MIKSI EN SEURAA HARJOITUSOHJELMAA?

Olen tehnyt itselleni kymmeniä ja taas kymmeniä harjoitusohjelmia. Yhteenlaskettuna ohjelmia on varmasti lähemmäs sata. Olen seurannut muiden tekemiä ohjelmia ja kokeillut itselleni tuntemattomia liikkeitä sekä variaatioita. Välillä on tullut unohdettua kokonaan ohjelmien noudattaminen ja treenit on heitetty täysin omasta päästä.

Harjoitusohjelman hyödyt:
Kun noudatat tiettyä harjoitusohjelmaa pystyt pitämään helposti kirjaa kehityksestäsi, esimerkiksi painot ja sarjamäärät on todella nopea kirjata ylös samalla kaavalla, kun liikkeet todennäköisesti pysyvät lähes muuttumattomina. Tämähän on paras skenaario jolla pystytään seuraamaan kasvaako penkkitulos viikko viikolta ja kuukausi kuukaudelta. Nostettavien kuormien kasvunhan pystyy suoraan rinnastamaan kehitykseen, eikö vain? Yksinkertaista.

Tiedät myös aina salille mennessäsi kauanko aikaa siellä kuluu, koska ohjelma on sama viikosta toiseen. Tämähän on aikatauluttamisen kannalta todella hyvä asia. Pystyt myös henkisesti valmistautumaan tulevaan treeniin paremmin, kun olet täysin perillä siitä mitä tulevan pitää.

Hyötyjä löytyy varmasti lukemattomasti enemmänkin. Jätetään asia kuitenkin tällä kertaa tähän.

Viimeisen kuukauden aikana olen palannut sille linjalle etten noudata mitään harjoitusohjelmaa tällä hetkellä… Vaikka pystyisinkin tekemään itselleni harjoitusohjelman kymmenessä minuutissa, niin miksen halua sitä tehdä? Vastaan kysymykseen muutaman perustelun saattelemana:

Koska ohjelmaa ei ole se tuo mukanaan tietynlaista vapautta. Vaikka perfektionistina pidänkin hyvin suunnitelluista ja järjestellyistä asioista niin välillä on mahtavaa tehdä vapaasti mitä haluaa, ilman sen tarkempia suunnitelmia ja aikatauluja. Tälläisen vapauden pystyn löytämään salin puolelta. Treenaaminen on vieläkin se asia joka saa minut rauhoittumaan — kirjaimellisesti terapiaa. Tarkoin suunnitellun ja aikataulutetun koulun sekä yritystoiminnan vastapainona fiiliksellä vedettävät salitreenit ajavat asian täydellisesti.

Tiedän salille mennessäni minkä / mitkä lihasryhmät tulen tekemään, mutta harvemmin olen päättänyt millä liikkeellä aloitan tai kauanko siellä tulee aikaa käyttämään.

”Ei orjallista harjoitusohjelman noudattamista vaan

uusien ideoiden kokeilemista ja soveltamista.”

Ikävän usein näen salilla ihmisiä jotka jonottavat tiettyyn laitteeseen useitakin minuutteja, vaikka ympärillä on lukuisia mahdollisuuksia joilla voisi korvata kyseisen liikkeen. Mahdollisuuksia ei osata hyödyntää tai ei uskalleta, koska ohjelmassa on pysyttävä! Tämän kaltaisesta ajatusmallista ihmisten pitäisi päästä pois, sillä kaikki liikkeet ovat korvattavissa. — Siinä yksi iso syy miksi en halua toistaiseksi noudattaa harjoitusohjelmia. On helpompaa, kun uskaltaa astua kaavasta ulos ja antaa mielikuvituksen laukata edeltä ja itse menee perästä. Tietysti etuni on se, että vuosien mittaan liikepankkiin on kertynyt paljon erilaisia tekniikoita ja variaatioita.

Annan esimerkin tämän hetkisestä ”harjoitusohjelmastani”. Mitään tiettyä kaavaa ei ole. Ainut asia minkä kirjoitan päiväkirjaan ylös on lihasryhmä jonka treenasin tiettynä päivänä ja that’s it. Maanantaina saatan tehdä rinnan ja ojentajat. Tiistaina on jalkapäivä etureisi painotteisesti. Keskiviikkona voi olla selkä ja vatsat. Perjantaina hauis ja ojentajat. Lauantaina taas jalkoja, mutta takareisi painotteisesti. Sunnuntaina rinta ja selkä. And so on… Pyrin kyllä käymään jokaisen lihasryhmän ainakin kerran viikossa läpi, muuten toiminta tapahtuu fiilispohjalta. Jos energiatasot eivät tunnu riittävän kunnollisen jalkatreenin vetämiseen niin silloin ei jalkoja tehdä. Laatu ratkaisee.

IMG_5330

En tee samanlaisia treenejä — joko lihasryhmät muuttuvat, liikkeet muuttuvat tai liikkeiden järjestys muuttuu. Tälläinen systeemi on tuntunut aivan mahtavalta. Kroppa kokee yllätyksen joka kerta, kun astun salille. Ei se osaa arvata mitä tuleman pitää, enhän minäkään tiedä… Alkulämmittelyn aikana pelailen mielessäni erilaisilla vaihtoehdoilla ja isken sinne missä painot näyttävät olevan vapaana. ”Oho…”, laite jolla suunnittelin tekeväni onkin varattu. Eikä siinä mitään. Mielikuvitus töihin, eikä siinä montaa sekuntia mene, kun uusi variaatio on iskeytynyt verkkokalvoille.

On mielenkiintoista ja haastavaa yrittää jatkuvasti kehittää uusia erilaisia yhdistelmiä ja harjoitteita. Jokainen treenini näyttää erilaiselta, mutta yhtälailla ne kaikki ovat laadukkaita ja lihakset viedään loppuun asti. Toiset saattavat sanoa ettei tälläinen treenisysteemi toimi, eikä kehitystä tule. Minä kuitenkin nautin tästä — sehän elämässä on tärkeintä. Tällä tyylillä mennään niin kauan kunnes se ei enää tunnu mielekkäältä!

Treenaamisessa ei ole oikeaa tai väärää metodia. On aivan harjoittelijasta kiinni kuinka asiat toteuttaa.

 

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta