DIEETISTÄ DIETTIIN VAI PYSYVÄ ELÄMÄNTAPA?

Mediat hehkuttavat jatkuvasti uusista maailmaa parantavista dieeteistä joiden avulla pystytään tiputtamaan viisi (5) kiloa viikossa. Mainostetaan jauheita tai tabletteja jotka vauhdittavat painonpudotusprojektia viidelläkymmenellä prosentilla (50 %).

Dieetteihin ja mainoksiin tartutaan toivoen sitä, että niistä olisi hyötyä:

Ehkä tästä dieetistä on minulle apua. Viime dieetillä pudotin viisi kiloa. Ovat tosin tulleet takaisin… Kokeillaan tällä kertaa uudestaan, jos onnistuisin paremmin!” — Ollaan skenaariossa jossa hypitään dieetistä dieettiin. Tuloksia todennäköisesti tulee, mutta ovatko ne pysyviä? Harvemmin.

Erilaisia dieettejä on tarjolla aivan laidasta laitaan. Atkinsin dieetissä hiilihydraatit korvataan rasvalla. Zone-dieetissä joka aterialla pitäisi saada suhteessa 30 % proteiinia / 40 % hiilihydraattia / 30 % rasvaa. 5:2-dieetissä syödään viitenä päivänä viikossa normaalisti ja kahtena päivänä ”paastotaan”, silloin saa syödä vain noin 500 kaloria päivässä…

Dieetistä dieettiin (4)

Mikä dieetti kannattaa valita?
Dieetti on itselleni lähes kirosana. Miellän dieetin tarkoittavan sanana asiaa jota noudatetaan vain hetken aikaa ja sitten se unohdetaan. Dieetin ei pitäisi olla pysyvä määritelmä.

On kuitenkin ihmisiä ketkä vaikuttavat olevan jatkuvasti jollain dieetillä. Dieetillä. Koko ajan. Miksi? Ehkä tulokset eivät miellytä, jos niitä ylipäänsä tulee. Ehkä dieettailu aiheuttaa vain jatkuvan jojo-efektin painon suhteen, muttei pysyviä tuloksia. Jonkin siinä täytyy joka tapauksessa mennä pieleen…

Jos tavoitteenasi on mahtua viikon päästä häämekkoon, jonkinlainen dieetti voi olla aiheellinen. Mutta jos tavoitteenasi on pysyvä painonpudotus tai painonhallinta niin mieti hetki ennen kuin päätät lähteä kokeilemaan jotain dieettiä: Tiedätkö mihin olet lähtemässä? Oletko valmis noudattamaan tarkkaa dieettiä, pystytkö siihen? Mikäli dieetti on määräaikainen niin miten jatkat sen jälkeen?

Jos tavoitteenasi on pysyvä painon pudottaminen, etkä tiedä miten dieetin jälkeen tulet jatkamaan — dieetti tuskin tulee palvelemaan sinua sillä tavalla kuin tahtoisit. Pian saatat löytää itsesi taas lähtötilanteesta. Älä siis lähde sille tielle.

Dieettien ja hetkellisten aineenvaihduntaa kiihdyttävien pillereiden sijaan tee mieluummin pysyvä päätös. Muuta elämäntapojasi sen verran, että pystyt noudattamaan saman mallista kaavaa vuoden ympäri. Kaavaa, joka ei johda lopulta siihen pisteeseen, jossa dieettaaminen nousee päällimmäiseksi ajatukseksi peiliin katsoessa. Muokkaa ruokavaliota pala palalta siihen suuntaan ettei dieeteille ole enää mitään tarvetta. Muovaa ruokaympyräsi siihen uskoon ettei ole tarvetta muutoksille. Pyydä apua ammattilaiselta, jos et itse tiedä miten edetä. Ammattilainen on todennäköisesti parempi vaihtoehto kuin hehkutettu dieetti, ellet ole täysin varma siitä mitä teet.

Tarvitaan ainoastaan yksi päätös ja teet itsellesi suuren palveluksen.

Dieetistä dieettiin (2)

Elämäntapa ilman dieettejä
Dieetitön elämäntapa ei tarkoita tarkan ravinto-ohjelman noudattamista päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Kyse on ainoastaan siitä, että teet oikeat pienet valinnat vähemmän oikeiden joukosta. Ne pienet vähitellen otetut askeleet oikeaan suuntaan muokkaantuvat lopulta toimivaksi kokonaisuudeksi. Valitse kaupassa karkkipussin sijasta pähkinäpussi. Valitse hissin sijasta portaat. Valitse bussimatkan sijasta kulkuvälineeksi pyörä. Rakenna palasista kokonainen palapeli — elämäntapa, joka ei dieettejä tarvitse.

”Ne pienet vähitellen otetut askeleet oikeaan suuntaan

muokkaantuvat lopulta toimivaksi kokonaisuudeksi.”

Terveelliset elämäntavat eivät ole astronomiaa. Ne ovat valintoja. Jokaisella on siihen mahdollisuus. Hienointa on se, että saat mahdollisuuden tehdä nämä valinnat joka ikinen päivä uudestaan. Koskaan ei ole liian myöhäistä!

Mikä on sinun valintasi?

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta