VOIMISTELURENKAISTA HYÖTYÄ KOKO PERHEELLE

Kaupallinen yhteistyö: Suomen Voimistelutuote

Voimistelurenkaat eivät ole ainoastaan lasten viihdyttämistä tai voimistelijoiden ristiriipuntaa varten — niitä voi hyödyntää koko kansa. Iällä tai fyysisellä kunnolla ei ole perjaatteessa mitään väliä, koska voimistelurenkaat tarjoavat todella paljon monipuolisia mahdollisuuksia toteuttaa erilaisia harjoitteita. Renkailla pystyy tekemään muun muassa venytyksiä, harjoittamaan lihasvoimaa tai kehittämään tasapainoa sekä kehonhallintaa.

voimistelurenkaiden-kiinnitys

Voimistelurenkaat harjoitusvälineenä
Henkilökohtaisesti en ole hirveästi voimistelurenkaita hyödyntänyt harjoitellessa, vaikka ovatkin minulle sinänsä melko tutut koulun liikuntatunneilta sekä Liikunnanohjauksen peruskurssilta. Aion kuitenkin tehdä asiaan muutoksen, sillä voimistelurenkailla harjoittelu on samalla hyvin haastavaa, monipuolista, palkitsevaa sekä hauskaa. Ja tietysti oman jännitysmomenttinsa harjoitteluun tuo mahdollinen loukkaantumisriski: Entä jos ote lipeää? — se ajatus ei käy koskaan mielessä kuntosalilla edes pystypunnerrusta tehdessä.

Voimistelurenkailla harjoittelun edut: 

  • Käytetään ihmisen liikkuvimman nivelen eli olkanivelen koko liikerataa. Monessa muussa lajissa olkanivelen käyttö jää vain vartalon etupuolella tapahtuvaksi liikkeeksi, kun jokaista liike suuntaa olisi kuitenkin syytä käyttää.
  • Pienet tukilihakset joutuvat kovalle koetukselle (erityisesti olkapään alueella), kun kannatellaan käsien varassa koko kehon painoa. Samalla myös esimerkiksi keskivartaloa stabiloivat syvät lihakset joutuvat taistelemaan ylimääräistä heilumista vastaan.
  • Renkailla harjoitellessa ainoastaan mielikuvitus on rajana, koska aina pystyy viemään liikkeet uudelle tasolle ja sitä kautta progressiota pystyy viemään jatkuvasti eteenpäin.

voimistelurenkaat-vatsat-1

Voimistelurenkaat ovat myös äärimmäisen hyvä väline venyttelyä ajatellen. Vaikkei lihaskuntosi olisikaan sillä tasolla, että leuanvedot ja dipit renkaiden avulla onnistuisivat — ei se tarkoita sitä, ettet pystyisi monella tapaa hyödyntämään niitä. Voimistelurenkaiden korkeutta pystyy säätelemään, joten on vain itsestäsi kiinni miten ja millä tasolla renkaita  hyödynnät.

Mutta esimerkiksi renkaiden ollessa suhteellisen korkealla kiinni, pystyy niillä tekemään todella hyvin erilaisia venytysliikkeitä, jotka venyttävät useaa eri lihasryhmää:

  1. Kuvassa venyvät muun muassa rintalihakset, leveät selkälihakset, suorat vatsalihakset, lonkankoukistajat sekä säären etuosan lihakset.
  2. Kuvassa venyvät muun muassa leveä selkälihas, kyljen lihakset sekä reiden ulko-osan lihakset.

voimistelurenkaat-etulinjan-venytys

voimistelurenkaat-kyljen-venytys

Voimistelurenkaiden valinta
Voimistelurenkaita hankkiessa kannattaa huomioida renkaiden materiaali ja koko sekä tietysti kiinnitysremmien ja lukkojen laatu. Turvallisuus ennen kaikkea, koska renkailla on yleensä tarkoitus harjoitella myös ilmassa, eikä ainoastaan lattiatasossa.

Renkaiden koko on tärkeä (halkaisija ja paksuus), koska renkaita valmistetaan monenlaisia. Olympiastandardien mukaan valmistetut renkaat takaavat sen, ettei suorittaminen jää esimerkiksi vääränlaisesta halkaisijasta kiinni, joka puolestaan vaikeuttaa liikkeitä. Myös renkaiden materiaalilla on suuri merkitys pidon ja tuntuman takia. Paras materiaali voimistelurenkaille on ehdottomasti puu ja puisia renkaita käytetään myös olympialaisissa. Puu antaa muovisiin ja teräksisiin renkaisiin verrattuna paremman pidon ja tuntuu paljon mukavammalta kädessä.

Voimistelurenkaiden kiinnityksessä ei montaa liikkuvaa osaa ole — lähinnä lukot ja paikka minne haluaa renkaat kiinnittää. Niiden valintaan kannattaakin panostaa huolella, koska renkaissa roikuttaessa ja suuria liikkeitä tehdessä voimat voivat olla hyvin suuri. Kukaan ei halua tulla niskoilleen muutaman metrin korkeudesta sen takia, että renkailla harjoitellessa jokin yläpuoleltasi pettää.

voimistelurenkaat-roikunta-1

voimistelurenkaat-roikunta

Harjoitusvälineenä voimistelurenkaat kulkevat myös erittäin helposti mukana ja niitä voi käyttää sekä ulkoilmassa, että sisätiloissa. Tietysti kannattaa miettiä tarkkaan minne renkaat kiinnittää, sillä loukkaantumisriski on aina olemassa. Esimerkiksi vahvojen puiden oksille voi olla helppo kiinnittää renkaat tai liikuntasalin kattoparruun. Miksei renkaita voisi ottaa mukaan myös ulkomaille? Ne eivät vie paljoa tilaa matkalaukusta ja niiden kanssa pystyy tekemään erinomaisia kehonpainoharjoitteita, lähes missä tahansa.

Voimistelurenkaat ovat ehdottomasti hankinta joista pystyy hyötymään koko perhe. Aina lapsista vanhuksiin asti. Ainoastaan mielikuvitus on kirjaimellisesti rajana, kunhan muistaa ensin turvallisuuden. Voimistelurenkaita ei ole aluksi helppo hallita, mutta harjoittelu tulee aivan varmasti palkitsemaan monella tapaa. Itselläni on ainakin vielä usealla osa-alueella paljon kehitettävää ja sen takia haastavat voimistelurengas harjoitteet kiehtovat kovasti.

Kehonhallinta kuntoon mielikuvitusta käyttäen!


Suomessa valmistetut, olympiastandardit täyttävät ja
varmasti laadukkaat voimistelurenkaat voit tilata
osoitteesta: SUOMEN VOIMISTELUTUOTE

TAVOITTEITAAN SAA MUUTTAA

Keväällä kirjoitin kuinka saavutin kauan tavoittelemani 100 kg haamurajan kehonpainon suhteen. Se oli minulle rajapyykki, jota oli suhteellisen hankala saavuttaa syömällä pelkästään puhtaasti, terveellisiä ravinto-aineita. Annoin keväällä myös esimerkin siitä miltä ateriani voivat yhden vuorokauden aikana näyttää: Minkälainen ruokavaliona on ja mitä syön?

100 kg kuulostaa elopainona erittäin hyvältä, mutta minun kropassani se ei kuitenkaan tuntunut niin hyvältä, koska sitä painoa oli hankala ylläpitää henkisesti, se oli taloudellisesti opiskelijabudjetille kallista sekä kaikkien ruokien valmistaminen vei hirveästi aikaa — syömisestä puhumattakaan.

hikinen

Edellä mainitun blogipäivityksen aikoihin söin vähän reilut 4 700 kaloria päivässä, mutta korkeimmillaan ne olivat kuitenkin keväällä 5 750 kalorin luokkaa. Sellainen ruokamäärä oli minulle psyykkisesti suuri kuorma, koska en todellakaan omista hyvää ruokahalua. Ruokailut olivat todella harvoin nautinto, koska sitä ruokaa vain oli niin paljon. Nälkää ei ollut missään vaiheessa, ei edes aamuisin.

Sitten herää kysymys: Miksi olen tehnyt jotain niin kauan mistä en edes nauti..? Minulla on varmaan siitä epätavallinen mieli, että jos jotain päätän, niin siitä pidetään myös kiinni. Sillä ei ole mitään väliä, jos yksi osa-alue kolmesta olisikin hieman epämieluisa, kunhan se palvelee tavoitetta. Ei se todellakaan kaikille sovi, enkä sitä kenellekään ole suosittelemassa. Ne vain ovat valintoja, jotka sinun täytyy tehdä itsesi kanssa — valitse se polku mikä itsestäni tuntuu parhaalta.

Saavutin kuitenkin lopulta tavoitteeni. Vaaka näytti viimein aamulla säännöllisesti yli 100 kiloa. Se oli mukava tunne, mutta vain hetkellinen. Ei se suurta nautintoa ollut, kun vuorokaudessa meni noin 3 tuntia ruokailuun ja iltapalan syöminen venyi aina lähemmäs kello 0:00.

selka

Yksi tavoite saavutettu, mutta tätä tavoitetta ei juuri nyt voi enää jalostaa eteenpäin. Lähtisinkö tavoittelemaan esimerkiksi 110 kg rajapintaa? En todellakaan. Mitähän se minulta vaatisi? 8 000 kalorin vuorokautista ”nauttimista”? Päätin kääntää kelkan ympäri ja ottaa suunnan sadasta kilosta alaspäin. Konkreettisesti en lyönyt lukkoon mitään painomäärää tai aikamäärettä, mikä voisi kuulostaa hyvältä. Tiesin ainoastaan sen, että kaloreita on syytä lähteä pudottamaan tai henkinen kantti saattaa jopa minulla kohta nostaa seinän vastaan.

Kesästä asti olen laskenut hyvin maltillisesti päivittäisiä kalorimääriä alaspäin. Oikeastaan en ole muuta tehnyt kuin vähentänyt hiilihydraattien määrää, niin yksinkertaista se on. Tällä hetkellä syön päivittäin noin 3 100 kcal vuorokaudessa. Eli puolen vuoden jälkeen alkupisteestä, syömäni kalorit ovat vähentyntyneet suunnilleen – 2 650 kcal / vrk. Sinänsä määrä on hyvin huvittava, koska jo pelkästään tuolla 2 650 kalorin päivittäisellä määrällä moni saattaisi jo pystyä kasvattamaan kokonaispainoaan. Mutta niin kuin joka asiassa, ihmiset ovat hyvin yksilöllisiä ja kaikki toimivat hieman eri tavoilla, vaikka kaava olisikin samanlainen.

kehityskuva

Aamupaino näyttää tällä hetkellä vähän reilu 90 kg — joka on tällaiselle 193 senttimetriselle suhteellisen alhainen paino, mutta ainakin minulla on todella paljon kevyempi ja parempi olo, kuin 10 kiloa painavampana. Enää ruokailuun ei mene noin kolmea tuntia vuorokaudesta, vaan korkeintaan tunti. Se on minulle erittäin suurta luksusta ja päivissä jää paljon enemmän pelivaraa kaikkeen muuhun. Ja, koska ruoan ystävä en ole, niin tämä sopii minulle paremmin kuin hyvin. Nälkää en näe vieläkään, vaikka kalorimäärät ovat laskeutuneet huomattavasti, verrattuna siihen mistä aloitin. Elimistö tottuu kaikkeen ja nyt ruokailut eivät ole enää edes suorittamista, vaan jopa nautinto.

En tiedä minne asti kaloreita pudotan, mutta alle 90 kilon en välttämättä hirveästi haluaisi mennä. Toistaiseksi tuntuu äärimmäisen hyvältä ja sillä tiellä jatkan.

Tavoitteet ovat itseäsi varten ja sinulla on oikeus myös muuttaa niitä.