MITÄ KEHOTYYPPIÄ OLET? ECTOMORPH, MESOMORPH VAI ENDOMORPH

Aloittaessani salilla käymisen painoin noin 60 kiloa ja olin jo silloin 193 cm pitkä. Olen aina rakenteeltani edustanut pitkää ja hintelää kehotyyppiä. Nuorempana saatoin syödä paljon karkkia ja pizzaa, se ei kuitenkaan näkynyt ikinä yhtään missään. Treenasin paljon, harrastin erilaisia kamppailulajeja, kävin salilla ja siihen päälle lenkkeilin. En tiennyt ravinnosta mitään. Halusin kuitenkin saada lihaksia ja luulin niiden kasvavan harjoittelemisella. Eihän ravinto siihen liittynyt mitenkään, eihän..?

Paino ei noussut, ei se vain noussut — yritin mielestäni syödä riittävästi. En syönyt. Liikuin myös aivan liikaa siihen nähden mitä söin. Tuohon yhtälöön yhdistetään vielä se, että olen kehotyypiltäni sellaista tyyppiä jolla on todella nopea aineenvaihdunta. Mahdoton yhtälö.

Jossain vaiheessa aloin kiinnostumaan ravinnosta ja halusin tietää siitä koko ajan lisää. Tajusin etten syönyt läheskään riittävästi. Yritin syödä enemmän ja enemmän, mutta se on aina ollut minulle todella vaikeaa. Kaikkein vaikein osa-alue tässä elämäntavassa. Niin typerältä kuin se kuulostaakin… Syöminen on minulle vaikeaa! Sellainen syöminen, jolla onnistuisin kasvattamaan lihasmassaa.

Moni uskaltaa epäillä nykyäänkin, kun sanon syöväni treenipäivinä 4 500 kcal. Sitä ei uskota. Se on perjaatteessa aika loukkaavaa, miksi valehtelisin? Saatetaan sanoa: ”Syön puolet vähemmän kuin sinä ja kasvan silti enemmän.”… Huomautellaan ja neuvotaan syömään lisää. Kiitos tästä. On huomioitava se, että emme ole kaikki samalla viivalla näiden asioiden suhteen.

Yritän kovasti kehittyä syöjänä, kyllä, sekin on kehitettävä ominaisuus. Tiedän kuinka paljon kulutan ja paljonko minun pitäisi syödä. Parhaani mukaan yritän kasvaa. Sitä haluan. Syöminen on vain minulle oikeasti äärimmäisen hankalaa.

Pohjustuksen kautta päästään kehotyyppeihin, ensimmäisenä omani:

ECTOMORPH
Tyypillisellä ectomorphilla on pitkät ja ohuet raajat. He ovat laihoja. Tämän kehotyypin omistavilla on luonnostaan kapeat hartiat ja kevyt rakenne. Heidän aineenvaihduntansa on todella nopea, jonka takia lihasmassan hankkiminen on hankalaa.

Piirteet

— Nopea aineenvaihdunta

— Litteä / tasainen rinta

— Kapeat hartiat

— Laiha / ohut

— Rasvaton lihasmassa

— Vaikeaa kasvattaa massaa

     a.k.a ”Hard Gainer”

bodytypes 3

MESOMORPH
Tällä kehotyypillä on paras ruumiinrakenne kehonrakennusta ajatellen. Heillä on iso luiden rakenne, isot lihakset ja luonnostaan atleettinen vartalo. He ovat synnäisesti vahvoja ja heille massankasvatus on helppoa. Mesomorpheihin tarttuu rasva helpommin kuin ectomorpheihin, joten heidän on mietittävä tarkemmin kaloreiden saantia.

Piirteet

— Vahva

— Atleettinen

— Raamikas ruumiinrakenne

— Hyvä lihasten muoto

— Lihakset kasvavat helposti

bodytypes 2

ENDOMORPH
Endomorpheilla on vankka ja pehmeä ruumiinrakenne, rasva tarttuu heihin todella helposti. He ovat yleensä rakenteeltaan lyhyehköjä, kädet ja jalat ovat paksuja. Tämä kehotyyppi on kuitenkin kaikista voimakkain. Heidän on mietittävä tarkkaan miten syövät, mikäli eivät halua kasvattaa rasvamassaa. Aerobinen liikunta on tälle ryhmälle huomattavasti ”tärkeämpää” kuin muille.

Piirteet

— Lihas ja rasva tarttuvat helposti

— Pehmeä ja pyöreä vartalo

— Yleensä lyhyitä

— Hidas aineenvaihdunta — vaikea polttaa rasvaa

— Lihaksien muoto ei ole niin hyvä verrattuna muihin

Bodytype

On myös mahdollista olla kahden kehotyypin yhdistelmää. Esimerkiksi ectomorph + mesomorph tai mesomorph + endomorph. Ei ole kuitenkaa mahdollista olla ectomorphin ja endomorphin yhdistelmää.

Tiedoista voidaan tehdä johtopäätös, että toisille lihaksen kasvatus on huomattavasti helpompaa kuin toisille. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä ettetkö ectomorphina voisi olla lihaksikas ja raamikas tai endomorphina vähissä rasvoissa ja kireässä kunnossa. Se vaan vaatii enemmän töitä…

Oman kehotyypin tietäminen voi olla hyvin hyödyllistä ruokaohjelmaa tai harjoitusohjelmaa tehdessä.

Kerron myöhemmin enemmän jokaisesti kehotyypistä erikseen.

Mitä kehotyyppiä sinä olet?

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

2 vastausta artikkeliin “MITÄ KEHOTYYPPIÄ OLET? ECTOMORPH, MESOMORPH VAI ENDOMORPH”

  1. Somatotyypit perustuvat psykologian teorialle, jolla ei ole minkäälaista tieteellistä perustaa fysiologiassa. Ei ole geenejä joiden seurauksena henkilöstä tulisi meso, ecto tai endo. Tämän sijaan olisi suotavaa että blogienkin kirjoitukset perustettaisiin edes jossain määrin tieteelliselle faktatiedolle.

    • Hei Jaakko,

      Oikeassa olet, ei somatotyyppejä pidetä tieteellisesti faktatietona.

      Olisin tietysti voinut pohjustaa kirjoitukseni paljon paremmin. Aiheesta kuitenkin tekee mielenkiintoisen se, että moni ehkä pystyy löytämään itsestään samoja piirteitä kuin näissä vartalotyypeissä on esitetty.

      Jatkossa tarkemmin, kiitos tästä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta