarttis maistua puulle.

    • Moro!

      Tietenkin jauhelihasta ja makaronista pääsee eroon jos vain tahtoo, mielikuvitus kysymys. Mutta tosiaan hyvältä yhdistelmältä tuo mainitsemasi kuulostaa. Toisaalta niin se on, että aina se hyvältä maistuu, jos suoraan kuumana ja tuoreena syöt. Sitten kun se menee siihen, että tekee 10 annosta kerralla ja syöt 3 – 4 annosta päivässä samaa ruokaa. Loput säilöt ja syöt vielä seuraavat kaksi päivää samoja ruokia — puulle maistuu, vaikka mausteet olisivat mitkä. Henkilökohtaisesti en alkaisi joka päivä, enkä edes joka toinen päivä tekemään ruokaa, jos vain on mahdollista siirtää sitä tekemällä kerralla enemmän. Sen takia tämä hetkellinen kyllästyminen makaroniin, muttei vielä silti ikävä ole sitä tullut. 🙂

  2. Moro! Syötkö ton 5000kcal myös lepopäivinä kun et harrasta mitään liikuntaa?

    • Morjesta!

      Hyvä kysymys. Lepopäivinä jätän treenin aikaiset- ja palautusjuomat ottamatta, mutta oikeastaan muuten aivan samanlaisella kaavalla ollaan liikenteessä. Eli noin 600 – 700 kaloria vähemmän.

  3. ” Minulta on kysytty satoja kertoja: ”Pelaanko koripalloa tai lentopalloa vai uinko?” Ei, en tee mitään niistä, enkä ole koskaan tehnyt. Ääriviivojen puolesta minua ei pysty yhdistämään mihinkään kehonmuokkaus lajeihin… Ikävä kyllä. Ehkä vielä jonain päivänä.”

    Samaistun tähän 100% 😀 Muutama vuosi omasta mielestäni hyvää treeniä takana ja vihdoin näytän koripalloilijalta! ”Juhuu” 😀

    • Moro!

      Haha, mahtavaa, että löytyy muitakin sielunkumppaneita. 😀 Saapa nähdä sitten mikä tulee koripalloilijan jälkeen..?

  4. yritäpä olla uskottava lentopalloilija, kun mittaa on n. 160 cm 😀 että menee se välillä toisinkin päin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta