MESOMORPH — HARJOITTELU JA RUOKAILU

MESOMORPH

Tällä kehotyypillä on paras ruumiinrakenne kehonrakennusta ajatellen. Heillä on iso luiden rakenne, isot lihakset ja luonnostaan atleettinen vartalo. He ovat synnynnäisesti vahvoja ja heille massankasvatus on helppoa.

Piirteet

— Vahva

— Atleettinen / Symmetrinen

— Raamikas ruumiinrakenne

— Kapea vyötärö

— Hyvä lihasten muoto

— Lihakset kasvavat helposti

— Rasva palaa nopeasti

Kaikkein tunnetuin tämän kehotyypin edustaja on varmasti Arnold Schwarzenegger. Hänellä on erinomainen ruumiinrakenne. Iso luusto ja todella hyvä lihasten muoto. Kapea vyötärö ja leveät hartiat, jotka muodostavat yhdessä arvostetun V-mallin ylävartaloon.
Mesomorph Arnold Schwarzenegger

Kun tavoitteena on lihasmassan kasvatus. Kuinka mesomorphin kannattaa harjoitella ja ruokailla, saadakseen parhaat mahdolliset tulokset?

Harjoittelu
Saliuran alkutaipaleella kyseisen kehotyypin omaava voi kasvaa nopeasti, teki hän sitten mitä vain ja kuinka huonolla tekniikalla tahansa. Hän on luontaisesti lahjakas. Se voi kuitenkin kostautua, jos harjoittelua jatketaan samaan rataan ja painoja lisätään. Jossain vaiheessa huono tekniikka saattaa johtaa lopulta loukkaantumiseen ja tuloksien laskemiseen.

Kehityksen nousujohteisuuden takaamiseksi on syytä seurata omia tuloksiaan. Myös lahjakkuus tarvitsee oikeanlaiset harjoittelumetodit parhaiden mahdollisten tulosten saamiseksi.

Toisin kuin ectomorpheilla, mesomorphien kannattaa miettiä aerobisen liikunnan lisäämistä voimaharjoittelun rinnalle välttyäkseen ylimääräisen rasvan kerääntymiseltä. Mesomorphille lihasmassan kasvatus on helppoa, mutta sen johdosta myös rasvamassa tarttuu suhteellisen helposti.

Voimaharjoittelu
Koska mesomorphit ovat luontaisesti vahvoja, heidän lihaksensa tarvitsevat ”raskaita” painoja saadakseen tarpeeksi voimakkaan kasvuärsykkeen. Painojen nousujohteisuus on tärkeää kehityksen takaamiseksi. Pelkät raskaat painot eivät välttämättä riitä (esim. 3 x 6 – 8). Sillä, mesomorphien atleettisuuden takia keho kestää hyvin intensiivistä harjoittelua ja palautuu siitä nopeasti.

Keho myös adaptoituu käytettäviin kuormiin ja liikkeisiin, joten pelkät suorat sarjat eivät tule mesomorphille pitkällä tähtäimellä riittämään. Jossain vaiheessa on alettava käyttämään erikoistekniikoita, kuten pudotussarjoja, supersarjoja ja pakkotoistoja intensiivisyyden takaamiseksi. Harjoitteiden korkea intensiteetti on tälle kehotyypille tärkeää, että lihasta saadaan kuormitettua tarpeeksi.

Vaihtele harjoitustyylejä, liikkeitä, toistomääriä ja toistojen nopeuksia, ettei keho kerkeä mukautumaan (adaptoitumaan) harjoitteisiin liikaa — kehitys saattaa hidastua.

Ravinto
Ruokavaliostaan mesomorphin on pidettävä huolta. Lihas- ja rasvamassan suhteellisen  helppo kasvaminen asettaa muutamia haasteita, varsinkin jos ei halua ylimääräistä rasvaa kerryttää. Tässä tapauksessa ruokavalion ”ohi” syömistä on syytä välttää. Ravintoaineet kannattaa ottaa hyvistä lähteistä, koska massan saaminen ei ole ongelma.

Proteiinien riittävää saantia sopii tarkkailla, koska mesomorphit ovat yleensä tavallista lihaksikkaampia. Hiilihydraatteja ja rasvoja ei kuitenkaan tarvitse kiertää kaukaa, vaikka rasvamassa tarttuu helposti niin tämä kehotyyppi pystyy myös polttamaan sitä tehokkaasti.

Ohjeita

1. Varo kaavoihin kangistumista, kuormita lihaksiasi monella eri tavalla.

2. Lepää tarpeeksi ja tee tekniikat huolella.

3. Muista pitää ruokavaliostasi huolta.

4. Aerobinen liikunta ei ole vihollinen.

5. Harjoittele kovaa ja intensiivisesti.

Olet kehotyypiltäsi lahjakas lihaksen kasvatus mielessä.
Ota siitä kaikki irti ja harjoittele järkevästi.

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta