HIKOILU EI KERRO HARJOITUKSESTA KAIKKEA

Hikoilu ei välttämättä ole merkki hyvästä harjoituksesta. Jokainen on yksilö, kaikilla on erilaiset lähtökohdat, kuntotaso ja sen takia hikoilukin on yksilöllistä. Esimerkiksi jo pelkästään miesten ja naisten välillä on suuria eroja hikoilun suhteen.

Mistä hikoilu kertoo?
Hikoilu on luonnollinen ja välttämätön ruumiintoiminto jonka kautta elimistö säätelee lämpötilaansa. Elimistö pyrkii pitämään lämpötilansa mahdollisimman vakaana, koska ihminen on tasalämpöinen. Keho erittää nestettä, hikeä (pääasiassa vettä) hikirauhasten läpi, kun kehon lämpötila nousee johtuen esimerkiksi liikunnasta, hermostuneisuudesta tai kuumasta säästä. Hiki sitoo ihmisen tuottamaa lämpöenergiaa ja iholta haihtuessaan luovuttaa sitä ympäristöön.

On myös diagnosoitu erilaisia hikoiluun liittyviä ongelmia: liikahikoilu eli hyperhidroosi, vähentynyt hikoilu eli hypohidroosi ja hikoilun täydellinen puuttuminen eli anhidroosi.
Sweat tanktop contest

Hikoilu harjoiteltaessa
Usein liikuntaa harrastetaan ryhmässä tai kahdestaan kaverin kanssa. Kaikki eivät kuitenkaan hikoile liikunnan aikana ja siihen voi löytyä useita erilaisia syitä… Vieressä harjoitteleva ystävä on jo ihan hiestä märkä ensimmäisen sarjan jälkeen ja sinulla on vielä kylmä. Teetkö siis jotain väärin? Todennäköisesti et tee, mutta sekin on yksi mahdollisuus. On myös mahdollista, että olet paremmassa kunnossa kuin ystäväsi, jolloin harjoitus ei kuormita sinua tarpeeksi ja ruumiinlämpösi ei nouse sen takia. Ihmisillä voi myös olla eri määrät hikirauhasia, jotka johtuvat kehityshäiriöistä — vaikuttaa osaltaan hikoilemiseen.

Esimerkiksi itselläni on todella vilkas aineenvaihdunta ja normaali ruumiinlämpöni on 36,5 °C-asteen paremmalla puolella. Kuulun siis niihin henkilöihin joiden alle muodostuu salilla lammikko, jos hetken pysyn paikoillani jo ensimmäisten sarjojen jälkeen. Paita kastuu, otsa, kyynärvarret ja pohkeet valuvat hikeä.

Liikutko tarpeeksi tehokkasti?
Paras tapa selvittää liikutko tarpeeksi tehokkaasti on mitata omaa sykettään. Nouseeko sykkeesi harjoitellessa, hengästytkö, rasitutko, tuleeko lämmin, hikoiletko? Jos et huomaa minkään edellä mainituista korostuvan, yksinkertaisesta et liiku tarpeeksi tehokkaasti.

4 Keinoa kuinka lisätä hikoilua harjoittelun aikana

1. Vaihtele harjoitteita ja liikkeitä.
Elimistö tottuu tuttuihin harjoitteisiin ja vaatii kehittyäkseen uusia liikevariaatioita tai kuormittavampaa tehoa. Samat harjoitteet eivät vain enää pysty haastamaan kehoasi tarpeeksi. Salin puolella voit muuttaa sarjamääriä tai toistomääriä. Tavallisten kahdeksan toisten sijaan tee viisitoista ja yllätä lihaksistosi. Tai esimerkiksi kävely: Mikäli teet kävelylenkin päivittäin, eikä se enää tunnu kuormittavan sinua. Pidennä kävely matkaa tai kävele nopeammin.

2. Puhu vähemmän.
Jos oikeasti haluat vaikuttaa kuntoosi kehittävällä tavalla, säästä puheet salin ulkopuolelle. Mene salille tekemään harjoitteet kunnolla ja kun ne ovat tehty niin voit rauhassa keskittyä sosialisoitumiseen.

3. Lisää harjoitteiden intensiivisyyttä.
Pyri pitämään syke korkeammalla kuin se normaalisti olisi. Siirry harjoitteesta toiseen suhteellisen nopeasti. Älä tuhlaa aikaasi. Jos laite on varattu jota sinun piti seuraavaksi käyttää älä turhaan jää odottelemaan sen vapautumista. Siirry seuraavaan liikkeeseen tai keksi korvaava ja palaa laitteelle myöhemmin.

4. Opettele oikeat tekniikat.
Pidä aina huolta, että teet liikkeet oikeilla tekniikoilla. Oli kyseessä sitten laite tai vapaat painot. Jos et pysty hallitsemaan käyttämääsi painomäärää kunnolla, painot ovat liian raskaat. Väärät tekniikat johtavat väärien lihasryhmien aktivoitumiseen ja silloin työ on aina osittain pois siltä lihasryhmältä, jota olisi pitänyt kuormittaa.

Vaikket hikoilisikaan, se ei tarkoita sitä etteikö tuloksia tulisi!
Muista. Hikoilu on yksilöllistä.

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta