LIHASRYHMÄT: HAUISLIHAS

Pohjustus: Allekirjoittaneella vasemman käden hauislihas on oireillut viimeisten vuosien aikana neljä kertaa niin, että pakkolepo on ollut paikallaan ylävartalon harjoittamisesta. Tästä inspiroituneena selvitän päivityksessä yksityiskohtaisesti hauislihaksen anatomian, tehtävät ja ongelma-alueet.

Hauislihas eli Kaksipäinen olkalihas (Musculus Biceps Brachii). Hauiksen päätehtävä on koukistaa kyynärniveltä. Toisena tehtävänä on kiertää kyynärvartta ulkokiertoon (supinaatio), jonka aikana pystytään saamaan hauis maksimaaliseen supistukseen.

Lähtökohdat (origo):

1. Hauiksen pitkä pää (caput longum) — Olkanivelen yläpuoli lapaluu (tuberculum supraglenoidale), jänne kulkee olkavarren urassa eli hauisvaossa.

2. Hauiksen lyhyt pää (caput breve) — Korppilisäke (processus coracoideus)

Kiinnityskohta (insertio):

Molemmat päät kiinnittyvät distaalijänteen välityksellä Värttinäluun kyhmyyn (tuberositas radii).

Ongelmat
Hauiksen herkimmin vaurioituva alue on pitkän pään lähtökohta, jossa se kulkee olkavarren urassa. Voit löytää ylemmästä kuvasta hauiksen pitkän pään ”long head”, kuvassa erottuu myös olkavarren ura. Alemmasta kuvasta näet kuinka pitkän pään lähtökohdan päällä kulkee nivelside (valkoinen alue), jonka työ on pitää jänne paikallaan urassa. Pitkä pää voi vaurioitua rasituksen, tapaturman tai ikääntymisen seurauksena. Jänne saattaa vaurioitua myös välillisesti, jos olkaniveltä tukevasta kiertäjäkalvosimesta repeää jotain (kirjoitin siitä aiemmin: Kiertäjäkalvosin).

Jatkuvan kuormituksen takia jänteeseen voi kehittyä ärsytystulehdus (tendiitti). Kyseinen vaiva voi muodostua kenelle tahansa joka rasittaa olkapäätään toistuvasti. Varsinkin uimareilla ja heittolajeja harrastavilla urheilijoilla pitkä pää joutuu usein todella koville. On myös synnynnäisesti mahdollista, että olkavarren ura on ahdas, jolloin jänteessä voi tapahtua epätoivottua liukumista joka johtaa tulehdukseen.

Tulehdus aiheuttaa kipua olkapään etuosaan ja kipu voi säteillä hauislihakseen asti. Liikkeet tuottavat kipua ja olkapää voi olla arka, varsinkin koskettaessa tai painaessa. Liikkeistä ikävimmiltä tässä tilanteessa tuntuvat kiertoliikkeet.

Olkapään revähtäessä hauiksen pitkää päätä paikallaan pitävä nivelside repeää jolloin on mahdollista, että jänne lähtee pois sijoiltaan osittain tai kokonaan (subluksaatio / luksaatio). Vamman tai toistuvan kuormituksen takia side voi myös venyä osittain pois paikoiltaan — jänne pyrkii ulkokierron aikana nousemaan olkavarren urasta sisäreunan päälle ja sisäkierron aikana nytkähtää kivuliaasti takaisin paikalleen.

Jänne voi myös katketa eli revetä. Yleensä ikääntyvien ihmisten ongelma äkillisen rasituksen seurauksena. Revetessä jänteestä voi kuulua napsahdus ja alueelle muodostuu todennäköisesti mustelma. Hauiksen pitkän pään repeämä ei ole vakava vamma, vaikka siltä saattaa kuulostaa. Siitä ei seuraa merkittävää pysyvää haittaa toimintakyvylle. Leikkauksella on mahdollista korjata tilanne.

Hoito
Luksaatiossa kipu on samankaltaista kuin tulehduksessakin. Hoitona sekä luksaatioon, että tulehdukseen on kuormituksen vähentäminen. Tulehdukseen auttavat myös tulehduskipulääkkeet. Välillä turvaudutaan kortisonipiikkiin ja pahimmassa tapauksessa edessä on leikkaus.

Ennaltaehkäisy
On pyrittävä välttämään toistuvia kuormittavia ja yksitoikkoisia liikkeitä. Eritoten kannattaa välttää äkillisiä voimakkaita suorituksia joihin lihakset eivät ole valmiina. Töitä tehdessä on suunniteltava työasennot ja liikkeet huolella. Töiden ja harjoitusten tauottaminen on myös äärimmäisen tärkeä ennaltaehkäisevä tekijä.

Vahvistaminen ja venyttäminen
Jokainen aivan varmasti tietää kuinka hauislihasta vahvistetaan, mutta sen venyttäminen onkin jo huomattavasti vieraampi käsite. Venyttämistekniikoita ja variaatioita on lukuisia. Ohessa kerron ja näytän muutaman tekniikan:

Biceps Brachii Venytys 1

Suoritustekniikka

1. Käy polvillesi.

2. Laske molemmat kämmenet lattiaan niin, että sormet osoittavat kohti sinua.

3. Pidä kädet aivan suorina ja rentouta olkapäät.

4. Tee pieni painonsiirto työntämällä peppua taaksepäin — tunnet vetyksen kyynärvarsissa ja hauiksissa.

Biceps Brachii Venytys 2

Suoritustekniikka

1. Seiso kylki seinään päin.

2, Nosta seinän puoleinen kätesi suorana seinään kiinni noin hartian tasolle (90 astetta). Voit pitää kämmenen kuvan osoittamalla tavalla tai kokeilla jotain toista asentoa esimerkiksi: Sormesi osoittavat suoraan taaksepäin (mukavampi).

3. Käännä vartaloa seinästä poispäin tunteaksesi venytyksen hauiksessa.

Biceps Brachii Venytys 3

Suoritustekniikka

1. Seiso suorassa.

2. Levitä kädet sivuille noin hartioiden tasolle.

3. Käännä kämmeniä ulospäin mahdollisimman paljon tunteaksesi venytyksen hauiksissa.

Biceps Brachii Venytys 4

Suoritustekniikka

1. Käy selkä seinään päin

2. Aseta kämmenet seinään vasten noin lantion korkeudelle, sormien osoittaessa kohti lattiaa.

3. Lähde kyykistymään ja pidä kädet aivan suorana.

4. Laskeudu rauhallisesti niin alas, että tunnet venytyksen molemmissa hauiksissa.

5. Pidä hyvä ryhti koko liikkeen ajan.

HUOM! Tämä liike ei sovi kaikkien olkapäille. 

Kaksipäinen olkalihas a.k.a hauislihas (Musculus Biceps Brachii) on pieni lihas, mutta kuitenkin lähes kaikissa yläraajojen liikkeissä mukana. On hyvin suositeltavaa pitää tästä kaverista huolta, koska se on usein olkapääkipujen takana.

Aaro Huttunen

Positiivisella ja rennolla elämänasenteella varustettu 23-vuotias fysioterapiaa opiskeleva nuorimies. Intohimoihin kuuluu jatkuva itsensä kehittäminen sekä uusien asioiden oppiminen. "Vapaa-aikaan" sisältyy kuntosalin lisäksi kirjojen lukemista, yrittäjyyttä ja luovan puolen esiin tuomista kirjoittamisen kautta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta