TOIVEPOSTAUS: MINKÄLAINEN RUOKAVALIONI ON JA MITÄ SYÖN?

Minkälainen ruokavalioni on?

Joku saattaisi luonnehtia ruokavaliotani tarkaksi, koska lasken kaikki kalorit, proteiineista rasvoihin. Mielestäni se ei kuitenkaan pidä paikkaansa, vaikka syönkin lähes joka päivä saman kaavan mukaan. Noudatan samaa kaavaa vain sen takia, että se on helppoa, nopeaa ja suhteellisen edullista. Rutiinit.

Kalorien laskenta on itselleni täysin pakollista, mikäli haluan kehittyä. Olen 193 cm pitkä, painan 97 kg, omistan vilkkaan aineenvaihdunnan ja olen äärimmäisen huono syömään. Muut lihovat joululoman aikana, minä laihdun, jos kaloreita ei seurata. Syömässä täytyy olla 2 – 3 tunnin välein, kirjaamisen unohduttua en sitä tee.

Eli kaavan toistaminen, sekä kalorien laskenta on minulle elinehto. Menen kauppaan, ostan samat ruoka-aineet niin kuin olen viimeiset puoli vuotta ostanut. Se on nopeaa ja helppoa, aikaa ei koskaan ole liikaa.

Välillä saatan syödä jotain ruokavalion ohi, enkä tunne siitä minkäänlaista syyllisyyttä. Harvemmin kieltäydyn mistään herkuista joita tarjotaan. Itse näen ne ainoastaan kaloreina, jotka auttavat minua eteenpäin.

Koska tavoite on saada lisää massaa, niin ruokavalioni ei ole mitenkään ”tiukka”, mutta hieman yksipuoliseksi se on myönnettävä. Minkäs opiskelijana teet, kun täytyy syödä + 4 500 kcal / päivä. Geenejään ei ikävä kyllä ei pysty valitsemaan.

Mitä ruokia syön?
Tämän hetkiset vuorokautiset ateriani voivat näyttää esimerkiksi tälläiseltä:

Aamupala (blenderi)

Kaurahiutale, 100 g
Maitorahka, 250 g
Kaurajauhe, 100 g (suklaa)
Banaani, 100 g

Kalorit: 1020 kcal | Proteiinit: 54,1 g | Hiilihydraatit: 150 g | Rasvat: 23 g

Aamupala

Ateria 1

Broileri, rintafilee, 100 g
Riisi, Jasmiini, 120 g
Broccoli, 150 g
Rypsiöljy, 10 g

Kalorit: 655 kcal | Proteiinit: 38 g | Hiilihydraatit: 95 g | Rasvat: 13 g

Ateria 1.

Välipala

Banaani, 100 g
Riisikakku, 50 g
Tonnikala, vedessä, 140 g

Kalorit: 400 kcal | Proteiinit: 35 g | Hiilihydraatit: 55 g | Rasvat: 2 g

Välipala

Ateria 2

Jauheliha, nauta, 10%, 150 g
Bataatti / peruna, 400 g
Vihreä papu, 200 g

Kalorit: 640 kcal | Proteiinit: 38 g | Hiilihydraatti: 75 g | Rasvat: 15 g

Ateria 2.

Treenin aikainen juoma & palautusjuoma

Malto-Flex, 30 g
BCAA

Whey-80, 40 g
Malto-Flex, 100 g

Kalorit: 650 kcal | Proteiinit: 30 g | Hiilihydraatti: 125 g | Rasvat: 3 g

Palautusjuoma

Ateria 3 (treenin jälkeinen)

Broileri, rintafilee, 100 g
Riisi, Jasmiini, 120 g
Broccoli, 150 g
Rypsiöljy, 10 g
Riisikakku, 50 g

Kalorit: 920 kcal | Proteiinit: 45 g | Hiilihydraatit: 140 g | Rasvat: 16 g

Ateria 3.

Iltapala

Kananmuna, 1 kokonainen
Kananmuna, 6 valkuaista
Avokado, 50 g
Riisikakku, 50 g

Kalorit: 450 kcal | Proteiinit: 30 g | Hiilihydraatit: 35 g | Rasvat: 25 g

Iltapala

Yhteensä

Kalorit: 4735 kcal | Proteiinit: 270 g | Hiilihydraatit: 675 g | Rasvat: 100 g

Mihin kiinnitän eniten huomiota ruokavaliossani?

1. Kalorit. Täytyy syödä yli kulutuksen, jos haluaa massaa saada.

2. Proteiinit. Pyrin saamaan noin 2 g proteiinia / per painokilo. Toistaiseksi sitä tulee yli 2,5 g. Onhan se niin, että hiilihydraatit tai rasvat olisivat halvempia kalorien lähteitä, eikä ylimääräisestä proteiinista ole niin sanotusti enää hyötyä. Aterioilla on kuitenkin ihan kiva välillä puraista jotain muutakin kuin riisiä tai perunaa.

3. Rasvat. Haluan massaa, mutten rasvan muodossa, joten rasvojen kanssa olen tarkka. Rasvat pyrin ottamaan hyvistä lähteistä. 1 g / per painokilo on itselläni tuntunut hyvin toimivalta suhteelta.

4. Hiilihydraatit. Näitä sitten syödään niin paljon, että kalorit tulevat täyteen!

5. Hinta…

Syöminen on itselleni kaikista hankalin osuus tässä rakkaassa lajissa. Välttämätön paha. Mutta koska kaikki muu kyseisessä intohimossa on riippuvaista ravinnosta, siitä ei voi tinkiä — ravinto on silti vain yksi osa-alue suuremmasta kokonaisuudesta. Positiiviset puolet vievät kirkkaasti voiton!

”ET PYSTY SIIHEN.” — LAUSE JONKA HALUAT KUULLA

Jokainen on aivan varmasti kuullut jossain elämänsä vaiheessa lauseen: ”Et pysty siihen.” tai ainakin vastaavaa tarkoittavan sanonnan. Mikäli tätä lausetta ei ole koskaan osoitettu sinulle, olet äärimmäisen onnekas! Se tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, että ympärilläsi olevat ihmiset uskovat sinuun.

Itse kuulun niihin ihmisiin, jotka ovat päässeet kuulemaan tätä lausetta hyvin paljon. Kuulen sitä välillä vieläkin, mutta harvemmin kuin aiemmin. Minua ei kuitenkaan enää haittaa se, etteivät ihmiset ole valmiita uskomaan minuun. Hyvä. Ompahan syy jonka vuoksi taistella — näytän vielä…

Thinking 3

Skenaario:
Saatoin ajatella ääneen asioita, jotka löytyvät tavoitelistaltani tai jotka kuuluvat hurjimpiin unelmiini. Kuulija tyrmäsi ajatukseni. Eikä siinä mitään. Ehkä idea ei sopinut hänen ajatusmaailmaansa. Ehkä se oli liian iso. Ehkä se oli liian kummallinen.

Joka tapauksessa tullaan siihen tilanteeseen ettei kuulija usko minuun ja epäilykset todistavat sen. Hän ei halua uskoa unelmaani. Kerroin unelmastani hänelle siinä toivossa, että hän auttaisi saavuttamaan unelmani, jollain tavalla tukisi tai edes ymmärtäisi. Ei. Täystyrmäys.

Hän ei selvästi halua olla osa unelmaani. Ei se haittaa. Ei hänen tarvitsekaan.

Thinking 2

Haaste heitetty
Skenaarion jälkeen huomaan itsessäni seuraavaa: Täystyrmäyksestä johtuen ilmoille heitetystä unelmasta / tavoitteesta tulee haaste. Haaste, joka täytyy suorittaa ja pitää saavuttaa. Uskon unelmani olevan mahdollinen. Joudun ehkä lähtemään sitä kohti yksin, mutta sekin vaihtoehto on parempi kuin lannistuminen epäuskon edessä ja unelman tavoittelematta jättäminen — näyttämisen tahto on herännyt.

Kiitos siitä, että epäilyksilläsi vahvistit tahtoani unelman saavuttamisen suhteen. Kiitos siitä, että herätit sisäisen taistelijani. Kiitos siitä, ettet uskonut minuun! Kiitos.

Thinking 4

Vuosia takaperin olisin saattanut jättää unelman hengissä pitämisen kuulijan epäuskoon. Ei. Ei nää… Ympärille katsellessani, näen ihmisten tekemiä, toinen toistaan suurempia luomuksia. Avatessani sosiaalisen median ihmeellisen maailman, löydän paljon ihmisiä, jotka ovat saavuttaneet suuria. Ihminen on käynyt avaruudessakin.

Mistä tämä kaikki on saanut alkunsa? Yhden ihmisen ajatuksesta, sekä unelmasta. Kaikilla on yhtäläiset oikeudet unelmiin ja niiden tavoitteluun. Jokainen pystyy aloittamaan ainoastaan siitä, missä sillä hetkellä on. Moni on noussut tyhjästä. Miksen myös minä pystyisi siihen?

”Et pysty siihen.” -lause mielletään yleensä negatiivisena. Oikeastaan se on positiivinen. Se on kohteliaisuus. Olet uskaltanut unelmoida ja ajatella jotain, mihin jokainen ei ole valmis.

Unelmia saa ja pitää olla. Jokin suuri on aina alkanut jostain pienestä. 
Kaikki on ainoastaan kiinni siitä, miten asiat näet.