HERÄTTELYTREENI FLUNSSAN JÄLKEEN

Iski flunssa työharjoittelun jälkeen. Lämpöä en mitannut kertaakaan, mutta luultavasti sitä hieman jossain vaiheessa oli, koska vilunväreitä tuli herkästi ja vaatetta piti niskaan heittää enemmän. En edes muista milloin viimeksi olisi ollut minkäänlaista nuhaa tai mitään sen tapaistakaan ja siitä täytyy olla kiitollinen. Tältä tuskin olisin pelkillä vitamiineilla välttynyt, koska olin työharjoittelussa joka päivä kuitenkin asiakkaiden iholla, joista monilla oli jonkinlaista flunssan poikasta. Mutta ei siinä mitään, rehellinen sairastaminen on ihan ok, aina silloin tällöin.

Kova jalkatreeni sen veti viimeisetkin mehut kropasta pois ja seuraavana päivänä sitä oltiinkin aika tukossa. Viikon päivät olin pois salilta ihan varmuuden vuoksi (perjantaista – perjantaihin). Olisin salille uskaltanut hieman aikaisemminkin mennä — pidin silti hieman pidemmän ”kevennysviikon”, vaikken viikosta sitä sairasteluosuutta siihen laskekaan.

Ajatukset kasaan

Monelle on turhauttavaa olla pois rakastamansa lajin parista sairauden takia ja on se myös minulle sitä, mutta on siinä hyviäkin puolia sekä on pidemmällä tähtäimellä kannattavaa. Ensimmäiseksi lähestyn ajatusta sillä näkökulmalla, että, jos nyt kipeänä menen salille — kohta saattaa olla tilanne puolet pahempi ja skenaario eskaloituu entisestään ja se ei palvele ketään millään tavalla. Parempi vain olla pois tapahtumapaikalta ja antaa kropalle aikaa palautua. Flunssa on itsessään katabolinen eli lihasta hajoittava tila elimistössä, eikä sitä ole mitään syytä korostaa rankaisemalla lihaksia kuntosalin puolella entistä enemmän.

Samalla kerkeää hyvin miettiä tulevia treenejä ja latautua niihin henkisesti. Mitä pidemmän ajan joutuu olemaan rautojen parista pois, sitä mukavampaa on aina palata niiden luokse. Fyysisesti lepääminen tekee hyvää, mutta niin myös henkisesti, jos vain ajattelee asian siltä kannalta. On aivan turhaa miettiä koko ajan esimerkiksi sitä, että: ”Tulokset laskee, lihakset katoaa, ahdistaa, kun ei uskalla liikkua.” Ei oikeasti ole mitään syytä huoleen. Lihakset eivät katoa mihinkään viikossa, eivätkä tulokset. Salille palatessa saattaa olla, että pientä alkukankeutta on tauon jälkeen havaittavissa tai voi jopa olla, että raudat tuntuvat kevyemmiltä, kuin ennen tätä lepotaukoa, koska lihaksille on annettu aikaa palautua kunnolla.

On aina parempi miettiä asioita positiivisessa valossa. Ja lopulta, kun tuntuu siltä, että kroppa on valmis ottamaan vastaan ensimmäisen treenin levon jälkeen, silloin fiilis on äärettömän hyvä. Viimein päästään itse asiaan uudelleen! Kannattaa silti aloittaa aina hieman kevyemmin pitkän tauon jälkeen, koska kroppa ei välttämättä ole aivan vireessä. Esimerkiksi tuntuma lihaksiin saattaa olla huonompi, eikä painetta ole jäljellä. Äkkiä joka tapauksessa ollaan taas samassa tilanteessa kuin ennen lepojaksoa (riippuu tietysti sen pituudesta).

Herättelytreeni

Usein ensimmäisen treenin aikana innostutaan treenaamaan täysillä, vaikka ajatus saattoi olla: ”Otetaampa alussa hieman kevyemmin.” Todennäköisesti kroppa muistuttaa siitä seuraavana päivänä melkoisilla lihaskivuilla, mutta eihän se vaarallista ole. Kevyt startti olisi silti aina paikallaan. Itse tein kaikki lihasryhmät läpi kevyesti pumppaillen, mitään sarjaa en vienyt lähellekkää failurea, painot olivat kevyitä ja sarjat pitkiä. Tein isoja perusliikkeitä, kolme sarjaa per liike. Tunnin verran treeniin meni alkulämmittelyineen:

Jalan ojennus, 3 x 15

Jalan koukistus + Pohjenousu, 3 x 15

Takakyykky, 3 x 12

Suorin Jaloin Maastaveto, 3 x 12

Penkkipunnerrus + Ylätalja, 3 x 12

VinopenkkipunnerrusAlatalja, 3 x 12

Pystypunnerrus, 3 x 12

Vipunostot sivuille, 3 x 15

Ojentajapunnerrus taljassa + Hauiskääntö, 3 x 12

Paljon liikkeitä ja myös supersarjoja, mutta painot todellakin kevyitä. Minuutin palautukset sarjojen välillä. Kroppa tuntui todella hyvältä, harvemmin viikon levon jälkeen ensimmäinen treeni on tuntunut noin mukavalta, vaikka aina olen pyrkinyt kevyesti aloittamaan. Huomasi hyvin kuinka kevyilläkin painoilla pumppi tuli nopeasti ja nesteet lähtivät kropassa liikkeelle.

Back in business, lihakset ovat valmiina tositoimiin!

JÄNNITTÄMISESTÄ EROON NÄILLÄ 4 KEINOLLA

TOIVEPOSTAUS

Aikaisempi kirjoitukseni ”12 Neuvoa Valintakokeissa Menestymiseen” herätti lukijassa lisäkysymyksen: ”Olisiko vinkkejä kuinka pystyä unohtamaan jännityksen pääsykoetilanteissa?

Lupasin kirjoittaa aiheesta kokonaisen päivityksen, koska se on hyvin mielenkiintoinen ja erittäin mielelläni sen myös teen. Itse en varsinaisesti koskaan ole ollut jännittäjä-tyyppi. En ajattele asioita hirveästi etukäteen, jos valintakokeet ovat esimerkiksi edessä kolmen kuukauden päästä — en kasvata itselleni paineita sen suhteen. Vielä. Tottakai valmistaudun tulevaan henkisesti ja mahdollisesti myös fyysisesti, jos kyseiset valintakokeet sitä vaativat, mutta se ei kuitenkaan ole tämän hetkinen stressaamisen aihe. Päivä kerrallaan kohti koitosta ja, kun se koittaa, yritetään selviytyä parhaalla mahdollisella tavalla!

Halu opinahjoon pääsemisen suhteen on luja ja paineet alkavat kasautua, vaikkei tällä hetkellä ole toistaiseksi mitään hätää. On aivan turhaa pelotella itseään tulevasta. Jännittämisen suhteen minulla on muutama valttikortti hihassa, joita käytän. Tietysti myös minä jännitän tiettyjä tilanteita, paljonkin, mutta usein pieni jännittäminen on kuitenkin hyvästä, koska se auttaa suoriutumaan ja näyttämisen tahto kasvaa.

Keinot jännittämistä vastaan

1. Mikä on pahinta, mitä voisi tapahtua?

Kysy itseltäsi kyseinen kysymys. Mikä on pahinta, mitä tilanteessa voisi tapahtua. Kaadut ja sitä kautta ”nolaat” itsesi? Et muista omaa nimeäsi kysyttäessä? Mitä se voisi olla? Todennäköisesti keksimäsi asia/asiat ovat naurettavan pieniä, kun alat oikeasti ajattelemaan niitä. Tuskin tulet pyörtymään kaikkien edessä, eivätkä ihmiset ympärilläsi varmasti anna sinun myöskään kuolla siellä. Tilanne on ainoastaan hetkellinen, vaikka onkin merkityksellinen. Tulet epäilemättä selviämään siitä hengissä, joten mitään hätää sen suhteen ei ole. Elämä jatkuu tapahtui mitä tahansa!

2. Kaikki ympärilläsi ovat vain ihmisiä.

Jokaisella on samanlaiset mahdollisuudet päästä seuraavalle kierrokselle. On vain itsestäsi kiinni kuinka paljon- ja miten valmistaudut. Sillä ei ole mitään väliä mitä muut ihmiset tekevät ympärilläsi, koska kuka tahansa seurueesta voi onnistua loistavasti tai vastaavasti epäonnistua. Olette kaikki samalla lähtöviivalla, joten käyttäydy sen mukaisesti. Älä kumartele ketään, äläkä vertaile itseäsi tilanteessa keneenkään. Keskity ainoastaan omaan suoritukseesi. Olet koko ajan samalla viivalla muiden kanssa, joten sitä ei ole syytä murehtia.

3. Valvojat ovat olleet samassa tilanteessa.

Edelleen hekin ovat vain ihmisiä ja he tietävät miltä tilanteessa oleminen tuntuu. He ovat selvinneet siitä, joten sinäkin tulet selviämään. Painostava katse niskassa saattaa tuntua pahalta, mutta siltä sen pitääkin tuntua — olet arvioimisen kohteena ja tehtävänäsi on tehdä parhaasi. Sellaista ei tule olemaa enää sen jälkeen, kun onnistut ja tulet valituksi. Se on osa kulissia, eikä mitään henkilökohtaista. Hymyile ja anna mennä!

4. Hankkiudu sellaiseen mielentilaan, jossa suoriudut!

Tämä kohta on todennäköisesti kaikista tärkein. Omaan mielentilaansa pystyy vaikuttamaan monella eri tavalla ja keinot saattavat olla hyvin henkilökohtaisia. Valintakokeisiin tai ylipäänsä mihin tahansa ei ole mitään syytä lähteä negatiivisella tai epäileväisellä mielentilalla. Sellaisesta tilanteesta on päästävä äkkiä eroon. Esimerkiksi musiikki pystyy auttamaan nopeasti. Kuuntele sellaista musiikkia ennen valintakokeita josta piristyt, jonka tahdissa haluat liikkua ja joka laittaa sydämeesi vauhtia. Tanssi, laula ja liiku! Tee mitä tahansa, millä saat kroppaan liikettä ja mielen hereille! Virret tai synkkä räppi ovat todennäköisesti tähän hätään vääriä valintoja, koska et halua saattaa itseäsi nyt surulliseen tai vihaiseen mielentilaan. Kuuntele sellaista musiikkia, jossa on nopea tempo, vivahteita, värejä ja bassoa. Tee sitä, mikä sinut saa hereille ja oikeaan mielentilaan. Hypi, huuda, naura, hymyile…!

Käännä jännitys voimavaraksi.