BACK TO BASICS — UUSI TREENIJAKO

Viimeiseen neljään kuukauteen en ole seurannut minkäänlaista ennalta suunniteltua harjoitusohjelmaa. Kirjoitinkin aikaisemmin siitä, miksen halua toistaiseksi noudattaa ohjelmaa ja yksinkertainen selitys sille on vapaus (MIKSI EN SEURAA HARJOITUSOHJELMAA?). Tietenkin kokoajan olen sen verran pitänyt kirjaa tekemisistäni, että tiedän mitkä lihasryhmät olen harjoittanut milloinkin.

Orjallisen harjoitusohjelmien seuraamisen jäätyä olen löytänyt todella paljon uusia liikkeitä ja liikevariaatioita. Suuri rakkaus on syttynyt muun muassa vastuskuminauhoja kohtaan, käytän niitä lähes jokaisessa treenissä jollain tavalla. Rinta, vatsat, olkapäät, selkä, ojentajat, hauis ja takareidet ovat ainakin löytäneet itselleen vastusta kuminauhoista. Aivan mahtava keksintö.

Vastuskuminauhat

Nyt neljän kuukauden jälkeen olen hieman alkanut kaivata jotain säännönmukaisuutta treenaamiseeni. En kuitenkaan halua täysin tästä vapaudesta päästää irti, koska se tuntuu niin hyvältä. Päätin tehdä itselleni treenijaon. Ainoastaan siis lihasryhmille omat päivänsä ja järjestyksensä. Ei ennalta määrättyjä liikkeitä, sarja- tai toistomääriä.

Jo pelkästään tämäntapainen pieni suunnittelu nopeuttaa ja helpottaa harjoituksia huomattavasti, koska tiedän aina mikä lihasryhmä on seuraavana. Minun ei tarvitse joka kerta ennen treeniä vilkaista kalenteria, mitähän mahdoin tehdä viimeksi. Pystyn pohjustamaan mielessäni tulevia harjoituksia ennalta.

Treenijako

Rinta / Ojentajat / Vatsat

Etureidet / Pohkeet

Selkä / Hauis / Kyynärvarret

Takareidet / Pohkeet

Olkapäät / Epäkkäät / Vatsat

Viikossa tulee viisi (5) lihaskuntoharjoitusta eli kaikki isot lihasryhmät tehdään kerran tai kahdesti läpi. Kahden treenipäivän jälkeen seuraa yksi aktiivinen lepopäivä. Aktiivisina lepopäivinä harrastetaan jotain muuta liikuntaa, esimerkiksi käydään lenkillä, tehdään intervalleja tai mennään kiipeilemään. Saa tehdä ja kokeilla aivan mitä vain, kunhan se liittyy jotenkin liikuntaan.

Kesän lähestyessä ja auringonvalon lisääntyessä aktiiviset lepopäivät ovat itselleni aivan loistava vaihtoehto. Pystyn lähtemään ulos nauttimaan raikkaasta ilmasta ja samalla ehkä hieman tahallisesti, mutta puolivahingossa kaloreita palaa — kesällä rantakunto kiittää.

Spinning

Suunnitelmallisuus lisääntyy, mutta vapaus säilyy.
Vähitellen siirrytään lähemmäs tarkoin suunnitellun harjoitusohjelman noudattamista. Vielä ei kuitenkaan palata sille tielle takaisin, koska vapaus tuntuu hyvältä ja treenit menevät äärimmäisen hyvin perille. Vapaudesta pidetään kiinni niin kauan kunnes mielikuvituksella ei enää ole liikkeitä varastossa, joita haluaisi kokeilla.

Vapaasti, mutta tosissaan.

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta