KAMERAN EDESSÄ (SYKSY 2015)

Laitoin syksyllä Janille taas viestiä: ”Mitä, jos kuvailisimme vähän”. Tällä kertaa oikeastaan ainoa syy, miksi niin halusin tehdä, oli se, että oppisin olemaan luontevammin kameran edessä. Puhtaasti oppiakseni. Janihan oli heti mukana ja lähdimme ottamaan muutamat kuvat, ilman sen suurempia suunnitelmia. Hauskaa oli jälleen kerran ja uutta opittiin puolin ja toisin!

IMG_2160

IMG_2170

IMG_2224

IMG_2259

IMG_2263

IMG_2272

IMG_2318

IMG_2332

IMG_2350

IMG_2354

MITÄ KEHOTYYPPIÄ OLET? ECTOMORPH, MESOMORPH VAI ENDOMORPH

Aloittaessani salilla käymisen painoin noin 60 kiloa ja olin jo silloin 193 cm pitkä. Olen aina rakenteeltani edustanut pitkää ja hintelää kehotyyppiä. Nuorempana saatoin syödä paljon karkkia ja pizzaa, se ei kuitenkaan näkynyt ikinä yhtään missään. Treenasin paljon, harrastin erilaisia kamppailulajeja, kävin salilla ja siihen päälle lenkkeilin. En tiennyt ravinnosta mitään. Halusin kuitenkin saada lihaksia ja luulin niiden kasvavan harjoittelemisella. Eihän ravinto siihen liittynyt mitenkään, eihän..?

Paino ei noussut, ei se vain noussut — yritin mielestäni syödä riittävästi. En syönyt. Liikuin myös aivan liikaa siihen nähden mitä söin. Tuohon yhtälöön yhdistetään vielä se, että olen kehotyypiltäni sellaista tyyppiä jolla on todella nopea aineenvaihdunta. Mahdoton yhtälö.

Jossain vaiheessa aloin kiinnostumaan ravinnosta ja halusin tietää siitä koko ajan lisää. Tajusin etten syönyt läheskään riittävästi. Yritin syödä enemmän ja enemmän, mutta se on aina ollut minulle todella vaikeaa. Kaikkein vaikein osa-alue tässä elämäntavassa. Niin typerältä kuin se kuulostaakin… Syöminen on minulle vaikeaa! Sellainen syöminen, jolla onnistuisin kasvattamaan lihasmassaa.

Moni uskaltaa epäillä nykyäänkin, kun sanon syöväni treenipäivinä 4 500 kcal. Sitä ei uskota. Se on perjaatteessa aika loukkaavaa, miksi valehtelisin? Saatetaan sanoa: ”Syön puolet vähemmän kuin sinä ja kasvan silti enemmän.”… Huomautellaan ja neuvotaan syömään lisää. Kiitos tästä. On huomioitava se, että emme ole kaikki samalla viivalla näiden asioiden suhteen.

Yritän kovasti kehittyä syöjänä, kyllä, sekin on kehitettävä ominaisuus. Tiedän kuinka paljon kulutan ja paljonko minun pitäisi syödä. Parhaani mukaan yritän kasvaa. Sitä haluan. Syöminen on vain minulle oikeasti äärimmäisen hankalaa.

Pohjustuksen kautta päästään kehotyyppeihin, ensimmäisenä omani:

ECTOMORPH
Tyypillisellä ectomorphilla on pitkät ja ohuet raajat. He ovat laihoja. Tämän kehotyypin omistavilla on luonnostaan kapeat hartiat ja kevyt rakenne. Heidän aineenvaihduntansa on todella nopea, jonka takia lihasmassan hankkiminen on hankalaa.

Piirteet

— Nopea aineenvaihdunta

— Litteä / tasainen rinta

— Kapeat hartiat

— Laiha / ohut

— Rasvaton lihasmassa

— Vaikeaa kasvattaa massaa

     a.k.a ”Hard Gainer”

bodytypes 3

MESOMORPH
Tällä kehotyypillä on paras ruumiinrakenne kehonrakennusta ajatellen. Heillä on iso luiden rakenne, isot lihakset ja luonnostaan atleettinen vartalo. He ovat synnäisesti vahvoja ja heille massankasvatus on helppoa. Mesomorpheihin tarttuu rasva helpommin kuin ectomorpheihin, joten heidän on mietittävä tarkemmin kaloreiden saantia.

Piirteet

— Vahva

— Atleettinen

— Raamikas ruumiinrakenne

— Hyvä lihasten muoto

— Lihakset kasvavat helposti

bodytypes 2

ENDOMORPH
Endomorpheilla on vankka ja pehmeä ruumiinrakenne, rasva tarttuu heihin todella helposti. He ovat yleensä rakenteeltaan lyhyehköjä, kädet ja jalat ovat paksuja. Tämä kehotyyppi on kuitenkin kaikista voimakkain. Heidän on mietittävä tarkkaan miten syövät, mikäli eivät halua kasvattaa rasvamassaa. Aerobinen liikunta on tälle ryhmälle huomattavasti ”tärkeämpää” kuin muille.

Piirteet

— Lihas ja rasva tarttuvat helposti

— Pehmeä ja pyöreä vartalo

— Yleensä lyhyitä

— Hidas aineenvaihdunta — vaikea polttaa rasvaa

— Lihaksien muoto ei ole niin hyvä verrattuna muihin

Bodytype

On myös mahdollista olla kahden kehotyypin yhdistelmää. Esimerkiksi ectomorph + mesomorph tai mesomorph + endomorph. Ei ole kuitenkaa mahdollista olla ectomorphin ja endomorphin yhdistelmää.

Tiedoista voidaan tehdä johtopäätös, että toisille lihaksen kasvatus on huomattavasti helpompaa kuin toisille. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä ettetkö ectomorphina voisi olla lihaksikas ja raamikas tai endomorphina vähissä rasvoissa ja kireässä kunnossa. Se vaan vaatii enemmän töitä…

Oman kehotyypin tietäminen voi olla hyvin hyödyllistä ruokaohjelmaa tai harjoitusohjelmaa tehdessä.

Kerron myöhemmin enemmän jokaisesti kehotyypistä erikseen.

Mitä kehotyyppiä sinä olet?